apple-car

Apple Car: alles over Apple’s toekomstige plannen met auto’s

Apple werkt aan een elektrische auto. Wat weten we over de Apple Car (of iCar), een eventuele overname van Tesla en de autohobby van veel Apple-topmensen?

apple-carEr zijn steeds meer bewijzen dat Apple werkt aan de Apple Car, een elektrische auto die over enkele jaren op de markt kan komen. In dit uitlegartikel vind je alles over de stand van zaken rondom deze Apple Car (niet de officiële naam). Je leest welke projecten Apple is gestart en welke aanwijzingen er nog meer zijn dat Apple bezig is met het maken van een elektrische auto.

Apple Car?

De elektrische auto die Apple aan het ontwikkelen is, heeft nog geen officiële naam. Om toch niet te hoeven spreken over ‘die auto van Apple’ hanteren we voor het gemak in dit artikel de naam ‘Apple Car’, zoals trouwens iedereen doet. Het is echter nog volstrekt onzeker of Apple’s auto deze naam krijgt. In voorgaande jaren zou iCar wellicht een voor de hand liggende naam zijn geweest, maar Apple lijkt sinds de Apple Watch wat te zijn afgestapt van productnamen met een i. Begin januari 2016 registreerde Apple wel verschillende Apple Car domeinnamen.

Project Titan

carplay-hyundaiIn februari 2015 werd bekend dat Apple bezig is met het ontwikkelen van een elektrische auto, mogelijk zelfs een autonome auto. Apple CEO Tim Cook zou begin 2014 al toestemming hebben gegeven om er een speciaal project voor te starten, nadat er een ontmoeting was geweest tussen Apple en Tesla in het voorjaar van 2013. Onder de codenaam Project Titan zouden al enkele honderden mensen aan de slag zijn gegaan in een onderzoekslab, op een paar kilometer afstand van Cupertino. Er is inmiddels onomstotelijk bewezen dat Apple een topman van Mercedes-Benz in dienst heeft genomen. Ook nam Apple accu-experts in dienst. Dat laatste lekte uit omdat het bedrijf A123 Systems Apple aanklaagde vanwege het wegkapen van belangrijke personeelsleden. In november 2015 nam Apple de maker van een slimme digitale kentekenplaat in dienst.

Tim Cook heeft in interviews meerdere malen mysterieus gereageerd op vragen over de Apple Car. Zo zei hij in februari 2016 het volgende over de auto: “Weet je nog toen je kind was en het kerstavond was? Het was zo spannend. Je wist niet wat er benedenwas. Nou, het zal zo nog wel een tijdje kerstavond blijven.” Eind januari 2016 kwam er nieuws naar buiten over een mogelijke tegenslag voor Apple’s autoproject. Toen verliet Steve Zadesky het bedrijf, de vermoedelijke projectleider van Project Titan.

Apple Car pas in 2020 of 2019

Het is belangrijk om je te realiseren dat Apple veel R&D-projecten heeft lopen. Lang niet altijd leidt dat tot een concreet product. Apple heeft voldoende geld om allerlei onderzoekslaboratoria op te richten, die moeten kijken of een bepaald project haalbaar is. Daarbij vormen de hoge ambities van Apple het grootste struikelblok. Apple stopt regelmatig met projecten of producten omdat ze niet tevreden zijn over het gebruiksgemak of de functies. Zo werden bepaalde gezondheidsfuncties niet in de Apple Watch ingebouwd omdat sensoren niet zo betrouwbaar bleken als Apple had gewild. Ook zou Apple zijn gestopt met het ontwikkelen van een HDTV, omdat het niet lukte om voldoende onderscheidende functies in te bouwen. Bij de Apple Car kan het op een soortgelijke manier gaan: Apple kan er plotseling weer mee stoppen, of besluiten om toch een elektrische auto uit te brengen, maar met andere functies dan aanvankelijk werd gefluisterd.

Volgens geruchten komt de Apple Car pas in 2020 op de markt, al wijzen andere geruchten naar 2019. Om dit jaar te halen zou het team dat aan de auto werkt verdriedubbeld zijn.

Lees ook: iPhone-apps voor elektrische auto’s: opladers en laadpalen vinden

tesla-model-s

Apple Car: sneller door een overname

Er is een manier waarop Apple sneller over een eigen elektrische auto kan beschikken: door een overname te plegen. Eén van de kandidaten daarvoor is Tesla, dat onder leiding van Elon Musk bezig is om mensen in de elektrische auto te krijgen. Tesla richt zich bovendien op de bovenkant van de markt, met verkoopprijzen die relatief hoog liggen. Dat zou goed aansluiten bij het klantensegment, waar Apple zich gewoonlijk op richt. Tesla heeft hoge verwachtingen van de verkoop: ze denken dat ze over tien jaar ongeveer net zoveel waard zijn als Apple. Apple heeft ooit gesprekken met Tesla gevoerd, maar die leidden niet tot een overname.

Apple Car en CarPlay

carplay-grootMet CarPlay heeft Apple al de eerste stappen gezet op het gebied van autotechnologie. Met CarPlay is het de bedoeling dat autofabrikanten hun entertainmentsystemen gaan aanpassen voor de iPhone. Allerlei functies waar je normaal het iPhone-scherm voor moet aanraken, kun je met CarPlay via een schermpje op het dashboard, via knoppen op het stuur of met je stem bedienen. Het probleem is alleen dat het erg lang duurt voordat autofabrikanten voldoende modellen geschikt hebben gemaakt. Bovendien staat Apple erom bekend dat ze niet gemakkelijk samenwerken met allerlei externe partijen. In het geval van CarPlay hebben ze met bijna alle grote autofabrikanten te maken.

Lees er meer over in ons uitlegartikel over Carplay.

Waarom wil Apple een elektrische auto?

Het klinkt misschien gek dat een computerbedrijf zoals Apple een elektrische auto maakt. Het is belangrijk om je te realiseren dat Apple eigenlijk geen computerbedrijf meer is: met iTunes en de iPod werden ze een mediabedrijf, met de iPhone werden ze een telefoonfabrikant. Apple is bezig met allerlei projecten, waarmee ze denken de bestaande situatie te verbeteren. Apple zou zelfs in 2008 al hebben gespeeld met het idee om een auto te ontwikkelen.

Tegelijk weten we dat CEO Tim Cook erg bezig is met het milieu. Apple’s datacenters zijn bijna allemaal groen en werken met zonnepanelen, windenergie en andere vormen van alternatieve energieopwekking. Toen Apple recent een groot park met zonnecellen opende, vertelde hij: “We weten bij Apple dat klimaatverandering echt is. Wij vinden dat de tijd om te praten voorbij is en dat het nu tijd is om actie te ondernemen.” Elektrische auto’s die op schone energie werken, voorkomen CO2-uitstoot, waardoor Apple ook op grotere schaal kan bijdragen aan een oplossing voor het milieuprobleem. Bovendien zijn enkele topmensen van Apple erg geïnteresseerd in auto’s: Jony Ive (hoofddesigner) staat bekend om zijn collectie Britse auto’s, Eddy Cue (iTunes-baas) zit in het bestuur van Ferrari en Phil Schiller (hoofd Marketing) heeft ook een collectie snelle auto’s. Ferrari was dan ook een van de eerste automerken die enthousiast aan de slag ging met CarPlay.

ferrari ff carplay

Apple heeft bovendien voldoende geld op de bank staan (200 miljard dollar) om eens te gaan experimenteren met een eigen auto. Mensen geven veel geld uit aan een auto en het is een industrie waar veel geld in omgaat. De meeste autofabrikanten zijn wel op een of andere manier bezig met een elektrische auto. General Motors, Toyota en het Volkswagen-concern steken enorme bedragen in onderzoek. VW heeft een jaarlijks onderzoeksbudget van 13,5 miljard dollar. Auto’s zijn dan ook al lang niet meer mechanische voertuigen, maar zitten bomvol processoren. Nog een andere belangrijke reden: concurrent Google is ook druk bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s.

Als Apple gaat meedoen, levert dat meteen een interessante bijdrage op. Apple heeft de neiging om bestaande producten net iets anders te maken, waardoor je denkt: “waarom hebben andere fabrikanten dit nooit eerder bedacht?” Dat Apple geen ervaring heeft in de auto-industrie hoeft geen probleem te zijn: ze kunnen gemakkelijk kennis in huis halen. En zoals Apple eerder al aan de telecomwereld heeft laten zien: ook zonder ervaring op het gebied van telefoons lukte het Apple om in één klap de hele markt te domineren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt oktober 2017