Apple Car concept uit 2021

Apple Car: dit is de status van Apple’s autoplannen

Komt er nog een Apple Car?
Er gaan al geruime tijd geruchten over een zelfrijdende auto van Apple en in dit overzicht zetten we de huidige stand van zaken op een rijtje. De Apple Car wordt ontwikkeld door Project Titan, een geheim project binnen Apple. Wat is er al bekend over prijs en release?

Apple Car en Project Titan

Apple is bezig met eigen en een bijbehorend systeem voor zelfrijdende auto’s. Dat is allerminst geheim, want Tim Cook heeft al bevestigd dat Apple interesse heeft in autonome voertuigen en er rijden sinds 2020 meerdere testauto’s van Apple rond. Er werd zelfs een medewerker gearresteerd die schema’s en prototypes van Apple’s systeem voor autonome voertuigen had gestolen. Maar het project lijkt regelmatig van koers te veranderen: van het bouwen van een eigen auto (Apple Car) tot het ontwikkelen van speciale software, bedoeld voor auto’s van traditionele merken. Ben je de draad kwijt? Dan biedt dit overzicht over de stand van zaken weer wat houvast.

Project Titan in het kort

Dit zijn de feiten over Project Titan:

  • Project Titan is de naam van Apple’s activiteiten rond auto’s.
  • Er zijn duizenden medewerkers aan de slag voor Project Titan.
  • Minimaal 5.000 Apple-medewerkers hebben toegang tot vertrouwelijke data over zelfrijdende voertuigen, zo blijkt uit documenten.
  • Meerdere experts uit de auto-industrie zijn de afgelopen jaren bij Apple in dienst getreden, waaronder veel mensen die eerder aan autonome voertuigen hebben werkt.
  • Apple heeft tientallen autnome testauto’s rijden op de openbare weg in Californië, zo blijkt uit officiële registraties.
  • Tim Cook heeft toegegeven dat Apple interesse heeft in slimme toepassingen voor zelfrijdende auto’s.
  • Apple heeft een contract met Volkswagen gesloten voor een shuttledienst met zelfrijdende busjes voor eigen personeel.

Daarnaast doen meerdere geruchten de ronde over de Apple Car, die nog niet kunnen worden geverifieerd:

  • Gedeeltelijk zelfrijdend op de snelweg.
  • Niet-zelfrijdend in de stad en bij slecht weer.
  • Voorzien van stuurwiel en pedalen.
  • Testfase in 2025, release in 2026.
  • Prijs rond $100.000.

Actuele status van de Apple Car

Volgens de nieuwste informatie uit december 2022 zou Apple plannen hebben om de Apple Car in 2026 op de markt te brengen voor een prijs rond de $100.000. De ambities zijn wel iets omlaag geschroefd: in plaats van een volledig zelfrijdende auto is het voertuig alleen op de snelweg autonoom. In stadscentra en bij slecht weer zal een menselijke chauffeur de besturing moeten overnemen.

Tesla model 3
De Apple Car krijgt nog wel een gewone bestuurdersstoel met stuurwiel en pedalen, zoals in deze Tesla Model 3.

Het Apple Car project stond jarenlang onder leiding van Apple-veteraan Bob Mansfield, nadat eerder projectleider Steve Zadesky opstapte. In december 2020 nam AI-expert John Giannandrea de leiding over, wat de indruk wekt dat Apple het vooral zoekt in machine learning en andere slimme technologieën. Daarnaast is Kevin Lynch ingeschakeld, de man die eerder verantwoordelijk was voor de Apple Watch.

Regelmatig zijn er berichten dat er honderden engineers met het project bezig zijn, maar ook dat het project weer van koers is veranderd of dat er belangrijke kopstukken zijn opgestapt. Daarnaast zijn er wisselende berichten over partners. Apple zou met meerdere traditionele autofabrikanten hebben gesproken over de fabricage, maar dit heeft nog niet geleid tot een doorbraak. Ondertussen werkt Apple met TSMC werken aan chips, die gebaseerd zijn op de chips die momenteel al in de Mac worden gebruikt maar viermaal zo krachtig zijn. Deze chip kan ook het toekomstige CarPlay aansturen, dat Apple al heeft gepresenteerd en dat eind 2023 op de markt komt.

Bekijk ook

Vernieuwde CarPlay 2.0: dit kun je doen met de volgende generatie CarPlay

Apple heeft grootse plannen met CarPlay. Hoewel het nog een tijdje duurt, heeft Apple al laten zien wat de volgende generatie CarPlay allemaal te bieden heeft. En nu de release steeds dichterbij komt, zijn er steeds meer hints en aanwijzingen wat we kunnen verwachten.

Apple zou volgens Reuters gebruik gaan maken van een revolutionaire accutechnologie. Door batterijcellen efficiënter te ontwerpen kan een hogere capaciteit gerealiseerd worden, waardoor het bereik van de auto groter is. Apple zou er al sinds 2014 mee bezig zijn. Geruchten over speciale auto-accu’s dateren al uit 2017. Elon Musk, CEO van Tesla, noemt het echter onzin dat Apple een batterijtechnologie heeft ontwikkeld die slimmer is dan die van zijn bedrijf.

Tesla-oplader
Een Tesla aan de oplader.

Apple Car releasedatum

Omdat Project Titan nogal stormachtig verloopt, zijn er regelmatig geruchten over uitstel en bijgestelde ambities. De nieuwste tijdsplanning zou er als volgt uit zien, volgens Bloomberg:

  • 2023: Definitieve vaststelling van het ontwerp.
  • 2024: Definitieve vaststelling van functionaliteit.
  • 2025: Testfase.
  • 2026: Release Apple Car.

Prijs Apple Car

Aanvankelijk zou Apple plannen hebben gehad om $120.000 te vragen voor de Apple Car. Apple zou deze prijs om een aantal redenen hebben verlaagd naar $100.000. Ten eerste om een bredere doelgroep aan te spreken, al is een prijs van een ton nog steeds alleen interessant voor mensen met een bovenmodaal salaris. Een tweede reden zou zijn, dat de auto maar in beperkte mate zelfrijdend is waardoor het meer op een conventionele auto met stuurwiel en pedalen lijkt. Het is mogelijk dat de Apple Car in de VS wordt gebouwd, maar ook dit is nog niet zeker.

De belangrijkste concurrent is Tesla, ook een Amerikaans merk dat zich ongeveer op dezelfde doelgroep richt. Qua prijs zal de Apple Car tussen de Tesla Model 3 (€50.000) en de Tesla Model S (€140.000) in liggen.

Wordt de Apple Car zelfrijdend?

Jaren geleden verschenen al de eerste geruchten over een Apple Car, toen nog iCar geheten. Apple zou al sinds 2014 een team hebben dat aan de Apple Car werkt. En hoewel er nog maar weinig officieel is bevestigd, zijn de aanwijzingen wel steeds concreter geworden. Zo heeft Tim Cook in interviews toegegeven dat Apple bezig is met intelligente systemen voor autonome voertuigen. En uit een diefstalzaak blijkt dat maar liefst 5.000 Apple-medewerkers toegang hebben tot vertrouwelijke gegevens over Apple’s systeem voor zelfrijdende auto’s. Daarnaast heeft Apple al een paar jaar testauto’s rondrijden op de openbare weg in Californië om zelfrijdende systemen te testen. Dit blijkt uit de toestemming die door het Department of Motor Vehicles (DMV, vergelijkbaar met de RDW) is afgegeven. Het gaat daarbij om omgebouwde auto’s van andere fabrikanten. Omdat Project Titan regelmatig van koers (en van managementteam) is gewisseld, blijft het onduidelijk wat Apple nu eigenlijk van plan is. Wordt het daadwerkelijk een Apple Car? En is die dan ook zelfrijdend? Of gaat het om een softwaresysteem, dat andere fabrikanten kunnen inbouwen? Apple heeft zelf nog geen concrete antwoorden gegeven op deze vragen gegeven.

Volgens de nieuwste geruchten zou de Apple Car in beperkte mate zelfrijdend zijn, voornamelijk op de snelweg. De bestuurder kan dan een film kijken en krijgt een melding als het tijd wordt om zelf de besturing over te nemen. In de stad en bij slechte weersomstandigheden zal de bestuurder zelf moeten rijden.

Los van een complex zelfrijdend systeem boekt Apple ook op andere punten voortgang. Zo is er een systeem ontwikkeld om autodeuren te ontgrendelen met de iPhone en heeft Apple eigen LiDAR-sensors ontwikkeld die niet alleen in de iPhone-camera, maar ook in auto’s gebruikt worden om diepte te meten. In de Apple Car worden LiDAR- en radarsensoren gebruikt om de afstand tot personen en objecten te meten.

iPhone 12 Pro LiDAR
Sinds de iPhone 12 Pro zit er al een LiDAR-scanner in de iPhone.

De eerste Apple Car-geruchten

In februari 2015 dook voor het eerst de naam ‘Project Titan’ op. Apple zou honderden medewerkers in een geheim lab aan het werk hebben gezet om een iCar te ontwikkelen. Tim Cook had een jaar eerder groen licht gegeven voor het ontwikkelen van een elektrische auto. Geruchten over een dergelijke iCar circuleerden al uit de periode rond 2010, al zullen die waarschijnlijk betrekking hebben gehad op CarPlay, Apple’s software voor de auto.

VW iCarBij die eerste geruchten zagen we vaak afbeeldingen van grappige bolvormige autootjes, gebaseerd op de Volkswagen Kever of Google’s eerste zelfrijdende auto. Tegenwoordig zien zelfrijdende auto’s er wat normaler uit.

Overigens zou Steve Jobs in een interview met de New York Times hebben gezegd dat hij ooit nog wel eens ‘Detroit’ had willen aanpakken, het centrum van de Amerikaanse auto-industrie. Sommige mensen denken dan ook dat Jobs zeker van plan was geweest om een iCar te laten ontwerpen, als hij meer tijd gehad.

Dat Apple een zelfrijdende auto zou willen bouwen klonk aanvankelijk wat ongeloofwaardig, aangezien het bedrijf geen ervaring heeft in de auto-industrie, die destijds nog door een beperkt aantal concerns werd gedomineerd. Inmiddels zijn er diverse nieuwe, voornamelijk Chinese merken bijgekomen: Lynk & Co, Aiways, Maxus, Nio en BYD. Waarom zou Apple het dan niet kunnen?

Apple bleek honderden medewerkers uit de auto-industrie in dienst te hebben genomen, verspreid over meerdere kantoren in Silicon Valley die vernoemd waren naar mythische figuren. Op iCulture schreven we vrijwel maandelijks over medewerkers die van Tesla en andere Amerikaanse autofabrikanten waren overgestapt. Apple zou pogingen hebben gedaan om samen te werken met BMW en Daimler, maar dat liep stuk. Project Titan zou al in 2014 zijn opgericht om te onderzoeken in hoeverre Apple zelfrijdende voertuigen zou kunnen ontwerpen en op de markt brengen.

Er ontstonden geruchten rond 2017 geruchten dat het rommelde binnen het project en dat tientallen medewerkers waren ontslagen. Oudgediende Bob Mansfield keerde terug uit pensioen om het project weer vlot te trekken. Apple kreeg ondertussen van de Californische toezichthouder DMV een vergunning om met zelfrijdende auto’s de weg op te gaan, maar daarbij werd gebruik gemaakt van omgebouwde SUV’s van Lexus. Deze auto’s werden regelmatig op de openbare weg gezien. Het begon met drie auto’s, maar na verloop van tijd werden het tientallen. Ook General Motors en Google’s Waymo zijn aan het testen met tientallen zelfrijdende auto’s.

https://twitter.com/atbwebb/status/857717853398720512

In oktober 2017 verschenen nieuwe foto’s van de Lexus-testauto’s, voorzien van apparatuur om het voertuig zelfrijdend te maken. Wat daarbij opviel is dat de apparatuur steeds geavanceerder werd. Door de plaatsing op het dak kon Apple het relatief gemakkelijk vervangen. Uiteindelijk zal het systeem waarschijnlijk in de auto ingebouwd zijn.

Klik om inhoud van Twitter te tonen.
Learn more in Twitter’s privacy policy.

In 2017 sprak Apple CEO Tim Cook voor het eerst over de plannen rondom Project Titan, al noemde hij niet de naam. Cook zei dat Apple sterk geïnteresseerd is in “autonome systemen”, met name de intelligentie die nodig is om een auto zonder bestuurder te laten rijden. “We zien dit als de moeder van alle AI-projecten”, aldus Cook. “Het is waarschijnlijk een van de moeilijkste AI-projecten om aan te werken”. Cook bevestigde daarmee min of meer dat de nadruk op software ligt en niet zozeer op het bouwen van een eigen auto.

Volkswagen Transporter T6 2016

In mei 2018 onthulde de New York Times dat Apple en Volkswagen samenwerkten aan autonome voertuigen voor het personeel. Volkswagen-busjes van het type T6 Transporter (zie foto) moesten de medewerkers van Apple tussen de verschillende kantoren in Silicon Valley vervoeren. Er zitten nog wel menselijke bestuurders in deze shuttledienst.

Dit zou de eerste praktische toepassing van Apple’s autoproject worden. Apple zou volgens geruchten eerder hebben geprobeerd om samen te werken met BMW, Mercedes-Benz en Nissan, maar stelde daarbij te veel eisen, vooral wat de toegang van data betreft. Volkswagen, met een dieselschandaal achter de rug, wilde blijkbaar wel meewerken. De T6-busjes zouden al in Turijn zijn getest.

De Volkswagen-busjes bevatten het standaard chassis, plaatwerk, de wielen en de wielaandrijving die je in elke T6 vindt, maar het dashboard, de stoelen en de accu zijn vervangen door onderdelen die beide bedrijven samen hebben gemaakt. Verder zijn er sensoren aangebracht. De zelfrijdende busjes worden bemand door een bestuurder en een backup-bestuurder en worden gebruikt om op kleine schaal ervaringen op te doen. In 2019 doken geruchten op dat Apple zou werken aan elektrische minibusjes.

Tim Cook en Jean Liu van Didi Chuxing, samen in de auto

Daarnaast werkte Apple samen met Didi Chuxing, een Chinees taxibedrijf waar het miljarden in heeft geïnvesteerd. Toen Didi Chuxing in financiële problemen kwam, trok Apple zich terug.

De eerstvolgende grote mijlpaal is de release van het toekomstige CarPlay en daarna is het afwachten welke grote aankondigingen rondom de Apple Car eraan zitten te komen.

Bekijk ook

Vernieuwde CarPlay 2.0: dit kun je doen met de volgende generatie CarPlay

Apple heeft grootse plannen met CarPlay. Hoewel het nog een tijdje duurt, heeft Apple al laten zien wat de volgende generatie CarPlay allemaal te bieden heeft. En nu de release steeds dichterbij komt, zijn er steeds meer hints en aanwijzingen wat we kunnen verwachten.