Over iCulture

iCulture is ontstaan uit de samenvoeging van de websites iPhoneclub.nl en iPadclub.nl. De website is in december 2006 opgericht door Jean-Paul Horn en Gonny van der Zwaag, uit enthousiasme voor de iPhone. Op dat moment was Apple’s smartphone nog niet officieel aangekondigd. We waren de eerste Nederlandse website die uitlegde hoe je iPhones uit de VS kon importeren en in gebruik nemen. We groeiden daardoor snel, zeker vanaf het moment dat de iPhone officieel in Nederland verkrijgbaar was. We zijn inmiddels een goedlopende website met meerdere fulltime medewerkers en een aantal freelancers. Naast het schrijven van dagelijks nieuws en appbesprekingen besteden we op iCulture veel aandacht aan tips en uitleg om meer uit je iPhone, iPad of of ander iDevice te halen.

Aandachtsgebieden

We schrijven op iCulture over de volgende onderwerpen:

  • Nieuws rondom iPhone, iPod touch, iPad, Apple Watch en Apple TV en andere Apple-producten (met voorkeur voor apparaten die op iOS draaien).
  • iOS-appbesprekingen van apps die voor onze Nederlandse en Belgische lezers relevant zijn. We maken een selectie van de beste apps die dagelijks verschijnen. Vrijwel alle apps die we bespreken hebben we zelf uitvoerig getest.
  • iOS-tips: adviezen om meer uit je iPhone, iPad, Mac, Apple TV of Apple Watch te halen. Met meer dan 365 tips is er elke dag een andere Tip van de Dag.
  • iOS-apps voor kinderen: in de wekelijkse rubriek iKids zetten we de leukste apps voor kids in het zonnetje.
  • De impact van Apple en iOS op bedrijfstakken, beroepen en bevolkingsgroepen.
  • Inzicht: we leggen uit wat nieuwe ontwikkelingen betekenen voor gewone gebruiker.
  • Overzicht: we zorgen dat niemand belangrijk nieuws hoeft te missen, dankzij de dagelijkse rubriek iCulture Vandaag en de wekelijkse rubriek App Gemist.

Redactie

iCulture is opgericht door Gonny van der Zwaag en Jean-Paul Horn, aanvankelijk naast onze werkzaamheden als freelancejournalisten. Sinds 2008 werken we fulltime voor iCulture. Momenteel werken er drie personen full-time aan iCulture.nl, aangevuld met onze zeer gewaardeerde freelancers.

Tone of voice

We doen op iCulture niet aan opgeklopte sensatiezucht. In onze artikelen proberen we zoveel mogelijk relevante informatie te leveren over zaken die er voor onze Nederlandse en Belgische bezoekers van belang zijn. Ben je het niet eens met een artikel, dan kun je dat (liefst onderbouwd met argumenten) altijd via het reactiesysteem kwijt. Heb je algemene opmerkingen over iCulture of ben je van mening dat iets beter kan? Meld het op ons speciale forum of spreek af voor een kop koffie. Het lukt niet om met iedereen af te spreken, maar voor bruikbare suggesties staan we altijd open.

Onafhankelijkheid

iCulture staat met beide benen op de grond en probeert op een zo eerlijk en genuanceerd mogelijke wijze verslag te doen van ontwikkelingen rondom Apple. Dat betekent dat je bij iCulture zowel goed als slecht nieuws over Apple zult tegenkomen.

iCulture opereert onafhankelijk van Apple, maar het is belangrijk om de nuance daarin te benadrukken. Het kan alleen goed gaan met iCulture als Apple mooie producten blijft uitbrengen en in die zin zijn we ook redactioneel afhankelijk van Apple. Dit is onlosmakelijk verbonden met onze keuze om te schrijven over de producten van één bedrijf. Maar het betekent niet dat het op iCulture één grote goednieuwsshow is: we schrijven regelmatig kritisch over Apple en besteden uitgebreid aandacht aan werkomstandigheden, beveiligingsproblemen, risico’s en misstappen van Apple.

Advertentiebeleid

Om belangenverstrengeling met adverteerders te voorkomen hebben wij onze advertentievoorziening uitbesteed aan bureau AdFactor. Al onze redacteuren en freelancemedewerkers krijgen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Om de salarissen, kantoorkosten e.d. te kunnen betalen hebben we meerdere inkomstenbronnen, waaronder reclamebanners en advertorials die door AdFactor worden verzorgd.

Elk bedrijf dat aansluit op onze doelgroep heeft de mogelijkheid om promotioneel met iCulture samen te werken. Een voorbeeld is onze Smart Home-special in samenwerking met een energieleverancier. Als bepaalde content is gesponsord, dan wordt dat altijd expliciet aangegeven.

Er zijn een aantal regels waar we ons strikt aan houden bij samenwerkingen met adverteerders. Zo publiceren we alleen sponsored stories over onderwerpen waar we zelf achter staan. Er zijn ook voldoende verzoeken van adverteerders die worden geweigerd. We publiceren verder alleen als we volledige eindredactie hebben en onze eigen, eerlijke mening kunnen publiceren.

De laatste regel is dat we transparant willen zijn hierover naar jullie, onze lezers. Daarom herken je deze berichten altijd aan de afzender “Ingezonden mededelingen”, aan het Promo-label, aan de toevoeging #adv in de tekst en/of de titel en zijn deze artikelen altijd geplaatst in de categorie Promo. Ook lees je bij een advertorial de tekst ‘Dit is een samenwerking met…’. Zo is voor jullie gelijk duidelijk dat we hiervoor betaald hebben gekregen en door wie.

Affiliatebeleid

In artikelen zoals iCulture Deals kunnen verwijzingen naar diverse winkels voorkomen. Als je via deze links bestelt steun je daarmee iCulture via een of meer affiliateprogrammas. Omdat we gebruik maken van meerdere affiliatenetwerken, zijn we niet afhankelijk van één partij. We worden niet gesponsord door de genoemde bedrijven. Bij het selecteren van de aanbiedingen voor iCulture Deals maakt de redactie een selectie van apps, accessoires en telecomdeals die interessant en relevant lijken voor lezers, zonder inmenging van de betrokken partijen.

In artikelen over providers kunnen automatisch gegenereerde affiliatelinks voorkomen. Als je via deze links een toestel aanschaft of abonnement afsluit, ontvangt iCulture daarvoor een vergoeding. iCulture besteedt aandacht aan ontwikkelingen bij alle Nederlandse en Belgische providers. Leidend daarbij is de nieuwswaarde voor onze lezers. Een eventuele vergoeding is niet van invloed op de keuze om al dan niet over een bepaalde provider te schrijven.

Verwijzingen naar apps in de App Store lopen via Apple’s iTunes affiliateprogramma. iCulture ontvangt een percentage voor elke app-verkoop. Dit bepaalt geenszins ons oordeel over de app, noch is deze vergoeding een reden om wel of niet aandacht aan een app te besteden.

Verwijzingen naar Apple’s eigen online store lopen via het Apple Store-affiliateprogramma. Voor deze verwijzingen kan iCulture ook een percentage ontvangen. Deze percentages zijn afhankelijk van de productgroep en worden bepaald door Apple. Bij nieuwe productintroducties (zoals een nieuwe iPhone) geldt vanuit het Apple-affiliateprogramma een zogenaamde afkoelingsperiode (vaak 1-2 maanden). In die periode ontvangen affiliatepartners zoals iCulture geen vergoeding.

Mediacontacten

Voor contactpersonen: zie de pagina persinformatie.

iCulture.nl is een initiatief van:
iCulture B.V.
KvK-nummer: 54101506
BTW-nummer: NL823868394B01

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!