‘Samenwerking Apple, BMW en Daimler stukgelopen door iCloud’

De samenwerking tussen Apple, BMW en Daimler is stukgelopen, omdat onenigheid bestond over opslaan van klantdata. Apple wil iCloud gebruiken, de autofabrikanten willen zelf de klantgegevens beheren.

De Duitse autofabrikanten BMW en Daimler zouden uit onderhandelingen zijn gestapt om samen met Apple een auto te ontwikkelen. De elektrische auto zal nu waarschijnlijk worden gemaakt door het Oostenrijkse bedrijf Magna, dat overigens al de MINI voor BMW produceert.


Apple Car, samenwerking met BMW en Daimler loopt stuk

Geen Apple Car van BMW en Daimler

Er waren eerder al geruchten over de samenwerking tussen Apple en Magna. Eerdere onderhandelingen met BMW en Daimler zijn stukgelopen, omdat de bedrijven niets zagen in de wens van Apple om bestuurdersgegevens via iCloud op te slaan. De autofabrikanten willen zelf toegang tot de klantdata en vonden iCloud ‘onveilig’. Dat beweert de Duitse krant Handelsblatt op basis van interne bronnen. Geen van de drie bedrijven wilde officieel bevestigen dat er gesprekken hebben plaatsgevonden. Het zou daarbij gaan om een connected zelfrijdende auto.

Bekijk ook

Apple wil BMW i3 als basis voor Apple Car

Apple heeft interesse om de Apple Car te baseren op de BMW i3, een lichtgewicht elektrische auto gemaakt van koolstofvezel.
Bekijk ook

Daimler CEO sprak met Apple over auto's

Daimler CEO Dieter Zetsche heeft een bezoek gebracht aan Apple en is onder de indruk waar Apple en Google toe in staat zijn, wat auto's betreft.

Privacy van automobilist

Het draaide dus vooral om de privacy van gebruikersgegevens, waardoor de verdere samenwerking niet doorging. Apple wilde de data op iCloud opslaan, terwijl de Duitse autoreuzen de klantdata zelf wilden beheren. Voor beide standpunten is iets te zeggen: opslaan op Europese servers zou interessanter kunnen zijn voor Europese gebruikers, vanwege de betere privacyregels. Maar opslaan op iCloud heeft ook voordelen, omdat Apple geen klantdata deelt met externe partijen. Beveiliging en privacy zijn voor Apple verkoopargumenten geworden: het bedrijf vertelt herhaaldelijk dat ze de data van gebruikers willen beschermen, niet exploiteren of verkopen zoals Google en Facebook doen. Eerder had Apple te maken met soortgelijke bezwaren, bijvoorbeeld in onderhandelingen met mobiele providers.

Project Titan vanuit Berlijn

Geruchten eerder deze week maakten duidelijk dat het bij Project Titan waarschijnlijk om een elektrisch voertuig gaat, dat deels zelfrijdend is. Vanuit een kantoor in Berlijn zou een klein groepje van 15 tot 20 auto-experts werken aan de productie van de Apple Car, die in 2019 of 2020 op de markt kan komen. Het wordt waarschijnlijk geen voertuig dat je zelf koopt, maar dat je huurt of deelt met anderen.

2012-mercedes-benz

Mercedes Benz met CarPlay

Wel CarPlay, geen Apple Car

BMW heeft eerder aangegeven dat ze voorzichtig zijn met partijen als Apple en Google, om te voorkomen dat ze slechts toeleverancier worden. Toch hebben ze techbedrijven wellicht nodig om te zorgen voor de aansluiting met bestaande software, zoals iOS en Android. Zowel BMW als Daimler doen mee met CarPlay, onder andere in de Mercedes-Benz-modellen.

Wat ons echter opviel aan de CarPlay-pagina van Apple, is dat Mercedes-Benz al wel enkele modellen heeft uitgebracht, maar dat er van Chrysler, BMW, MINI en Rolls-Royce nog geen modellen beschikbaar zijn die CarPlay ondersteunen.

Bekijk ook

CarPlay: alles over Apple's software voor de auto

Met CarPlay kun je in de auto bellen, sms'en, muziek luisteren en met je iPhone navigeren. In dit overzichtsartikel lees je alles over de mogelijkheden en beschikbaarheid van CarPlay, met welke apps het werkt en lees je de beste CarPlay-tips.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.