Reacties voor: Somfy TaHoma vanaf nu geschikt voor HomeKit: deze accessoires kun je gebruiken

Somfy TaHoma, het smart home-systeem van het bekende bedrijf, krijgt vanaf 1 december ondersteuning voor HomeKit. Na vele beloften moet het dan toch echt gaan gebeuren. Het smart home-platform wilde er in 2018 al klaar voor zijn.
Redactie iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 36 reacties

  1. Is dit dan alleen voor de Tahoma of ook voor de Connexoon waarmee je de rolluiken, terras en toegang kan regelen? ik hoop dat ze hier ook de aandacht aan gaan geven

  2. O man, daar zat ik al lang op te wachten!

  3. Mooi voor de gebruikers van zo’n ding. Na talloze belofte voorbij zien komen op het internet. Gelukkig direct een homey hier speciaal voor het rts signaal gekocht. Doet het al vanaf het begin perfect met HomeKit.

  4. Origineel geplaatst door Flupke
    Mooi voor de gebruikers van zo’n ding. Na talloze belofte voorbij zien komen op het internet. Gelukkig direct een homey hier speciaal voor het rts signaal gekocht. Doet het al vanaf het begin perfect met HomeKit.

    Vraagje, wat is het bereik van de Homey RF? Zou ik de rolluiken op de boven verdieping ook kunnen bedienen als de Honeywell op de begane grond staat?

  5. Het mag wel eens keertje tijd worden zeg, man man wat duurt dat lang en eerlijk is eerlijk ik geloof het pas wanneer ik het thuis heb werken. Gelukkig heb ik het inmiddels zelf opgelost door het gebruik van homebridge. Ideaal om via Siri je rolluiken te sluiten.

  6. Vanwege die niet waargemaakte beloftes heb ik mijn Connexoon op Homekit aangesloten met een Raspberry Pi en Hoobs (www.hoobs.org). Werkt perfect in Homekit met ons zonnescherm, rolluik en zipscreen.

  7. Ja, welke zal er eerder zijn? Somfy of HomeKit Secure Video voor Netatmo Présence? Die Fransen maken er wel een potje van. 😉

  8. Origineel geplaatst door Benno
    Ja, welke zal er eerder zijn? Somfy of HomeKit Secure Video voor Netatmo Présence? Die Fransen maken er wel een potje van. 😉

    Ring is anders ook een mooi voorbeeld!

  9. Zal ik wel eerst weer een nieuwe tahoma box moeten kopen denk ik. Dan maar alleen met de oude box zonder updates. Rolluiken werken nog prima zo

  10. @Richard: Rolluiken doen het bij mij prima, box staat bij ons in de meterkast.

  11. (Red.) Artikel bijgewerkt met de nieuwste informatie over een release op 1 december 2020.

  12. @Richard: Geen idee. Ik heb hem in dezelfde ruimte staan. Dus kan daar niets over zeggen.

  13. Eindelijk, ik kreeg vandaag een mail aan van somfy!! 1december is het zover tenminste als ik mijn mailbox mag geloven 🙂

  14. Het zal mij benieuwen of mijn Tahoma (geschikte versie) straks na 10.00u geupdate is en met HomeKit werkt.
    Paar jaar geleden had ik communicatie met Somfy en waarom ze geen HomeKit ondersteunden; “HomeKit? Wij zijn marktleider op het gebied van zonwering en hebben strategische allianties met markleiders op het gebied van airconditioning etc. Wij hebben geen HomeKit nodig en onze klanten ook niet” Ik viel van mijn stoel van zoveel onnozelheid, heb het ze geprobeerd uit te leggen maar uiteraard verloren tijd. De personen met wie ik sprak en mailde snapten het echt niet. Vandaag komt HomeKit ondersteuning op de Tahoma 😉

    @Jeroen: Alleen voor de Tahoma en alleen beschikbaar voor de huidige TaHoma, het oudere, vierkante model is hiervoor niet geschikt. Aldus de mail van Somfy

  15. (Red.) Artikel uitgebreid na beschikbaarheid van de update en lijst van geschikte accessoires.

  16. Echt balen dat de Connexoon io niet mee doet. Het is de uitgeklede versie van de Tahoma, maar doet in principe hetzelfde. Het omlaag en omhoog sturen van de rolluiken. Ik hoop dat ze hier nog een certificaat voor willen uitgeven zodat dit mee kan gaan in de HomeKit familie.

  17. Ik kan de update nog niet vinden.
    Ook kan ik mijn TaHoma kit nog niet toevoegen in de woning app

  18. Ik lees

    Voor bestaande TaHoma’s (2e generatie!)
    • HomeKit is ook beschikbaar voor huidige TaHoma v2gebruikers, d.w.z. als je al een TaHoma in huis hebt, of als je er een koopt/overneemt waarop geen HomeKit-logo en -details staan.
    • Het kan eenvoudig worden verbonden met HomeKit door de HomeKit-handleiding in de TaHoma-app te volgen.

    Maar waar kan ik in de TaHoma -app die HomeKit-handleiding vinden ?

    In Woning app wordt mijn TaHoma gevonden maat als ik die wil toevoegen vraag hij een 8 cijfer code. Die vind ik niet op de TaHoma

  19. Helaas alleen de 2de generatie.. die nieuw 300 euro kost.
    Nou dan gaat dat hem niet worden!

  20. Zojuist de koppeling met HomeKit gemaakt. Rolluiken werken uitstekend via HomeKit.

    Wel een issue met het zonnescherm. Als deze gesloten is, geeft de knop in HomeKit aan dat deze open is. Zonnescherm open is knop op dicht. Precies verkeerd om dus. Hebben meer mensen dit probleem?

    Overigens heb ik de helpdesk van Somfy hierover al gesproken, gaan het ook uitzoeken.

  21. @Eduard De Ridder: Er is een nieuwe update beschikbaar van de Tahoma-app. Vanuit de nieuwe app kan je de koppeling rechtstreeks doen, zonder deze code.

  22. Geen RTS ondersteuning helaas. Heb er dus geen zak aan. Misschien waag ik mij aan hoobs. Heb zelf een connexoon. Iemand ervaring hier mee?

  23. @Reuben: Nou ik heb alles ge-update en kan iedere stap doorlopen…. behalve de laatste:

    Scan de barcode of voeg de code handmatig toe…. Die heb ik dus niet. Ook de TAHOMA zelf heb ik zojuist ge-update.

    En het ‘Ik heb geen code’ en daarna ‘Mijn device staat er niet bij’ leiden ook tot niets…

    Wat mis ik hier?

  24. @Reuben: Ik heb hetzelfde, maar het is eigenlijk logisch gedrag. Open betekent dat het zonnescherm volledig ingedraaid is (er mag dus zon naar binnen komen / open). En gesloten betekent dat het zonnescherm volledig uit staat (er mag geen zon naar binnen komen). Ik snap overigens wel de verwarring, want het zelf me zelf ook elke keer aan het denken.

    Ik heb hiervoor de HomeBridge variant van mijn Somfy zonnescherm gebruikt, daar was een optie om het scherm qua stand te reverten. Wellicht komt deze optie binnenkort.

  25. @Reuben: die onlogische melding had ik ook bij Homebridge en na transitie HomeKit dus nog steeds

  26. @Eduard De Ridder: ik heb exact hetzelfde probleem. Heb al een e-mail gestuurd naar Somfy.

  27. Bij mij werken de rolluiken perfect. Alleen noemt Homekit ze jaloeziën en als Siri het niet begrijpt vraagt ze of de gordijnen dicht moeten. Paar kleine “bugs” nog maar goed. Het begin is er. Nu nog ondersteuning voor mijn Somfy slimme stekkers en dan ben ik helemaal tevreden 😉

  28. Ik heb voor 15€/stuk van die aqara relais gekocht en die kleine bakjes passen perfect achter mijn schakelaar in de muur. Je ziet er niets van, de originele schakelaar werkt ook nog als ik wil en mijn rolluiken gaan open en dicht met homekit.

  29. @Hans: heb zonet , na nogmaals de tahoma app te laten bijwerken via de App Store verbinding kunnen maken met Woning
    Werkt toch dus

  30. Mijn procedure:

    TAHOMA BOX v2 ge-update

    iOS TAHOMA app ge-update

    Stappen in de iOS TAHOMA app doorlopen

    App ziet mijn woning en ik ken de rechten toe

    Laatste stap in de app wordt een code/scan gevraagd welke ik niet heb

    Als ik aangeef ‘Ik heb geen code’ en vervolgens kies ‘Mijn apparaat staat er niet bij’ geeft de app aan dat de TAHOMA niet is gevonden.

    Vervolgens het op een andere iPhone geprobeerd, helaas met hetzelfde resultaat.

    Vervolgens de iOS TAHOMA app volledig verwijderd, iPhone opnieuw opgestart, app opnieuw gedownload en geïnstalleerd, helaas hetzelfde resultaat.

    Ik geef het op.

    Zou iemand hier stap-voor-stap kunnen aangeven wat hij/zij heeft gedaan wat blijkbaar dus wel gewerkt heeft?

    Ergens tussen de punten trouwens ook Somfy gebeld. Met alle respect voor de zeer welwillende klantenservicemedewerker, maar die wist eigenlijk niets: ‘Ja ik heb er iets over gehoord, maar we zijn zelf nog onvoldoende geïnformeerd’.

    Wie oh wie heeft het verlossende woord?

  31. @Eduard De Ridder: Ja, bij mij ook. Er moest blijkbaar nog een update komen. Alleen heb ik ook dat het zonnescherm aangeeft dat hij open is. Niet logisch.
    En mijn rolluiken en garagadeur ziet hij niet. Die kan ik wel bedienen vanuit de Somfy app dus dat is wel vreemd. Is RTS maar zit zo’n peperdure i/o schakelaar tussen. Heb ik er dus nog niet zoveel aan.

    @Dries: Heb je een linkje daarvan?

    @Dennis: Je moet het instellen in de TaHoma app.
    Ga naar configuratie en daar staat als het goed is nu Apple HomeKit bij. De rest wijst zich vanzelf.

  32. @Hans: Dat heb ik ook gedaan. Iedere stap welke ik heb beschreven komt uit de TAHOMA APP.

    Ik zie zelfs met welke woning ik connectie kan maken alleen uiteindelijk blijftie om een code vragen en die heb ik niet.

    Wie heeft het voor elkaar gekregen en plz share hoe?

  33. Origineel geplaatst door Jasper
    @Reuben: Ik heb hetzelfde, maar het is eigenlijk logisch gedrag. Open betekent dat het zonnescherm volledig ingedraaid is (er mag dus zon naar binnen komen / open). En gesloten betekent dat het zonnescherm volledig uit staat (er mag geen zon naar binnen komen). Ik snap overigens wel de verwarring, want het zelf me zelf ook elke keer aan het denken.
    Ik heb hiervoor de HomeBridge variant van mijn Somfy zonnescherm gebruikt, daar was een optie om het scherm qua stand te reverten. Wellicht komt deze optie binnenkort.

    Op zich is dit best een verklaring, maar het verklaart niet dat in de Google Assistant omgeving het zonnescherm wel gesloten is als hij volledig is ingedraaid. Hoop toch echt dat Somfy op zijn minst een optie geeft om de bediening om te draaien, zoals dat via Homebridge inderdaad ook al kon.

    Origineel geplaatst door Dennis
    @Reuben: Nou ik heb alles ge-update en kan iedere stap doorlopen…. behalve de laatste:
    Scan de barcode of voeg de code handmatig toe…. Die heb ik dus niet. Ook de TAHOMA zelf heb ik zojuist ge-update.
    En het ‘Ik heb geen code’ en daarna ‘Mijn device staat er niet bij’ leiden ook tot niets…
    Wat mis ik hier?

    Bij mij doorliep de telefoon de installatie zonder dat ik enige code moest ingeven. Als dit alsnog gevraagd wordt, durf ik helaas niet te zeggen waarom. Sorry!@

    Pedro: RTS is geen tweeweg-communicatie, naar mijn weten. Dit is dan direct de reden dat Homekit nooit zal kunnen samenwerken met RTS apparatuur.

  34. Ik heb voor iedereen een korte video gemaakt met daarin de stappen welke ik doorloop en waar ik dus ook telkens tegen aanloop.

    Video

  35. Vandaag werd gevraagd een update van de Tahomabox ui te voeren.
    Na de update zijn in de app Woning al de rolluiken niet meer te zien
    Poging om via accessoire toevoegen , de TaHoma te vinden lukt niet.
    Iemand ook dit probleem?
    Oplossing?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.