Apple met fitness op Apple Watch

10 manieren waarop de Apple Watch je helpt je gezondheid te verbeteren

De Apple Watch kan je helpen met gezonder leven. In deze gids ontdek je 10 manieren waarop de Apple Watch je gaat helpen om meer op je gezondheid te letten en een actievere levensstijl aan te leren.

Apple Watch en gezondheid

Met de Apple Watch kun je beter sporten en ga je meer bewegen. Maar het horloge kan je ook helpen om aan je gezondheid te werken. Er zitten meerdere sensoren in de Apple Watch die je helpen om beter naar je lichaam te luisteren en die je waarschuwen als het tijd is om een arts te raadplegen. Wetenschappers gebruiken de Apple Watch zelfs voor medisch onderzoek, om hartafwijkingen vroegtijdig op te sporen. In deze gids vind je zeven voorbeelden om te laten zien hoe de Apple Watch je helpt om je bewust te maken van je gezondheid en beter voor je lijf te zorgen!

#1 Je hebt meer inzicht in je gezondheid dankzij HealthKit

Apple’s HealthKit zorgt ervoor dat je alle gezondheidsinformatie bij elkaar hebt, zodat je duidelijk op een dashboard in de Gezondheid-app kunt zien hoe het zit met je gewicht, beweging, hartslag en andere belangrijke waarden. Allerlei apps en accessoires kunnen data doorsturen naar de Gezondheid-app, zoals slimme weegschalen en hardloop-apps.

Nokia Body weegschaal

Dankzij de Apple Watch hoef je geen aparte fitnesstracker meer te dragen. Gezondheidsinformatie verzamel je ongemerkt, waarbij allerlei andere apps de data kunnen hergebruiken. Je ziet daardoor sneller het verband tussen ongezond gedrag en de impact daarvan op jouw gezondheid. Hierdoor wordt al je persoonlijke, medische informatie op één plek verzameld. En dat gebeurt met respect voor je privacy, want alle info blijft lokaal op je iPhone en wordt alleen met derde partijen uitgewisseld als je daar zelf toestemming voor geeft.

#2 Je hebt altijd een hartslagmeter bij je

Voorheen hadden alleen fanatieke sporters een hartslagmeter, om prestaties te meten. Met de Apple Watch heb je altijd een hartslagmeter bij je. Ben je bezorgd dat je boos of opgewonden bent over een situatie? Dan check je even je hartslag op de Apple Watch. Ook als je gezond bent, kun je je hartslag in de gaten houden om bijvoorbeeld te kijken of je te veel blootstaat aan stress. Je kunt in de gaten houden hoe je hartslag regeert op een spannende film of op een kop koffie. Artsen kunnen deze gegevens gebruiken voor onderzoek, om bij een grote groep gebruikers te zien hoe het hart onder bepaalde omstandigheden functioneert. Iets waar Apple’s ResearchKit voor gebruikt kan worden.

Tijdens het sporten laat de Apple Watch realtime je hartslag zien, zodat je je trainingszones daarop kan afstemmen. Je leest er meer over in onze tip beter sporten met de Apple Watch.

Bekijk ook

5 manieren waarop de Apple Watch je beter laat sporten en bewegen

De Apple Watch is meer dan een simpel sporthorloge. We laten zien hoe de Apple Watch op je op 5 manieren beter laat sporten, Ook het bijhouden van je prestaties en het meten van je dagelijkse lichaamsbeweging maakt de Apple Watch makkelijker.

#3 Je kunt hartkwalen vroeg opsporen

De Apple Watch kan je waarschuwen bij opvallende hoge of lage hartslag. Ook geeft de Apple Watch een seintje als er afwijkende patronen geconstateerd worden, wat kan wijzen op een hartaandoening zoals boezemfibrilleren.

Bekijk ook

Zo krijg je een waarschuwing bij hoge of lage hartslag op de Apple Watch

Je Apple Watch kan je een waarschuwing geven als opeens een verhoogde hartslag hebt, terwijl je niet aan het sporten bent. Ook krijg je een waarschuwing bij te lage hartslag. In deze tip lees je hoe je zo'n hartslagwaarschuwing instelt.

Er zijn al diverse verhalen van mensen die dankzij de Apple Watch tijdig medische hulp hebben kunnen inschakelen, waardoor een levensbedreigende situatie werd voorkomen. Met de ECG-functie van de Apple Watch kun je bovendien een hartfilmpje maken, waarmee je een globale indruk krijgt hoe het met je hartgezondheid is gesteld.

Bekijk ook

Zo maak je een ECG op de Apple Watch

In een paar stappen kun je een ECG maken op de Apple Watch. Je hebt hiervoor een Apple Watch Series 4 of nieuwer nodig, zodat je met de sensoren een hartfilmpje kan maken. Deze tip legt alles uit over het maken van een ECG op de Apple Watch.

#4 Je weet het zuurstofgehalte van je bloed

Sinds de komst van de Apple Watch Series 6 is het ook mogelijk om je zuurstofgehalte in je bloed te meten. Dit kan een belangrijke indicatie zijn voor hartproblemen. Bij een gezond persoon ligt dit op 95% of hoger. Zodra de Apple Watch een waarde meet onder dit niveau, krijg je daar een waarschuwing van. Het duurt slechts 15 seconden om een scan te maken. Hou er wel rekening mee dat Apple voor deze functie geen medische goedkeuring gevraagd heeft. Het is in dit geval dan ook geen medisch hulpmiddel.

Apple Watch Series 6 blauw

De zuurstofsaturatiesensor maakt gebruik van vier sets met groene, rode en infrarode leds en de vier fotodioden op de kast van de Apple Watch, om zo nauwkeurig mogelijk de lichtreflectie van je bloed te meten. Dit is ongeacht je huidtype. Apple Watch bepaalt vervolgens met behulp van een geavanceerd algoritme in de Saturatie-app wat het zuurstofgehalte in je bloed is, mits dat een waarde tussen de 70% en 100% heeft. Alle metingen kun je vervolgens terugzien in de Gezondheid-app.

Bekijk ook

Zuurstof in je bloed meten met de Apple Watch doe je zo

Met de Apple Watch kun je de zogenaamde saturatiewaarden meten. Het gaat hierbij om de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Hoe dichter bij 100%, hoe beter. Maar hoe meet je het? Zo werkt de Saturatie-app.

#5 Je kunt je cardioconditieniveau bijhouden

Met recente Apple Watch-modellen is het ook mogelijk om je cardioconditieniveau te bekijken. Dit niveau kan een belangrijke indicatie zijn van je algemene lichamelijke conditie. De waarde, uitgedrukt als VO2max, geeft de hoeveelheid zuurstof aan die je lichaam tijdens een activiteit kan verwerken. De juiste waarde is afhankelijk van geslacht en leeftijd: hoe ouder je wordt, hoe lager dit niveau ligt. De Apple Watch houdt je VO2max waarde bij tijdens intensievere workouts, maar doet dat sinds watchOS 7.2 en iOS 14.3 ook tijdens wandelingen gedurende de dag.

Als je conditie bijvoorbeeld wordt geclassificeerd als onvoldoende, krijg je een melding op je Apple Watch, samen met een richtlijn om je conditie te verbeteren en er met de huisarts over te praten.

Melding voor cardioconditie op Apple Watch.

Bekijk ook

Cardioconditie op de Apple Watch: bekijk je fitheid en VO2 Max

Vanaf watchOS 7.2 kun je op de Apple Watch je cardioniveau bekijken. Ook krijg je een waarschuwing als je cardioconditie te laag is. In deze tip lees je wat dit betekent en hoe je dit instelt.

#6 Je gaat meer bewegen dankzij meldingen

Zitten is een ongezonde bezigheid. Wil je meer bewegen en minder stilzitten? De Apple Watch kan je helpen meer te bewegen door je te waarschuwen dat het tijd is om even een stukje te gaan lopen. Vooral bij zittende beroepen kan dat nuttig zijn. De Apple Watch geeft een tikje op je pols en toont een waarschuwing op het scherm. Je wordt daardoor aangespoord om even te bewegen – zonder dat je een personal trainer nodig hebt.

Apple Watch Studio

Zit je in een rolstoel? Dan kan de Apple Watch je ook waarschuwen dat het tijd is om te rollen. Apple geeft je maandelijkse uitdagingen om te zorgen dat je meer beweegt en organiseert van tijd tot tijd ook algemene Apple Watch-uitdagingen waarmee je stickers en medailles kunt verdienen. Verder kun je je vrienden uitdagen om een wedstrijdje te doen wie het meest actief is.

Bekijk ook

Tijd om te rollen! Zo gebruik je de rolstoelfuncties op de Apple Watch

Op de Apple Watch kun je meldingen krijgen als je te lang stilzit in je rolstoel. Deze functie voor rolstoelgebruikers is te vinden op elke Apple Watch en zorgt ervoor dat je ook in een rolstoel regelmatig in beweging komt. Nu met video!

#7 Je moedigt je vrienden aan om meer te bewegen
Hebben je vrienden ook een Apple Watch, dan kun je je sportactiviteiten delen. Zo weet je meteen of iemand een potje squash heeft gedaan of een wandeling van 20 kilometer heeft afgerond. Dat is reden genoeg voor een felicitatie! Apple heeft hilarische antwoorden om op dit soort prestaties te reageren, want niet alleen een lach bij de ander op het gezicht tovert, maar ook motiveert om eens wat vaker te bewegen. Je kunt je vrienden ook aanzetten tot meer sport, door ze uit te dagen. Tijdens een 1 week durende competitie gaat het erom wie zoveel mogelijk punten verdient.

Bekijk ook

Wedstrijden in de Activiteit-app: zo daag je vrienden uit op de Apple Watch

Met een wedstrijd in de Activiteit-app op de Apple Watch daag je je vrienden uit voor een sportieve uitdaging. Wie verzamelt er in zeven dagen de meeste punten? In deze tip leggen we je uit hoe je zo'n competitie start.

#8 Je hebt minder stress dankzij de Apple Watch

Er zijn talloze apps waarmee je bijvoorbeeld een dagboek of gratitude journal kunt bijhouden of waarmee je kunt mediteren. Maar er zijn meer mogelijkheden.

Op de Apple Watch vind je bijvoorbeeld de Mindfulness-app (voorheen Ademhaling of Breathe), waarmee je even tot rust kunt komen. De app zorgt ervoor dat in stress-situaties je ademhaling weer op een normaal niveau komt, maar is ook te gebruiken als je gewoon even wilt ontspannen. De app leidt je door een sessie, zonder zweverige taal.

Een andere optie is om de HRV-functie van de Apple Watch te raadplegen. Hiermee kun je zien wat je hartritmevariabiliteit is en dit geeft aan hoe gemakkelijk je zenuwstelsel herstelt van stressvolle situaties.

Bekijk ook

Hartritmevariabiliteit meten met de Apple Watch en apps

Met de Apple Watch kun je hartritmevariabiliteit (HRV) meten. Hoe werkt dat, wat kun je eruit afleiden en hoe kun je het meten met de Apple Watch zelf en met allerlei apps?

#9 Je gaat bewuster leven dankzij de Apple Watch

Met de Gezondheid-app van Apple kun je precies zien hoe alles in je leven samenhangt: slaap, lichaamsbeweging, koffiedrinken, alcohol… je kunt zien wat het effect op je gewicht, hartslag, cholesterolwaarden en allerlei andere lichaamswaarden is. Met de Gezondheidsapp brengt Apple enorm veel informatie samen en jij hoeft er alleen maar naar te kijken om er verbanden in te ontdekken. Slechte gewoontes komen meteen boven tafel en maken je bewust dat je nu écht iets aan je gebrek aan lichaamsbeweging of te weinig slaap moet doen.

#10 Je praat makkelijker met je huisarts

“Dokter, ik heb zo’n last van mijn achillespees!” – “Sinds wanneer dan?” Tot voor kort moest je inschatten dat de klachten zo’n drie weken geleden zijn begonnen. Met de Apple Watch heb je alle cijfers meteen paraat. Drie weken geleden ben je inderdaad gestopt met lange stukken hardlopen en wandelen, omdat de blessure begon op te spelen. Met de bewegingsdata die je ongemerkt in de Gezondheid-app van Apple vastlegt, kun je meteen zien wanneer je gedrag veranderde.

Dat geldt trouwens niet alleen voor sportblessures, maar ook voor andere zaken zoals hartslag, gewicht en bloeddruk. Als je zelf regelmatig metingen doet, kun je de huisarts of fysiotherapeut beter informeren wanneer je last kreeg van klachten. Met als gevolg dat je een betere diagnose en een beter behandelplan op maat krijgt.


Meer manieren waarop de Apple Watch je leven verandert:

Ben je van plan om een Apple Watch te kopen en twijfel je nog of het iets voor jou is? Dan hebben we hopelijk met dit artikel wat meer duidelijkheid gegeven wat je er nu eigenlijk aan hebt op sportief gebied. Het nieuwste model is de Apple Watch Series 7, maar je kunt ook voor de eerdere generaties kiezen als je niet alle geavanceerde functies nodig hebt. Twijfel je welke bij jou past, lees dan ons artikel waarin we de Apple Watch vergelijken.

Bekijk ook

Nieuwe Apple Watch Series 7 of andere Apple Watch kopen? Check de prijzen, voorraad en meer

Wil je de nieuwe Apple Watch Series 7 kopen , de betaalbare Apple Watch SE of Apple Watch Series 3? Dan vind je in dit artikel alle informatie over de Apple Watch prijzen en verkrijgbaarheid.

Nederlandse adviesprijzen Apple Watch Series 7:

Bekijk bij andere winkels:

Apple Watch Series 7 in 41mm

Apple Watch Series 7 in 45mm

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!