Vrouw in ontspannen houding (shutterstock_129031994).

De beste mindfulness- en meditatie-apps voor iPhone en iPad

Welke meditatie-apps zijn goed? Hoe kun je met mindfulness meer in balans komen? Met deze iPhone-apps leer je mediteren, voeg je mindfulness toe aan je leven en leef je bewuster.

Meditatie-apps voor meer mindfulness

Wil je meer rust brengen in je drukke leven? Dan zijn mindfulness- en meditatie-apps de oplossing. Deze apps helpen je rustig worden en zorgen dat je meer in het hier en nu leeft. Ze helpen je ook om minder te piekeren en meer aandacht te besteden aan eten, ontspannen en genieten. Kortom: heb je wat meer rust nodig of vind je je leven te gehaast, dan helpen deze mindfulness-apps je om een stap terug te doen.


Beste meditatie-apps

iCulture adviseert: Sway

Als je wilt mediteren, dan is er keuze genoeg aan apps. Sway pakt het op een bijzondere manier aan, namelijk door langzame bewegingen te maken zoals je bijvoorbeeld bij Tai Chi ziet. Je kunt Sway gebruiken op ieder moment, waar je ook bent. Bijzonder is dat de app gemaakt is door ustwo, de makers van Monument Valley. Deze prachtig uitziende puzzelgame heeft erg veel oog voor detail en datzelfde zie je terug bij Sway. De insteek is echter totaal anders.

In Sway maak je langzame bewegingen, door heel rustig rond te lopen of met je arm te zwaaien. De app geeft daarbij feedback. Op het scherm zie je ondertussen passende visualisaties, terwijl je luistert naar rustige achtergrondgeluiden. Tijdens de bewegingen kies je er zelf voor of je op het scherm wilt kijken. Met hoorbare feedback weet je wanneer een oefening begint en eindigt.

Het lastige bij mediteren is dat je het als beginner niet zomaar twintig minuten volhoudt, maar ook daar hebben de makers iets op bedacht door een spelelement toe te voegen. Ze zijn immers van huis uit een gamestudio. Je moet aanvankelijk de bewegingen 3 minuten volhouden. Daarna bouw je rustig op tot 20 minuten.

Sway is gemaakt in samenwerking met Pauseable, een Deens bedrijf dat gespecialiseerd is in mentale gezondheid. Ook werkten onderzoekers van de universiteit van Sussex ee, om te controleren of je hersenactiviteit inderdaad verandert als je deze app gebruikt. Dat bleek het geval. Hetzelfde team maakte de PAUSE-app (link), waarmee je op basis van Tai Chi- en mindfulness-technieken leert ontspannen.


Headspace

Hou je helemaal niet van zweverige teksten, dan is de Headspace-app jouw oplossing. Deze app maakt het supersimpel om te mediteren, met technieken die je niet afschrikken. Het resultaat: een gezonder, gelukkiger en leuker leven. Je begint met een gratis programma, waarbij je de basistechnieken van meditatie leert in slechts 10 minuten per dag.

Daarna kun je besluiten of je verder gaat met de training. Er zijn honderden uren aan meditatiesessies beschikbaar, van 2 tot 60 minuten. Je kunt ook mediteren met vrienden, zodat je elkaar kunt motiveren. Een vervolgabonnement is wel vrij prijzig: twalf euro per maand. Headspace werkt ook samen met Spotify.

Spotify Headspace


Oak

Als je het moeilijk vindt om vijf minuten vrij te maken in je drukke werkschema, dan heb je Oak nodig. Deze app wordt uitgebracht door Digg-oprichter Kevin Rose. Je kunt er snelle en simpele ademhalingsoefeningen mee doen, maar ook langere meditaties. De app concurreert met Headspace, Simple Habit en Calm.

In een korte video leggen de makers de voordelen uit van mediteren, waarna je meteen kunt beginnen. Mogelijk komen er later nog wel betaalde opties in, maar voorlopig is dat niet het plan. Zo is er de mogelijkheid dat de app de Oura-ring gaat ondersteunen, zodat je je ademhaling kunt tracken met een wearable.

Oak meditatie-app


Calm

De Calm-app is door Apple uitgeroepen tot een van de beste apps van 2017, ook al bestaat de app al wat langer. Calm is voortgekomen uit de gelijknamige website en bevat een groot aantal ontspanoefeningen en andere hulpmiddelen om tot rust te komen. In een introductie van 7 dagen maak je kennis met meditatie en mindfulness, maar je kunt ook gewoon naar rustgevende geluiden luisteren.

De gratis versie van de Calm-app bevat onder andere een bodyscan, de introductiecursus mindfulness en meditatie en een aantal ontspanningsoefeningen. Als je daarna kiest voor de betaalde versie (ca. €10 per maand, €40 per jaar) krijg je meer oefeningen zoals een slaaphulp en sessies om je concentratie en zelfvertrouwen te vergroten. Je bepaalt zelf hoe lang de sessie duurt.


Buddhify

Voor mensen die zich niet aangetrokken voelen tot mediteren of vinden dat ze er geen tijd voor hebben, is Buddhify uitgevonden. Deze app heeft geen zweverige teksten en biedt rustige meditatie-audio voor ieder moment van de dag. Je kiest uit vier meditatiestijlen. De lengte van de sessies varieert van 5 tot 20 minuten. Buddhify heeft ook een timer voor mediteren zonder begeleiding. De app houdt bij hoeveel tijd je hebt gemediteerd en zet dat om naar grafieken. Gedurende de dag ontvang je tips om te kalmeren en bewuster te leven. – Lees onze review over Buddhify.


10% Happier

Het is opvallend hoeveel apps zich richten op de sceptische gebruiker, mensen die allergisch zijn voor zweverige teksten. 10% Happier is ook zo’n app. Volgens de makers is mindfulness meditatie een simpele en wetenschappelijk bewezen oefening voor je brein. Je hoeft geen aanhanger van een bepaalde religie te zijn om erin te geloven. 10% Happier is een samenwerking van journalist Dan Harris van de New York Times en meditatie-docent Joseph Goldstein. Dagelijks krijg je videolessen voorgeschoteld waarmee je de vaardigheden leert. Je krijgt ook de beschikking over een coach die je gaat helpen om het vol te houden. Je hoeft niet in geen gekke houding te gaan zitten, te chanten of wierook op te steken of een speciale outfit aan te trekken, zeggen de makers van deze app. Ze laten je in 7 dagen kennismaken met meditatie, waarna je een maandabo kunt afsluiten. De sessies helpen je bij een onrustig gevoel en stress maar begeleiden je ook bij dagelijkse activiteiten zoals wandelen en in slaap vallen. De korte sessies zijn ook in te passen tijdens de reis naar je werk of tijdens een lunchpauze. Je voortgang kun je bijhouden via de koppeling met HealthKit.


Wildfulness 2

Met de Wildfulness-app leer je ontspannen met natuurgeluiden. Wildfulness 2 is de opvolger van de al langer bestaande Wildfulness-app, waarmee je tot rust komt met natuurgeluiden. Deze app is gemaakt door de Nederlander Mark Hendriks en zijn vrouw Sterre en is bedoeld om je een zen-gevoel te geven dankzij fraaie natuurbeelden en -geluiden. Ideaal als je je wat gestresst voelt.

In onze Wildfulness-review lees je over onze ervaringen met deze app, die knap gemaakte tekeningen bevat en een goede audiokwaliteit levert. Als je de betaalde scenes koopt heb je bovendien vrij veel variatie. Zonder dat je je meteen tot het boeddhisme hoeft te bekeren of mantra’s hoeft te herhalen, want Wildfulness haalt de inspiratie vooral uit de natuur. In feite is het een white noise-app met het geluid van onweer en regen, ritselende bladeren, een ontwakend bos en het nachtelijke woud.


Apple’s Ademhaling-app

Ook op de Apple Watch kun je prima aan je mindfulness werken, dankzij de Ademhaling-app. De app is aanwezig op elk model Apple Watch en richt zich uitsluitend op je ademhaling. Geef aan hoe lang de sessie moet duren en de Apple Watch geeft met tikjes op je pols (en met een animatie op het scherm) aan wanneer je moet in- en uitademen. Ideaal als je je gestresst voelt en even wat tijd voor jezelf nodig hebt.

Ademhaling-app op iPhone en Apple Watch

Niet alleen Apple heeft ademhaling ontdekt als manier om je stress onder controle te houden. Ook Fitbit heeft aan de nieuwste fitnesstrackers een ademhalingsoefening toegevoegd. Je kunt dus ook met je Fitbit aan je ademhaling gaan werken.


Andere meditatie- en mindfulness-apps

Er zijn nog veel meer apps waarmee je aan mindfullness kunt werken. Hieronder nog een aantal suggesties:

  • BetterMe: Calm,Sleep,Meditate (gratis, iPhone + IAP, iOS 10.2+) - BetterMe is bedoeld voor mensen die niet weten hoe ze moeten mediteren, maar het wel willen proberen. Zo kun je actief mediteren tijdens het wandelen, hardlopen en zelfs tijdens het koken. Met ademhalingsoefeningen kun je iets doen aan gevoelens van angst, irritatie of verdriet.
  • 7Mind Meditatie & mindfulness (gratis, iPhone/iPad + IAP, iOS 9.0+) - Ben je fan van de 7-minuten-workout, dan zal deze app je vermoedelijk ook wel aanspreken. In 7 minuten ben je weer helemaal zen.
  • Stop, Breathe & Think (gratis, iPhone/iPad + IAP, iOS 10.1+) - Deze app is ook geschikt voor tieners, die kennis willen maken met meditatie om rustiger te worden. Je kunt op elk moment even gebruik maken van deze app, waarbij je bewuster wordt van je gedachten en emoties. Je leert jezelf afsluiten van de vele prikkels die om je heen zijn en wordt rustiger. Met de app kun je stickers verdienen door de oefeningen uit te voeren en dagelijks in te checken.
  • VGZ Mindfulness coach (gratis, iPhone/iPad, iOS 10.0+) - Je hoeft geen klant van zorgverzekeraar VGZ te zijn om van deze app te profiteren. Met deze app volg je een programma van 5 weken om te werken aan je mindfulness. Je kiest zelf uit de 25 oefeningen, die variëren van ademhalingsoefeningen en meditatie tot bewegingsoefeningen. Ze duren maximaal 15 minuten, dus ook geschikt voor drukke mensen. Lees onze review van de VGZ Mindfulness Coach

Stop Breathe

Openingsafbeelding: Shutterstock, EpicStockMedia

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juni 2018
Categorie Apps
Onderwerp mindfulness
Devices iPad, iPhone
Software iOS