Apple Watch hartslag meten

Zo krijg je bij verhoogde hartslag een waarschuwing op de Apple Watch

Je Apple Watch kan je een waarschuwing geven als opeens een verhoogde hartslag hebt, terwijl je niet aan het sporten bent. In deze tip lees je hoe je zo'n hartslagwaarschuwing instelt.

Je hoort het regelmatig in de media: doorsnee burgers die vinden dat ze hun leven te danken hebben aan de Apple Watch. Meestal zitten ze rustig thuis, in een bioscoop of een bibliotheek en opeens krijgen ze een melding op de Apple Watch dat er een verhoogde hartslag is geconstateerd. Apple adviseert om snel medische hulp te zoeken, met als gevolg dat er vaak een acuut medisch probleem wordt ontdekt. Het is allemaal te danken aan de hartslagmeter in de Apple Watch. Deze checkt elke paar minuten je hartslag, maar kan ook een waarschuwing geven als je hartslag plotseling heel hoog is. In deze tip lees je hoe je zo’n waarschuwing kunt instellen op de Apple Watch Series 1 en nieuwer (vanaf 2016). Op de allereerste Apple Watch Series 0 uit 2015 is de functie niet beschikbaar.

Een hoge hartslag gemeten op een Apple Watch.

Hartslag waarschuwing via Apple Watch

De Apple Watch bevat allerlei sensoren, waaronder de hartslagsensor. Alle gegevens vind je terug in de Gezondheid-app op je iPhone, maar ook op de Apple Watch zelf vind je in de Hartslag-app wat nuttige informatie.

Hartslagmeting op Apple Watch 3

Bij lichamelijke inspanning is je hartslag al snel een stuk hoger dan wanneer je ontspannen op de bank zit. Maar wat nou als je hartslag ineens, zonder reden, een stuk hoger wordt? De Apple Watch kan je dan een waarschuwing geven. Deze functie is beschikbaar vanaf watchOS 4 en je moet hem zelf instellen:

  1. Open op de gekoppelde iPhone de Watch-app.
  2. Ga naar Berichtgeving > Hartslag.
  3. De optie Verhoogde hartslag staat standaard uitgeschakeld. Tik hierop om het in te schakelen.
  4. Vervolgens kies je een drempelwaarde van 100 tot 150 slagen per minuut.

Apple Watch hartslag waarschuwing.

Weet je niet wat je moet kiezen en ben je een normale, gezonde persoon dan zou je 120 kunnen kiezen. Bij matige inspanning (stilzitten en rustig wandelen) zal je hartslag niet snel boven de 120 komen. Ben je erg fit en ligt je rusthartslag vrij laag, dan zou je 100 kunnen instellen. Ligt je rusthartslag om wat voor reden dan ook vaak boven de 100, dan zou je wat hoger kunnen gaan zitten dus op 140 of 150.

Heb je bijvoorbeeld een drempelwaarde van 120 BPM ingesteld, dan stuurt de Apple Watch een melding als je hartslag hoger is dan 120 slagen per minuut. Dit gebeurt alleen op momenten dat jij minsten 10 minuten niet actief hebt bewogen, bijvoorbeeld omdat je thuis op de bank zit of op school in de collegebanken. De melding komt dus niet in beeld als je aan het sporten bent, maar in situaties waarbij je hartslag ongebruikelijk hoog is.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt mei 2018
Categorie Apple Watch
Onderwerpen apple watch, hartslag, hartslagmeter
Software watchOS 4