Apple watch fitness sport opening

5 manieren waarop de Apple Watch fitness en sport verandert

De Apple Watch is meer dan een simpel sporthorloge. iCulture laat 5 manieren zien, waardoor sporten, het bijhouden van je prestaties en het meten van je dagelijkse lichaamsbeweging gemakkelijker wordt.

Apple watch fitness sport opening
De Apple Watch geeft niet alleen de tijd aan, maar is ook te gebruiken als sporthorloge. Je kunt met de Apple Watch sneller, beter en gemakkelijker de prestaties van je sportactiviteiten bijhouden. Maar de Apple Watch kan meer: je krijgt en veel completer beeld van je gezondheid en je kunt als fanatieke (of minder fanatieke) sporter werken aan je conditie. Hier lees je vijf manieren waarop de Apple Watch jouw conditie gaat verbeteren.

1. Je kunt trainingen afstemmen op je hartslagzone

apple watch gezondheid hartslagmeterOf je nu een beginner bent of een ervaren sporter: je moet altijd erop letten dat je in de juiste hartslagzone traint, zodat je je doel bereikt. Train je om conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren, of gaat het vooral om afvallen? Hoe beter je je training afstemt op een trainingsschema dat op jouw lijf is geschreven, hoe kleiner de kans op een blessure. Met de hartslagmeter in de Apple Watch hou je beter in de gaten of je goed bezig bent.

2. Je kunt uitrekenen hoeveel calorieën je verbrandt per dag

apple watch fitness sport calorieënAls je de metingen van de hartslagmeter combineert met je prestaties, kun je vrij nauwkeurig uitrekenen hoeveel calorieën je hebt verbrand. De Apple Watch rekent dit niet alleen uit na een hardloopsessie met de Workout-app, het is ook te zien in de Activiteit-app. Dagelijks lopen, opstaan en wandelen kost namelijk ook calorieën. Op de Apple Watch kun je dat allemaal aflezen, zodat je je calorie-inname kunt afstemmen op de hoeveelheid lichaamsbeweging die je hebt gehad. Als je wilt kun je doelen stellen en weekoverzichten bekijken.

3. Je kunt specifieke doelen stellen

apple watch fitness sport activiteitenEen sporthorloge gebruiken de meeste mensen vooral om te sporten. De Apple Watch is echter een klokje dat je altijd om hebt en altijd dingen meet. Al deze informatie komt terecht in de Activiteit-app, die je ook op de iPhone vindt. Die geeft je een overzicht in 3 ringen. De binnenste blauwe ring laat zien hoe vaak je opstaat na een lange tijd zitten. De middelste groene ring toont hoeveel minuten je per dag intensief hebt getraind en de rode ring vertelt hoeveel calorieën je hebt verbrand tijdens normaal bewegen. Voor een gezonde levensstijl moet je iedere ring iedere dag vol krijgen. Alleen het calorieëndoel kun je zelf aanpassen. De overige doelen zijn voor iedereen gelijk: 30 minuten intensief bewegen, verspreid over de dag 12 maal opstaan.

4. Je kunt sporten zonder iPhone

apple watch fitness sport doelenNiet iedereen vindt het fijn om steeds de iPhone mee te nemen tijdens het sporten. Tijdens sporten zoals tennis en boksen is het zelfs onhandig om steeds een iPhone bij je te hebben. De Apple Watch kun je wél steeds dragen. Er zijn inmiddels al diverse apps van derden, die zijn aangepast voor de Apple Watch. Denk aan RunKeeper, Strava en Runtastic. OK, de nadruk ligt erg op hardlopen en fietsen, maar dat komt omdat die sporten erg populair zijn en omdat er erg veel apps voor zijn.

5. Achievements

apple watch fitness sport achievementsBreek je records of lever je specifieke prestaties? Dan geeft Activiteit-app je een soort medaille: een badge. Die kun je verzamelen, waardoor je gestimuleerd wordt om meer te doen. En reken maar dat dat werkt! Een schouderklopje is namelijk fijn en het geeft een goed gevoel om een hele rij achievements bij elkaar te zien. Het is een manier om te zien wat je allemaal bereikt hebt.

Meer manieren waarop de Apple Watch je leven verandert:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt april 2016
Categorie Devices
Onderwerpen apple watch, sport