iCulture jaaroverzicht 2014, 2e kwartaal

Een terugblik op het tweede kwartaal van 2014. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen op Apple-gebied? De Beats-overname, Blendle en WWDC bleven ons bij.

Dit artikel is gearchiveerd en wordt niet meer bijgewerkt door iCulture.

Beats Studio zwartAan het eind van het jaar kijken we traditiegetrouw op iCulture terug op de grootste gebeurtenissen van net afgelopen jaar. Het belangrijkste Apple-nieuws, op een rij gezet om te kijken wat ons is bijgebleven. Eerder las je over het eerste kwartaal van 2014, nu kijken we naar de maanden april tot en met juni. En dat betekent altijd: de geruchten in aanloop naar WWDC en de eerste details over de nieuwste iOS-versie.

Mobiele betaaldienst en Kickstarter in Nederland

April 2014: Reuters was er in april al vroeg bij, met geruchten dat de iPhone 6 al in mei in productie zou gaan. Die met een scherm van 4,7-inch natuurlijk, want over de grotere iPhone met 5,5-inch scherm heerste op dat moment nog onduidelijkheid. Het toestel op de foto hiernaast is een van de concepten die rond die tijd werden gepubliceerd. Dat er een mobiele betaaldienst aan zat te komen, konden we afleiden uit vacatures voor betaalexperts.

iPhone 6 volgens MacRumorsHet tweede kwartaal van 2014 was ook de periode van de vele WhatsApp-storingen. Het positieve nieuws: Kickstarter ging van start in Nederland. In dezelfde periode stopte de Nederlandse magazinkdienst Prss… iCulture zou later de scoop hebben dat het bedrijf door Apple was overgenomen. Ook in Nederland (en België): de 8GB iPhone 5c, een speciale budgetversie van deze budget-iPhone. De eerste geruchten over de iPad Air 2 waren er ook al: deze zou een dunner scherm krijgen (en kreeg dat ook). Voor ontwikkelaars stond deze periode in het teken van WWDC-tickets: Apple werkte voor het eerst met een verloting, waardoor vele vaste bezoekers misgrepen. De Apple Store kreeg dit kwartaal een nieuwe baas: Angela Ahrendts ging van start als hoofd Apple Retail, nadat deze tak van Apple maandenlang zonder leider had gezeten.

Beats-overname en gegijzelde toestellen

Mei 2014: Begin mei wisten we het al zeker: er zou geen nieuwe Apple TV worden aangekondigd en ook de iWatch hoefden we niet op het ontwikkelaarsevenement te verwachten. Op iCulture zaten we ondertussen al druk de 4,7-inch iPhone 6 te vergelijken met de Galaxy S5, ook al werd het toestel nog lang niet aangekondigd.

beats-met-iphoneIn ons verlanglijstje voor iOS 8 stonden Healthbook, communicatie tussen apps, flexibele toetsenborden en wijknop voor het Berichtencentrum. De lezers van iCulture zagen liever iets anders: Nederlandstalige Siri. Maar die kwam niet. Het grote gezondheidsplatform kwam er wel. Bij journalisten klonk in mei een zucht van verlichting: PR-vrouw Katie Cotton ging met pensioen en dat betekende wellicht iets minder geslotenheid bij Apple. De eerste geruchten over een overname van Beats klonken begin mei. Een paar dagen later was het al officieel, na talloze tussentijdse geruchten. Zelfs Steve Jobs’ biograaf bemoeide zich ermee: het zou nodig zijn voor Apple’s tv-plannen. Of toch om Apple’s modeplannen?

Een van de geslaagde voorspellingen uit deze periode was: ‘Apple gaat smart home-platform onthullen op WWDC’. We kennen het nu als HomeKit. In mei speelde ook een bizarre zaak rond gegijzelde iPhones; het zou te maken hebben met iCloud-beveiligingsproblemen, maar volgens Apple hadden de gebruikers gewoon geen goed wachtwoord ingesteld.

ios 8 banner wwdc

WWDC-koorts

Juni 2014: De maand waarin alle aankondigingen van WWDC 2014 op het programma stonden, waar Apple HealthKit en HomeKit zou aankondigen. iCulture-lezers hoopten op aankondigingen rondom iOS 8, Yosemite, de iWatch en toch ook wel op een nieuwe Apple TV. Wat iOS 8 betreft rekenden ze vooral op een Nederlandstalige versie van Siri.

Click here to display content from datawrapper.dwcdn.net

Bekijk grafiek.
Grafiek met verwachtingen niet goed zichtbaar? Hier vind je een grotere versie.

Click here to display content from datawrapper.dwcdn.net

Bekijk grafiek.
Grafiek met verwachtingen niet goed zichtbaar? Hier vind je een grotere versie.

Op 2 juni volgden alle aankondigingen: OS X 10.10 Yosemite, iCloud Drive, AirDrop en Handoff, iOS 8 en HealthKit. Maar ook HomeKit en Swift. De rest van de maand besteedden we op iCulture vooral aan het nader toelichten van alle vernieuwingen, zoals Family Sharing en widgets. Want er was héél veel, vooral voor mensen die eens wat dieper in iOS wilden duiken.

Een Taiwanese beroemdheid poseerde in juni alvast met een iPhone 6, al vermoeden we dat het om een niet-werkend prototype ging.

Apps

Bij de apps zagen we onder andere een totaal vernieuwde Spotify langskomen. Ook waren er geruchten dat de Gmail-app een
uitstelfunctie zoals Mailbox zou krijgen. Later werd pas duidelijk dat het daarbij om Inbox by Gmail ging, een aparte app die pas eind van het jaar uitkwam. Acompli kwam al veel eerder uit een bleek een schot in de roos.

Foursquare koos voor een nieuwe insteek en lanceerde Swarm, terwijl Facebook liever voor overnames koos: ze haalden de bewegingsapp Moves in huis, wat niet bij iedereen in goede aarde viel vanwege het delen van locatiegegevens. In Nederland maakten we ons vooral druk om een webapp: Blendle verscheen en we interviewden oprichter Marten Blankesteijn.

Bij de appartikelen die we in het tweede kwartaal publiceerden zitten een aantal pareltjes. Zoals deze: ‘De duistere kant van apps’, waarin we de asociale kant van sociale netwerken onderzochten. Of deze: ‘Vier jaar digitale kinderboeken’ over de grote veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. We schreven ook over jonge appmakers: tieners die ondanks hun jonge leeftijd al bedrijfjes hebben opgericht waarmee ze apps uitbrengen.

Meer kwartaaloverzichten van 2014 op iCulture