whatsapp icoon

iCulture jaaroverzicht 2014, 1e kwartaal

Wat gebeurde er in het eerste kwartaal van 2014? iCulture blikt terug op de WhatsApp-overname door Facebook en kloppende iPhone 6-geruchten.

Dit artikel is gearchiveerd en wordt niet meer bijgewerkt door iCulture.

Het jaar 2014 is alweer bijna voorbij. Deze laatste dagen zijn vooral een tijd van bezinning, waarin we nog eens rustig terugkijken op alles wat we allemaal hebben ondernomen en meegemaakt. Met andere woorden: het is tijd om het belangrijkste Apple-nieuws van het jaar op een rij te zetten. Wat is er allemaal gebeurd? En wat is ons bijgebleven? In dit artikel lopen we het eerste kwartaal van 2014 langs. Met onder andere de overname van WhatsApp door Facebook en de allereerste iPhone 6-geruchten, die achteraf behoorlijk goed bleken te kloppen.

Geloofwaardige iPhone 6-geruchten

Nest-thermostaat-tafel-houderHet jaar 2014 begon in januari rustig. Er waren wel wat geruchten, maar dat waren eigenlijk vooral vroege geluiden uit Apple’s productietak. Zo zou de helft van de iWatch-productie zijn afgekeurd wergens kwaliteitsproblemen (de naam ‘Apple Watch’ was op dat nog niet bekend. Een horloge wat uiteindelijk pas begin 2015 in de winkels zal verschijnen. We hoorden een paar keer over de iPhone 6, maar achteraf gezien is vooral één gerucht interessant. In januari werd namelijk voorspeld dat de iPhone 6 twee grotere modellen kreeg. Eén met een scherm tussen 4,5-inch en 5-inch, en een ander groter dan 5-inch. In september bleek dit uiteindelijk helemaal te kloppen.

Silicon Valley stond verder niet stil: na veel geruchten over een mogelijke overname van thermostaatmaker Nest, haalde Google het bedrijf in huis. Opmerkelijk, want Nest was opgericht door Apple’s voormalige iPod-topman Tony Fadell.

Ook was er goed nieuws voor onze Belgische vrienden in januari: Apple werd verlicht gesteld de iPhone toe te laten op alle 4G-netwerken.

WhatsApp en Facebook

whatsapp icoonHet was zonder twijfel het grootste technieuws in januari 2014: de overname van WhatsApp door Facebook. Er werden miljarden neergelegd door Facebook om de chatapp in huis te halen, en veel WhatsApp-gebruikers waren bang dat Facebook hun data voor andere doeleinden zou gebruiken. In dezelfde werd Testflight overgenomen door Apple. Met Testflight kunnen ontwikkelaars proefversies van apps beschikbaar stellen.

De nog niet aangekondigde Apple Watch kwam ook een paar keer in het nieuws voorbij. Apple bleek in februari veel experts aan te nemen voor het slimme horloge. Waaronder ook een Nederlander: er werd een slaapexpert in huis gehaald die eerst bij Philips heeft gewerkt. Februari was sowieso een maand waarin Nederlanders voorbijkwamen in internationaal Apple-nieuws. Voormalig Apple-medewerker Bas Ording vertelde bijvoorbeeld ook over hoe hij de selectieknoppen in iOS heeft gemaakt.

De geruchtenstroom rond de Apple TV kwam in februari ook op gang: er werden voor het eerst verwijzingen naar een nieuwe Apple TV op. Maar wanneer komt deze Apple TV nou eindelijk?

Privacyzorgen

iphone 6 weiboIn januari lekten de schermgroottes van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus uit en vanaf maart was het helemaal raak: toen was het nieuwe design van de iPhone 6 op foto’s te zien. Toen twijfelden we nog een beetje of de beelden legitiem waren, maar inmiddels weten we dat het ging om het echte werk. En dat maakt het gerucht alleen maar indrukwekkender: dit was 6 maanden voordat Apple de iPhone 6 daadwerkelijk aankondigde.

Maart was ook de maand waarin WhatsApp het zwaar te verduren had. Men was de overname door Facebook nog lang niet vergeten en er bleven maar vragen over de privacy voorbijkomen. Daarom bleef WhatsApp benadrukken dat de privacy van gebruikers wordt gewaarborgd. Heel groot waren de gevolgen uiteindelijk niet: uit cijfers van maart bleek dat WhatsApp 9,5 miljoen Nederlandse gebruikers heeft.

Apps

NS-ReisplannerXtra-blauwgeelHet app-jaar kwam in het eerste kwartaal van 2014 langzaam op gang. Het waren vooral updates die centraal stonden: in januari verscheen Reisplanner Xtra 3.0, gevolgd door NU.nl 4.0 in februari. Beide apps introduceerden iOS 7-redesigns en een fikse lijst andere functies. De iPad-app van Marktplaats was vanaf het eerste kwartaal ook op de iPad te downloaden, waardoor iPad-bezitters niet langer van de website afhankelijk waren. Volkskrant besloot wat nieuws te proberen met V Select: een app met daarin de krant van morgen.

Een aantal games kwamen in het eerste kwartaal ook voorbij, met als absolute uitschieter het puzzelspel Threes. Deze game bleek op zichzelf niet alleen een succes, maar ontketende ook de 2048-hype.

Meer kwartaaloverzichten van 2014 op iCulture