den-haag-25

iCulture jaaroverzicht 2014, 3e kwartaal

In het derde kwartaal van 2013 werden nieuwe iPhones aangekondigd en kregen we een eerste blik op de Apple Watch. Maar ook de Apple Store Den Haag opende.

Dit artikel is gearchiveerd en wordt niet meer bijgewerkt door iCulture.

den-haag-27In het iCulture jaaroverzicht 2014 zijn we inmiddels aanbeland bij het derde kwartaal van 2014. Het kwartaal waarin de nieuwe iPhones werden aangekondigd en waarin we de eerste blik konden werpen op de Apple Watch.

De datum 1 juli zal door vakantiegangers met gejuich zijn ontvangen. Dit was de dag waarop de roamingkosten binnen de Europese Unie flink omlaag gingen. wat ons ook opviel bij het doorbladeren van artikelen van afgelopen zomer, is dat er in juli al geruchten waren over een Microsoft-fitnesstracker met iOS-aansluiting. Die kwam pas in oktober uit, maar alle geruchten bleken wel te kloppen. Net als de foto’s van een iPad Air 2 met Touch ID, die al in juli opdoken.

Wel of geen saffierglas?

iPhone 6 flex cableWe zagen de eerste interne onderdelen van de iPhone 6 op foto’s. Er viel nog niet zoveel uit af te leiden, maar er was in dezelfde periode genoeg anders te doen. Zoals speculaties over de buigzaamheid van saffierglas en bezorgdheid of de superdunne behuizing van de iPhone 6 niet ten koste zou gaan van de batterijduur.

In Nederland maakten we ons ondertussen druk over de Apple Store Den Haag. Die was half juli bijna klaar. Ook was er ophef over de Pegatron-reparatiefabriek in Breda. De weersomstandigheden zouden slecht zijn.

iCulture vernieuwd

den-haag-28Halverwege juli voerden we bij iPhoneclub de grote naamsverandering door. Achter de schermen werd een compleet nieuwe technische oplossing gerealiseerd, waarbij niet alles in een keer goed ging. Maar we hielden de moed erin en planden een tweede ronde, waarmee alles uiteindelijk toch op z’n pootjes terecht kwam. Augustus 2014 was een rustige maand. De Beats-overname werd definitief en Samsung staakte de patentenstrijd met Apple – althans buiten de VS.

Het grootste evenement voor ons was de opening van de Apple Store Den Haag op 9 augustus. iCulture was erbij. Inmiddels was ook al uitgelekt dat de nieuwe iPhone op 9 september zou worden onthuld. Die datum bleek (net als het voorgaande jaar) uiteindelijk te kloppen. Is er dan niets meer geheim te houden bij Apple?

September: iPhone en Apple Watch

Begin september ging het iTunes Festival van start, maakte Apple zich druk over celebrity-hacks en stapte de bekende techblogger Anand Shimpi over naar Apple.

Maar wij maakten ons vooral druk over het evenement van 9 september en het feit dat het iPod-tijdperk nu echt voorbij lijkt. Nog net op tijd voor 9 september gingen we live met het nieuwe, nieuwe iCulture. Apple kondigde zoals verwacht de iPhone 6 en 6 Plus en Apple Pay, liet weten dat iOS 8 vanaf 17 september te downloaden zou zijn en gaf en eerste blik op de Apple Watch. In de samenvatting die we maakten kun je alle grote aankondigingen van die maand nog eens rustig doorlezen. Opvallend: de iPhone 6 bevatte geen saffierglas, terwijl er in de maanden voorafgaand zoveel over te doen was geweest.

Apps: 26 is genoeg

Begin van het kwartaal bleek uit een onderzoek dat smartphonegebruikers 26 apps wel genoeg vinden. Wij vermoeden dat er heel wat smartphonebezitters zijn die zelfs dat teveel vinden en aan Facebook, Instagram en WhatsApp wel voldoende hebben. En als we dan toch een app installeren, dan is het soms een zomerhit zoals het houthakkersspelletje Timberman. Of Weerslag, de app van de makers van Buienradar.

Ingress iOS 2Instagram bracht afgelopen zomer Hyperlapse uit, een video-app die we eigenlijk alweer bijna zijn vergeten. Voor gamers maakte de iOS-versie van Ingress veel indruk. Een leuke app die nog wel even wat aandacht kan krijgen is Usage Log, waarmee je kon kijken hoe verslaafd je aan de iPhone bent.

Meer kwartaaloverzichten van 2014 op iCulture