Spotify kiest voor zwart in vernieuwde iOS-app

Spotify heeft een nieuw uiterlijk. De iOS-app en de website krijgen een donker uiterlijk.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

iphone-artist-outdoor
Spotify heeft zojuist de grootste design-update ooit aangekondigd. Vanaf nu kiest de muziekdienst voor donkere kleuren, met een nieuw lettertype en grote albumhoezen. Foto’s van artiesten staan voortaan in een rond icoontje en er is een nieuwe verzamelfunctie Jouw Muziek, die geleidelijk wordt uitgerold.

De vernieuwde app zal naar verwachting later vandaag in de App Store verschijnen is inmiddels in de App Store verschenen. Hieronder is te zien dat de donkere kleuren ook zijn ingevoerd voor de desktop- en webversie van Spotify. Spotify heeft de afgelopen maanden diverse designs uitgetest op proefpersonen en heeft uiteindelijk voor deze zwarte variant gekozen. De donkere kleurtonen vielen het best in de smaak.

spotify-donkere-kleuren

Het nieuwe uiterlijk is erop gericht om Spotify overzichtelijker te maken. Veelgebruikte functies zijn sneller terug te vinden. Als nieuwe functie is ‘Jouw Muziek’ toegevoegd, een soort muziekbibliotheek waaraan je favoriete nummers, artiesten en albums kunt toevoegen. De functie maakt de noodzaak minder groot om afspeellijsten van favoriete nummers te maken. Je geeft aan welke muziek van bepaalde albums en artiesten je offline wilt opslaan. De nieuwe functie werd eigenlijk al in december 2012 aangekondigd, maar sindsdien heeft Spotify het niet breed beschikbaar gesteld. Rdio had al een erg populaire ‘Jouw Muziek’-functie, die nu door Spotify min of meer is nageaapt.

Afspelen in vernieuwde Spotify-appAfspeellijsten in vernieuwde Spotify-app

Met de komst van Jouw Muziek is er ook iets verdwenen: de populaire optie om albums van een ster te voorzien. Daarmee was het mogelijk om muzieknummers meteen aan je lijst met gesterde items toe te voegen. Spotify wil dat je voortaan de nieuwe ‘Jouw Muziek’-functie gebruikt en haalde de sterknoppen weg. Voor gebruikers die de ‘Jouw Muziek’-functie nog niet hebben, is het mogelijk om via het menu nummers als favoriet te markeren. De afspeellijst met gesterde items is gelukkig niet verdwenen, maar is vanaf nu een gewone afspeellijst.

Zie ook: Spotify onderweg luisteren zonder dat het data kost.

Waar vind ik ‘Jouw Muziek’ in Spotify?

Spotify maakte bij de aankondiging van de vernieuwde app bekend dat de nieuwe functie ‘Jouw Muziek’ geleidelijk wordt uitgerold. Dit houdt in dat nog niet iedereen de functie kan gebruiken. Via het eigen forum maakt Spotify nu duidelijk dat het vooralsnog om een betatest gaat, wat verklaart waarom niemand de functie op dit moment ziet. Inschrijven voor deze betatest is niet meer mogelijk. Spotify laat via Twitter weten dat de functie deze maand voor iedereen beschikbaar komt.

Bij het vernieuwde Spotify is nog weinig te merken van de invloed van The Echo Nest, een bedrijf dat Spotify kortgeleden overnam. De technologie van The Echo Nest kan helpen om de muziekaanbevelingen beter te maken. Op het startscherm van Spotify staan nog steeds aanbevolen afspeellijsten, maar die zullen wat vaker dan voorheen worden aangepast aan het tijdstip van de dag.

Spotify is de afgelopen maanden druk bezig geweest om nieuwe gebruikers te trekken. Dat deden ze onder andere door gratis Spotify op iPads aan te bieden. De geruchten gaan dat het bedrijf zich voorbereidt op een beursgang later dit jaar, waarvoor het imago nog even flink opgepoetst wordt. Op alle platformen (behalve op Android, de update volgt later) is nu een consequent design te zien. Spotify heeft gekozen voor het lettertype Proxima Nova. Grote foto’s van artiesten en albums moeten ook de visueel ingestelde gebruiker aanspreken. Belangrijke knoppen zijn duidelijk herkenbaar in contrasterend groen aangegeven. Ronde foto’s worden gebruikt voor artiesten en bands, vierkante foto’s voor albums. Volgens Spotify is dit het grootste redesign dat ze op zo’n brede schaal hebben uitgevoerd. Daarbij hebben ze goed gekeken naar het design van concurrent Rdio en kleine elementen ervan overgenomen, zoals ‘frosted glass’-effecten. Onderstaande foto laat al die elementen in de desktopinterface zien: ronde plaatjes voor artiesten, vierkante plaatjes voor albums en frosted glass als brede fotobanner boven de pagina.

desktop-artiesten-albums

Het afkijken van concurrenten heeft Spotify wel het meest consequente uiterlijk ooit opgeleverd. Spotify-ontwerper Andreas Holmstrøm noemt het ‘lagom’, een moeilijk te vertalen Zweeds woord dat een perfecte balans weergeeft. Het idee is dat vrienden die over je schouder kijken, meteen zien dat het Spotify is. Op elk platform moet Spotify er hetzelfde uitzien. De manier waarop Spotify daarbij te werk is gegaan, met interviews, massale enquêtes en beta-tests in groepsverband, is trouwens totaal anders dan de werkwijze van Apple. Apple bepaalt zelf wat mensen willen en probeert het daarna te verkopen.

Downloaden: Spotify Music (gratis, universeel, iOS 6.0+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 juli 2014, 22:33
Categorie Apps
Onderwerpen muziek, spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.