iPhone geblokkeerd

Toegang tot geblokkeerde iPhone krijgen: met deze stappen lukt het!

Is je iPhone geblokkeerd? Met deze stappen helpen we je om weer toegang te krijgen tot je geblokkeerde iPhone. Als je meermaals dezelfde pincode of toegangscode hebt ingevuld kan je iPhone geblokkeerd raken, maar gelukkig is dat niet einde oefening.

Het kan zomaar gebeuren dat je iPhone geblokkeerd raakt. Misschien ben je de toegangscode vergeten of heb je per ongeluk de verkeerde pincode ingevoerd. Hoe dan ook: je wilt zo snel mogelijk weer toegang tot je toestel. In deze tip lees je wat je moet doen als je iPhone geblokkeerd is.

iPhone geblokkeerd: dit kun je doen

Als je meermaals de verkeerde toegangscode invoert op een iPhone, wordt de iPhone tijdelijk vergrendeld en moet je een paar minuten wachten. Voer je nogmaals een verkeerde pincode in, dan wordt de iPhone geblokkeerd en verschijnt er een melding. Wat kun je in zo’n geval doen? Dat hangt ervan af of je een backup achter de hand hebt.

Heb je een iTunes-backup of iCloud-backup, dan kun je het toestel wissen en daarna de backup weer terugzetten. Je raakt daarbij geen gegevens kwijt. Deze methode is alleen mogelijk als je een backup hebt gemaakt vóórdat je de toegangscode bent vergeten.

iPhone geblokkeerd

Heb je geen backup, dan moet je de iPhone fabrieksinstellingen terugzetten. De kans is aanwezig dat je daarbij wat gegevens kwijtraakt.

Apple heeft hier bewust voor gekozen om de privacy van gebruikers niet in gevaar te brengen. Het zou immers ongewenst zijn als iemand op straat jouw toestel vindt en niet beschikt over de toegangscode en backups, tóch de informatie van jouw toestel kan halen.

Optie 1: Geblokkeerde iPhone herstellen via iTunes
Heb je je iPhone regelmatig met iTunes op de desktop gesynchroniseerd, dan is je iPhone herstellen via iTunes de gemakkelijkste methode als je iPhone geblokkeerd is geraakt:

  1. Sluit de geblokkeerde iPhone met een USB-kabel aan op de computer waarop de backup staat.
  2. Selecteer in iTunes het toestel. Wacht tot iTunes het toestel heeft gesynchroniseerd en klik op Maak reservekopie.
  3. Nadat de reservekopie is gemaakt kies je Herstel iPhone. Volg de stappen op het scherm.
  4. Wanneer tijdens het herstellen het configuratiescherm verschijnt, klik je op Zet iTunes-reservekopie terug.
  5. Kies de meest recente reservekopie.
  6. Na het terugzetten van de reservekopie is je iPhone weer klaar voor gebruik.

iPhone herstellen in iTunes

Optie 2: Geblokkeerde iPhone herstellen met de herstelmodus
Heb je niet gesynchroniseerd met iTunes en heb je Zoek mijn iPhone niet ingeschakeld, dan zul je de herstelmodus moeten gebruiken om je geblokkeerde iPhone te herstellen. Dit werkt als volgt:

  1. Sluit de geblokkeerde iPhone aan op een willekeurige computer waarop iTunes is geïnstalleerd.
  2. Zet daarna het toestel in herstelmodus. Dit verschilt per toestel (zie verderop).
  3. Op de computer verschijnt een melding dat er een probleem is met de aangesloten iPhone en dat deze moet worden bijgewerkt of hersteld. Kies de optie Herstel.

iPhone herstellen met iTunes.

  1. iTunes zal nu geschikte software voor het apparaat downloaden. Duurt dit langer dan 15 minuten, dan zal de herstelmodus worden uitgeschakeld en moet je stappen 2 en 3 opnieuw uitvoeren.
  2. Wacht tot het proces is voltooid.
  3. Daarna kun je de iPhone opnieuw configureren en in gebruik nemen. Je kunt in dit geval geen backup terugzetten, omdat je hierover niet beschikt. Probeer toekomstige problemen te voorkomen door voortaan backups te maken via iTunes of iCloud.

Optie 3: Toestel wissen via Zoek mijn iPhone
Heb je je toestel niet met iTunes gesynchroniseerd, dan kun je je toestel ook wissen via Zoek mijn iPhone. Daarna kun je een iPhone reservekopie terugzetten om al je apps en instellingen terug te krijgen. Ga als volgt te werk:

  1. Ga naar iCloud.com en log in met je Apple ID.
  2. Ga naar het onderdeel Zoek mijn iPhone.
  3. Geef aan dat je je apparaat op afstand wilt wissen.
  4. Vervolgens kun je de iPhone of iPad als nieuw apparaat instellen. Let daarbij op dat je een toegangscode (pincode) instelt die je wél kunt onthouden.

Probleem: iPhone geblokkeerd maar staat niet op jouw Apple ID
Was de iPhone of iPad eigendom van iemand anders en staat deze geregistreerd op een ander Apple ID, dan kun je het apparaat niet zomaar wissen en zelf in gebruik geven. De oorspronkelijke eigenaar zal het apparaat uit Zoek mijn iPhone moeten verwijderen voordat je met op nieuw Apple ID kunt registreren. Dit is gedaan om diefstal van iPhones en iPads moeilijker te maken. Dus mocht je een gestolen apparaat in handen hebben, dan kunnen we je niet verder helpen en zul je eerst de originele eigenaar terug moeten vinden.

Geforceerde herstart: zo werkt het
In bovengenoemd stappenplan moet je in stap 2 geforceerd je iPhone herstarten. Dit is per toestel verschillend:

  • iPhone X, iPhone 8 en iPhone 8 Plus: Druk kort op de volume-omhoogknop. Druk kort op de volume-omlaagknop. Houd vervolgens de zijknop ingedrukt totdat je de herstelmodus ziet.
  • iPhone 7 en iPhone 7 Plus: Houd de zijknop en de volume-omlaagknop tegelijk ingedrukt. Houd deze knoppen ingedrukt tot je de herstelmodus ziet.
  • iPhone 6s en eerder, iPad en iPod touch: Houd de thuisknop en de sluimerknop (of de zijknop) tegelijk ingedrukt. Houd deze knoppen ingedrukt tot je de herstelmodus ziet.

Lukt het nog steeds niet om de geblokkeerde iPhone weer werkend te krijgen en heeft ook het inschakelen van een reparatiebedrijf of het opzoeken van de oorspronkelijke eigenaar niet geholpen? Dan is het misschien tijd voor een nieuwe iPhone.

Bekijk ons complete iPhone tipsoverzicht. Met honderden iPhone tips bespreken we bijna elke instelling en mogelijkheid!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt augustus 2018
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen itunes, pincode, toegangscode
Devices iPad, iPhone
Software iOS

iTunes

Lees alles over iTunes, de software voor het beheren van je mediacollectie op Mac en Windows. Wat kun je zoal doen met iTunes en hoe zit het met alternatieven?

iTunes