Beste hartslag-apps voor iPhone en Apple Watch

De beste hartslag-apps voor je Apple Watch en iPhone

Hiervan gaat ons hart sneller kloppen

Het in de gaten houden van je hartconditie zien we steeds vaker. Apple voegt hartslagfuncties toe aan de Apple Watch en met apps op de iPhone kun je vervolgens de metingen analyseren, trends bekijken en bepalen of het zin heeft om medische hulp in te roepen. Met deze apps kun je meteen aan de slag.

De beste apps voor je hartgezondheid

Bij sommige apps die we hieronder bespreken heb je een Apple Watch nodig, bij andere juist weer niet. ook

Apple’s Hartslag-app

Wil je geen data met externe partijen delen of apps installeren, dan kun je het beste Apple’s eigen Hartslag-app gebruiken. Die vind je standaard op elke Apple Watch, al sinds de Series 0. Start de app, wacht tot de meting heeft plaatsgevonden en check de grafiek van de afgelopen uren. Deze metingen worden ook doorgestuurd naar de Gezondheid-app. De app is daarom ideaal als je van tijd tot tijd je hartslag wilt bijhouden en geen uitgebreide analyses wilt.

HeartWatch

HeartWatch is een van de bekendste apps om je hartslagmetingen op de Apple Watch in de gaten te houden. De app geeft je vier weergaven: ontwaken, normaal, workout en slaap. Hiermee krijg je een beter inzicht hoe je hart presteert tijdens verschillende mate van inspanning. Met Heart Badges kun je in een oogopslag je hartslagmetingen zien bij verschillende activiteiten. De app laat je huidige hartslag zien, maar ook de wisselingen in de loop van de tijd.

HeartWatch-app metingen

Na het installeren van de HeartWatch-app op je iPhone geef je toestemming voor toegang tot je Gezondheid-data. Daarna open je de app op je Apple Watch en start je bijvoorbeeld een rusthartslagmeting of een hartslagmeting tijdens training. Na afloop krijg je een vervolgscherm te zien, waar op je je polsslag, hartslag tijdens zitten of hartslag tijdens slaap kunt meten.

HeartWatch-app metingen en notitie

Je kunt ook gesproken notities of een meting toevoegen met een spraakopdracht. Door omhoog te vegen kom je weer terug op het startscherm. In de HeartWatch-app op de iPhone kun je alle metingen terugzien en analyseren.

Cardiogram

Cardiogram is een klassieker op de Apple Watch; deze hartslag-app bestaat al geruime tijd. De gratis app legt je hartslag vast en maakt een grafiek van de resultaten. Eerst moet je de Cardiogram-app op de iPhone inrichten door een account te maken en te synchroniseren met de Gezondheid-app. Op de Apple Watch zie je vervolgens je huidige hartslag. Door naar links te vegen kun je een meting starten om continu je hartslag te meten. Op het voorgaande scherm zie je dan een grafiek met de wisselingen van je hartslag in de loop van de tijd.

Cardiogram-app

Je kunt bij Cardiogram dus de automatische metingen inlezen van de Apple Watch zelf, of vanuit de app een handmatige meting starten. Met de Cardiogram-app op de iPhone kun je de metingen analyseren, gedetailleerde historische trends dien en een dagelijkse leaderboard om je activiteitenniveau te vergelijken met vrienden. Met de Timeline, Metrics en Habits krijg je meer inzicht in je hartconditie. Je kunt ook een Premium-lidmaatschap afsluiten om de data te kunnen delen met je arts en familieleden.

Heart Analyzer

Heart Analyzer is een app die je hartslagdata op een overzichtelijke manier laat zien. Bekijk je dagelijkse hartslaggrafieken, je hartslagmetingen tijdens workouts en automatisch berekende slaaptijden. Het werkt met de ingebouwde hartslag-app op de Apple Watch. Open de app en je ziet meteen je laatst gemeten waarde, samen met gemiddelde, maximum en minimum. Een grafiek laat je hartslagpatroon zien. Op het volgende scherm zie je je hartslag tijdens de afgelopen workouts.

Heart Analyzer

Ook is er een scherm waarop je handmatig de meting kan starten. De app legt je hartslag continu vast totdat je de meting stopt. Met Deep Analytics krijg je meer inzicht in je hartconditie. Je hoeft hiervoor de Heart Analyzer-app op de Apple Watch niet te gebruiken; je kunt ook de metingen inlezen van de standaard hartslag-app.

Heart Reports

Heart Reports is een app waarmee je PDF-rapportages kunt maken van je hartslagdata, zodat je de metingen gemakkelijk kunt delen met je (huis)arts. Je bepaalt zelf welke data je in het rapport wilt opnemen. De app kan bovendien de data in CSV-formaat beschikbaar stellen, zodat je op de desktop verder kunt gaan met het maken van grafieken en analyses in Excel en Numbers. Het mooie van Heart Reports is dat je niet vastzit aan metingen die met de Apple Watch zijn gedaan. Je kunt dus ook data inlezen die je met een externe hartslagmeter of met een sporthorloge van een ander merk hebt vastgelegd.

HeartMonitor

HeartMonitor is een simpele app om je hartslagdata op te nemen. Je drukt op de knop en de app laat realtime je huidige hartslag zien. Tijdens de meting wordt gekeken wat het gemiddelde is. De gegevens worden opgeslagen in HealthKit en via de iPhone-app kun je een uitgebreidere samenvatting zien.

HeartMonitor

Runtastic Heart Rate Monitor

Runtastic ken je misschien wel van de sportapps. Met Runtastic Heart Rate kun je elk moment je hartslag meten, ook als je geen Apple Watch hebt. Je doet dit via de iPhone-camera, waarbij het flitslampje door je vinger schijnt. Er zijn veel meer apps waarmee dat kan, dus als deze je niet bevalt kun je ook een van de vele andere proberen. Runtastic maakt grafieken van je metingen en toont je rusthartslag, hartslag voor en na de workout, maximale hartslag en meer. Er is ook een Pro-versie met meer functies.

Talking Heart Rate

Deze app leest je hartslag voor, zodat je niet op het scherm hoeft te kijken. Talking Heart Rate doet precies wat je verwacht: de app meet je hartslag en noemt deze dan met vaste tussenpozen op. Je hoeft alleen op de startknop te drukken. Ook kun je naar het volgende scherm bladeren om je maximale hartslag te zien. Klinkt het allemaal te luid? Dan kun je het geluidsvolume op een ander scherm aanpassen. Via de iPhone-app kun je ook nog wat installingen wijzigen, zoals de intervals waarmee de app de hartslag opleest. Kies uit 30, 60, 90, 120 of 180 seconden. Je krijgt ook meldingen bij een stijging of daling van je hartslag ten opzichte van de gemiddelde waarde in de afgelopen 30 seconden. Dit kan een stijging of daling van 5, 10, 20 of 30 bpm zijn. Ook de spreeksnelheid kun je aanpassen.

Wil je wat meer weten over je hartritmevariabiliteit, om een beter idee te krijgen hoe gestresst je bent? Er zijn speciale apps waarmee je dat kunt meten.

Meer hartslag-tips voor de Apple Watch vind je hier:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt februari 2019
Categorie Apps
Onderwerpen gezondheid, hartslag