Tijdelijke storing bij App Store, Apple Music en meer diensten

Er is momenteel een storing bij de App Store en enkele andere online diensten. Als er een storing is bij Apple, dan houden we in deze lijst de ontwikkelingen bij, zodat je weet wat er speelt. Ook geven we tips bij storingen.

Apple-storing 22 september

Sinds ongeveer 17:30 uur lokale tijd is er sprake van storingen bij diverse diensten, waaronder de App Store, Apple Music, en Apple TV+. Apple meldt op de statuspagina dat er momenteel ‘periodieke problemen’ met deze diensten zijn.

Het enige wat je kunt doen is afwachten. Mogelijk kun je nog wel alle andere diensten gebruiken, maar het werkt een stuk trager.

Eerdere storingen in 2020

Hieronder lees je over eerdere iCloud-storingen die in 2019 optraden met iCloud, App Store en andere diensten.

iCloud storing 5 augustus 2020
Er was in augustus sinds 19:00 ‘s avonds een storing met iCloud. Hierdoor duurde het langer voordat gegevens gesynchroniseerd werden. Halverwege de avond werd dit probleem weer opgelost.

iCloud storing 5 maart 2020

Op 5 maart was er sinds 16:00 uur lokale tijd sprake van een iCloud-storing bij diverse diensten, waaronder iMessage, iCloud Photos en iCloud Drive. Er waren technische problemen, waardoor het langzamer werkte dan normaal. Je kon ook te maken krijgen met problemen bij iCloud Bladwijzers, Contacten, Sleutelhanger, Mail, Notities, Herinneringen, Foto’s, Schermtijd en iMessage. Daarnaast waren er problemen met de website iCloud.com.

De storing was na een paar uur opgelost.

App Store storing 24 januari 2020

Sinds ongeveer 15:00 was er in de App Store een storing gaande. Hierdoor kon je geen apps downloaden of updates installeren. Je kreeg een (Engelstalige) melding dat je aankoop op dit moment niet gedaan kan worden. We kregen van meerdere iCulture-lezers meldingen en ook op Allestoringen steeg het aantal meldingen. Binnen enkele uren was de storing weer voorbij.

Eerdere Apple-storingen in 2019

Hieronder lees je over eerdere storingen die in 2019 optraden met iCloud, App Store en andere diensten.

Storing 16 oktober 2019

iCloud, Apple Music, App Store en andere diensten hadden last van een storing. Dit gold voor bijna alle online diensten van Apple, inclusief de iTunes Store en iCloud.

4 juli 2019 – Alle iCloud-diensten onbereikbaar

Voor sommige gebruikers zijn momenteel alle iCloud-diensten onbereikbaar. Het gaat hierbij om Foto’s, Mail, Zoek mijn Vrienden, Adresboek, Agenda, Backup en meer. Gebruikers hebben problemen bij het inloggen met hun iCloud-account. Op Apple’s storingspagina is te zien dat het vrijwel alle iCloud-diensten betreft. Ook apps van derden kunnen last hebben, als ze data synchroniseren met iCloud.

25 april 2019 – Apps downloaden lukte niet door constante melding

Zowel op Twitter als op Apple’s supportforum werd geklaagd dat het niet lukte om apps te downloaden of te updaten. Er verscheen bij een aantal gebruikers een melding dat de voorwaarden gewijzigd waren. Het accepteren of wegtikken van deze melding had helaas geen zin.

14 maart – iCloud-problemen bij sommige diensten

Had je problemen met bepaalde functies van iCloud, dan lag het niet aan jou. Apple’s officiële statuspagina laat zien dat er problemen met diverse iCloud-functies waren. Het gold voor bijna alle onderdelen, van agenda en contacten tot notities, backups en meer. De diensten zelf zijn niet offline, maar het kon gebeuren dat ze traag zijn of helemaal niet reageren. Zo kun je bijvoorbeeld geen backups maken of in de Bestanden-app zoeken. Het is nog onduidelijk waaraan het ligt.

1 februari – Traag updaten van apps

Het updaten van apps via de App Store verliep in februari 2019 traag. Bij sommige mensen waren de appupdates na twee dagen nog steeds niet automatisch geïnstalleerd, of ze keerden steeds terug. Apple statuspagina meldde geen problemen.

Apps updaten

Tips bij storingen

Als de App Store een raar resultaat laat zien of gek gedrag vertoont, dan dat vaak kortstondig. Vaak heeft ook maar één persoon er last van en is het niet reproduceerbaar. Oftewel: als je het een uurtje later opnieuw probeert, zal het probleem meestal alweer zijn opgelost.

App Store Nederlandse apps storing

Geen verbinding met App Store
Heb je te maken met de melding Verbinding met App Store mislukt, dan leggen we in een aparte tip uit wat je daaraan kunt doen. Het kan zowel aan de App Store zelf liggen als aan een verbindingsprobleem, dus het is handig om te weten waar je de oorzaak moet zoeken.

App wil niet updaten
Is het probleem dat je apps niet kunt downloaden of dat ze niet willen updaten, dan lees je hierover meer in onderstaande tip. Vaak gaat het om een individueel probleem; vraag aan vrienden of zij er ook last van hebben of probeer het op een later moment nog eens.

App(-update) nog niet zichtbaar
Je kunt ook te maken krijgen met vastgelopen App Store-updates of dat updates van bepaalde apps niet te zien zijn. Dit doet zich regelmatig voor bij gloednieuwe app of bij updates van erg populaire apps. Om de servers niet te veel te belasten vindt de uitrol van dergelijke apps of updates vaak geleidelijk plaats. Het kan ook zijn dat je over een geweldige nieuwe app hebt gelezen, maar dat de uitrol per land plaatsvindt. Zo komen populaire nieuwe games vaak eerst in Australië en Nieuw-Zeeland beschikbaar. Daardoor kan het gebeuren dat je overal op internet al reviews ziet van een dergelijke game, maar dat hij voor jou nog niet zichtbaar is. Apple biedt ontwikkelaars ook binnen één land de mogelijkheid om updates geleidelijk uit te rollen.

App Store foutmeldingen onderdrukken
Als de storing leidt tot allerlei storende meldingen, zet dan je toestel op Niet Storen of schakel tijdelijk het automatisch updaten van apps uit, zolang de storing duurt. Het is meestal binnen een paar uur weer verholpen. Je doet dit via Instellingen > iTunes Store en App Store. Onder Automatische downloads zet je de schakelaar bij Apps uit.

Heeft de storing te maken met iCloud-diensten, dan kun je het beste tijdelijk de Energiebesparingmodus inschakelen, want dit voorkomt dat de iPhone constant nieuwe informatie opvraagt van diensten die op dat moment niet werken. Je doet dit via: Instellingen > Batterij > Energiebesparingsmodus. Of vraag Siri “Zet energiebesparing aan”.

Bij meldingen van de App Store kun je ook nog Instellingen > Privacy > Analyse > Deel iPhone-analyse uitschakelen. Dit stopt de communicatie met de App Store als je een app opent. Vergeet deze instellingen niet weer terug te zetten als de storing voorbij is.

Alles over iCloud-storingen
De meeste storingen bij Apple hebben te maken met iCloud. Wil je meer weten over iCloud-storingen en hoe je de status van iCloud-diensten opvraagt? Lees dan onderstaande tip!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt september 2020
Categorie Diensten
Onderwerpen app store, storing