Gebruikers melden problemen met downloaden van apps in de App Store

Sommige gebruikers melden dat het downloaden en update van app in de App Store niet lukt. Is er een storing bij Apple? In deze lijst houden we recente grote storingen bij, zodat je weet wat er speelt.

25 april 2019 – Apps downloaden lukt niet door constante melding

Zowel op Twitter als op Apple’s supportforum klagen gebruikers dat het niet lukt om apps te downloaden of updaten. Ook wij hebben meldingen van lezers gekregen dat het downloaden niet lukt, hoewel we daar zelf geen last van hebben. Er verschijnt bij een aantal gebruikers een melding in beeld waarin staat dat de voorwaarden gewijzigd zijn. Het accepteren of wegtikken van deze melding heeft helaas geen zin, omdat deze telkens terug komt. Hierdoor kan een app niet gedownload of bijgewerkt worden. Op Apple’s storingspagina is nog niets te zien van dit probleem. Het is nog onduidelijk hoeveel gebruikers hier last van hebben en of dit wereldwijd geldt.

Eerdere Apple-storingen in 2019

Hieronder lees je over eerdere storingen die in 2019 optraden met iCloud, App Store en andere diensten.

14 maart – iCloud-problemen bij sommige diensten

Had je problemen met bepaalde functies van iCloud, dan lag het niet aan jou. Apple’s officiële statuspagina laat zien dat er problemen met diverse iCloud-functies waren. Het gold voor bijna alle onderdelen, van agenda en contacten tot notities, backups en meer. De diensten zelf zijn niet offline, maar het kon gebeuren dat ze traag zijn of helemaal niet reageren. Zo kun je bijvoorbeeld geen backups maken of in de Bestanden-app zoeken. Het is nog onduidelijk waaraan het ligt.

1 februari – Traag updaten van apps

Het updaten van apps via de App Store verliep in februari 2019 traag. Bij sommige mensen waren de appupdates na twee dagen nog steeds niet automatisch geïnstalleerd, of ze keerden steeds terug. Apple statuspagina meldde geen problemen.

Apps updaten

Eerdere Apple-storingen in 2018

Hieronder vind je grote storingen die eerder dit jaar plaatsvonden. Met dit overzicht willen we de grote storingen bij Apple in kaart brengen. We noemen niet élke hapering in de App Store (dat zou ondoenlijk zijn), maar alleen de grote storingen waar meerdere mensen door zijn getroffen. Meestal is zo’n storing na verloop van tijd te zien op de iCloud-storingspagina. Er staat ook bij welk percentage van de gebruikers is getroffen en om welke diensten het gaat.

23 oktober 2018 – Storing bij iCloud
Apple had problemen met enkele webgebaseerde diensten. Op de statuspagina van iCloud was duidelijk te zien dat er sprake is van een iCloud-storing bij meerdere diensten. Het bedrijf geeft aan dat er sprake is van “slower than normal performance”. Sommige gebruikers zeiden dat ze geen toegang hadden tot hun iCloud-data. Het ging onder andere om Back to My Mac, Documenten in iCloud, Zoek mijn Vrienden, Zoek mijn iPhone.

24 augustus – Storing bij Apple’s CloudKit

Door een storing bij Apple’s CloudKit konden sommige apps van derden geen data meer ophalen. Eén van de getroffen apps was Scrabble van EA. Het ging hierbij om apps die via iCloud data synchroniseren en opslaan. Apple’s eigen diensten zoals iCloud-fotobibliotheek waren niet getroffen. Ook hebben we geen klachten binnengekregen over de iCulture-app. De storing was binnen een paar uur weer opgelost.

15 juni – Wereldwijde storing bij Apple Maps

Op vrijdag 15 juni had Apple Kaarten vanaf zo’n 15:00 uur te maken met een wereldwijde storing. Het was wel mogelijk om kaarten te laden, maar zoeken naar een bepaalde plaats of het plannen van een route, lukte niet. Je kreeg bij het zoeken naar een plaats de melding ‘Niets gevonden’ en bij het plannen van een route verscheen na lang wachten de melding ‘De netwerkverbinding is verbroken’. De storing was dezelfde dag rond 19:00 uur opgelost. Oorzaak was waarschijnlijk dat de services voor het ophalen van locatiedata en routes niet bereikbaar waren. De kaarten zelf waren nog wel te raadplegen, maar toonden geen bedrijven en andere nuttige plaatsen. Ook stopte CarPlay met route-aanwijzingen tijdens het rijden. Het probleem trof een groot deel van de gebruikers wereldwijd.

iTunes en App Store down voor verschillende gebruikers

27 maart: Storing bij App Store en iTunes

De App Store kampte op dinsdagavond 27 maart rond 21:30 uur met een grote storing. De volgende ochtend bleek de storing alweer opgelost. Gebruikers kregen een pop-up te zien met de melding dat iTunes je aankoop niet kan verwerken, met het advies om het later nog eens te proberen. Ook was het niet mogelijk om apps te updaten en nieuwe apps te downloaden. De problemen begonnen een paar uur nadat Apple aankondigingen had gedaan tijdens het onderwijs-event 2018. Er lijkt geen verband te zijn met de aankondigingen.

Tips bij storingen

Als de App Store een raar resultaat laat zien of gek gedrag vertoont, dan dat vaak kortstondig. Vaak heeft ook maar één persoon er last van en is het niet reproduceerbaar. Oftewel: als je het een uurtje later opnieuw probeert, zal het probleem meestal alweer zijn opgelost.

App Store Nederlandse apps storing

Geen verbinding met App Store
Heb je te maken met de melding Verbinding met App Store mislukt, dan leggen we in een aparte tip uit wat je daaraan kunt doen. Het kan zowel aan de App Store zelf liggen als aan een verbindingsprobleem, dus het is handig om te weten waar je de oorzaak moet zoeken.

App wil niet updaten
Is het probleem dat je apps niet kunt downloaden of dat ze niet willen updaten, dan lees je hierover meer in onderstaande tip. Vaak gaat het om een individueel probleem; vraag aan vrienden of zij er ook last van hebben of probeer het op een later moment nog eens.

App(-update) nog niet zichtbaar
Je kunt ook te maken krijgen met vastgelopen App Store-updates of dat updates van bepaalde apps niet te zien zijn. Dit doet zich regelmatig voor bij gloednieuwe app of bij updates van erg populaire apps. Om de servers niet te veel te belasten vindt de uitrol van dergelijke apps of updates vaak geleidelijk plaats. Het kan ook zijn dat je over een geweldige nieuwe app hebt gelezen, maar dat de uitrol per land plaatsvindt. Zo komen populaire nieuwe games vaak eerst in Australië en Nieuw-Zeeland beschikbaar. Daardoor kan het gebeuren dat je overal op internet al reviews ziet van een dergelijke game, maar dat hij voor jou nog niet zichtbaar is. Apple biedt ontwikkelaars ook binnen één land de mogelijkheid om updates geleidelijk uit te rollen.

App Store foutmeldingen onderdrukken
Als de storing leidt tot allerlei storende meldingen, zet dan je toestel op Niet Storen of schakel tijdelijk het automatisch updaten van apps uit, zolang de storing duurt. Het is meestal binnen een paar uur weer verholpen. Je doet dit via Instellingen > iTunes Store en App Store. Onder Automatische downloads zet je de schakelaar bij Apps uit.

Heeft de storing te maken met iCloud-diensten, dan kun je het beste tijdelijk de Energiebesparingmodus inschakelen, want dit voorkomt dat de iPhone constant nieuwe informatie opvraagt van diensten die op dat moment niet werken. Je doet dit via: Instellingen > Batterij > Energiebesparingsmodus. Of vraag Siri “Zet energiebesparing aan”.

Bij meldingen van de App Store kun je ook nog Instellingen > Privacy > Analyse > Deel iPhone-analyse uitschakelen. Dit stopt de communicatie met de App Store als je een app opent. Vergeet deze instellingen niet weer terug te zetten als de storing voorbij is.

Alles over iCloud-storingen
De meeste storingen bij Apple hebben te maken met iCloud. Wil je meer weten over iCloud-storingen en hoe je de status van iCloud-diensten opvraagt? Lees dan onderstaande tip!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt april 2019
Onderwerpen app store, storing