Apple Storingen

Storing bij Apple’s CloudKit treft apps van derden

Is er een storing bij Apple? In deze lijst houden we recente grote storingen bij, zodat je weet wat er speelt.

24 augustus – Storing bij Apple’s CloudKit

Door een storing bij Apple’s CloudKit kunnen sommige apps van derden geen data meer ophalen. Daardoor hebben sommige apps geen toegang meer tot data. Eén van de getroffen apps is Scrabble van EA. Het gaat hierbij om apps die via iCloud data synchroniseren en opslaan. Apple’s eigen diensten zoals iCloud-fotobibliotheek zijn niet getroffen. Ook hebben we nog geen klachten binnengekregen over de iCulture-app. Het bedrijf is op de hoogte en zegt te werken aan een oplossing.

Eerdere Apple-storingen in 2018

Hieronder vind je grote storingen die eerder dit jaar plaatsvonden. Met dit overzicht willen we de grote storingen bij Apple in kaart brengen. We noemen niet élke hapering in de App Store (dat zou ondoenlijk zijn), maar alleen de grote storingen waar meerdere mensen door zijn getroffen. Meestal is zo’n storing na verloop van tijd te zien op de iCloud-storingspagina. Er staat ook bij welk percentage van de gebruikers is getroffen en om welke diensten het gaat.

15 juni – Wereldwijde storing bij Apple Maps

Op vrijdag 15 juni had Apple Kaarten vanaf zo’n 15:00 uur te maken met een wereldwijde storing. Het was wel mogelijk om kaarten te laden, maar zoeken naar een bepaalde plaats of het plannen van een route, lukte niet. Je kreeg bij het zoeken naar een plaats de melding ‘Niets gevonden’ en bij het plannen van een route verscheen na lang wachten de melding ‘De netwerkverbinding is verbroken’. De storing was dezelfde dag rond 19:00 uur opgelost. Oorzaak was waarschijnlijk dat de services voor het ophalen van locatiedata en routes niet bereikbaar waren. De kaarten zelf waren nog wel te raadplegen, maar toonden geen bedrijven en andere nuttige plaatsen. Ook stopte CarPlay met route-aanwijzingen tijdens het rijden. Het probleem trof een groot deel van de gebruikers wereldwijd.

iTunes en App Store down voor verschillende gebruikers

27 maart: Storing bij App Store en iTunes

De App Store kampte op dinsdagavond 27 maart rond 21:30 uur met een grote storing. De volgende ochtend bleek de storing alweer opgelost. Gebruikers kregen een pop-up te zien met de melding dat iTunes je aankoop niet kan verwerken, met het advies om het later nog eens te proberen. Ook was het niet mogelijk om apps te updaten en nieuwe apps te downloaden. De problemen begonnen een paar uur nadat Apple aankondigingen had gedaan tijdens het onderwijs-event 2018. Er lijkt geen verband te zijn met de aankondigingen.

Tips bij storingen

Als de App Store een raar resultaat laat zien of gek gedrag vertoont, dan dat vaak kortstondig. Vaak heeft ook maar één persoon er last van en is het niet reproduceerbaar. Oftewel: als je het een uurtje later opnieuw probeert, zal het probleem meestal alweer zijn opgelost.

App Store Nederlandse apps storing

Geen verbinding met App Store
Heb je te maken met de melding Verbinding met App Store mislukt, dan leggen we in een aparte tip uit wat je daaraan kunt doen. Het kan zowel aan de App Store zelf liggen als aan een verbindingsprobleem, dus het is handig om te weten waar je de oorzaak moet zoeken.

App wil niet updaten
Is het probleem dat je apps niet kunt downloaden of dat ze niet willen updaten, dan lees je hierover meer in onderstaande tip. Vaak gaat het om een individueel probleem; vraag aan vrienden of zij er ook last van hebben of probeer het op een later moment nog eens.

App(-update) nog niet zichtbaar
Je kunt ook te maken krijgen met vastgelopen App Store-updates of dat updates van bepaalde apps niet te zien zijn. Dit doet zich regelmatig voor bij gloednieuwe app of bij updates van erg populaire apps. Om de servers niet te veel te belasten vindt de uitrol van dergelijke apps of updates vaak geleidelijk plaats. Het kan ook zijn dat je over een geweldige nieuwe app hebt gelezen, maar dat de uitrol per land plaatsvindt. Zo komen populaire nieuwe games vaak eerst in Australië en Nieuw-Zeeland beschikbaar. Daardoor kan het gebeuren dat je overal op internet al reviews ziet van een dergelijke game, maar dat hij voor jou nog niet zichtbaar is. Apple biedt ontwikkelaars ook binnen één land de mogelijkheid om updates geleidelijk uit te rollen.

App Store foutmeldingen onderdrukken
Als de storing leidt tot allerlei storende meldingen, zet dan je toestel op Niet Storen of schakel tijdelijk het automatisch updaten van apps uit, zolang de storing duurt. Het is meestal binnen een paar uur weer verholpen. Je doet dit via Instellingen > iTunes Store en App Store. Onder Automatische downloads zet je de schakelaar bij Apps uit.

Heeft de storing te maken met iCloud-diensten, dan kun je het beste tijdelijk de Energiebesparingmodus inschakelen, want dit voorkomt dat de iPhone constant nieuwe informatie opvraagt van diensten die op dat moment niet werken. Je doet dit via: Instellingen > Batterij > Energiebesparingsmodus. Of vraag Siri “Zet energiebesparing aan”.

Bij meldingen van de App Store kun je ook nog Instellingen > Privacy > Analyse > Deel iPhone-analyse uitschakelen. Dit stopt de communicatie met de App Store als je een app opent. Vergeet deze instellingen niet weer terug te zetten als de storing voorbij is.

Alles over iCloud-storingen
De meeste storingen bij Apple hebben te maken met iCloud. Wil je meer weten over iCloud-storingen en hoe je de status van iCloud-diensten opvraagt? Lees dan onderstaande tip!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt augustus 2018
Onderwerpen app store, storing