Melding van Screentime in iOS 12.

Schermtijd in iOS 12: zo voorkom je smartphoneverslaving

Schermtijd (Screen Time) is een nieuwe functie in iOS 12, waarmee je zelf kunt bepalen hoeveel tijd je aan je iPhone besteedt. Je krijgt meer inzicht in welke apps je gebruikt en blokkeert de toegang na een bepaald aantal uren. Lees alles in deze Schermtijd uitleg!

Wat is Schermtijd in iOS 12?

Om smartphoneverslaving tegen te gaan, introduceert Apple in iOS 12 de nieuwe functie Schermtijd. Schermtijd geeft niet alleen meer inzicht in het gebruik van je iPhone en iPad, maar laat je ook limieten instellen voor apps en categorieën. Hiermee voorkom je dat je gedurende de dag te lang op Facebook zit of te vaak je iPhone gebruikt. Schermtijd is onder andere bedoeld voor kinderen, maar kan door iedereen gebruikt worden. Het is een extra aanvulling op de functie Ouderlijk toezicht op iPhone en iPad. Je kunt Schermtijd dus ook gewoon zelf gebruiken om je eigen iPhone-gebruik onder controle te houden.

Op welke toestellen werkt Schermtijd?

Schermtijd is er niet alleen voor de iPhone, maar geldt ook voor je iPad. Elk toestel dat draait op iOS 12 heeft alle instellingen van Schermtijd. Deze modellen krijgen Schermtijd:

Dankzij iCloud wordt het gebruik over al je apparaten zelf gesynchroniseerd. Dat betekent dat je dus niet vals kunt spelen door eerst urenlang op je iPhone te Facebooken, waarna je vervolgens na de limiet verder gaat op je iPad.

Wat zijn de mogelijkheden van Schermtijd?

Schermtijd bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Downtime: bepaal vanaf welk tijdstip van de dag je bepaalde apps niet mag gebruiken.
  • Applimieten: stel limieten voor afzonderlijke apps of categorieën in.
  • Altijd toegestaan: kies die apps die je altijd wil toestaan, zelfs als je limiet voorbij is.
  • Content en privacy beperkingen: blokkeer bepaalde content, zoals aanpassingen doen voor de toegangscode en kies een leeftijdskeuring voor films en series.

Schermtijd met Downtime opties.

Dit zijn de belangrijkste vier pijlers van Schermtijd. Daarnaast zijn er ook uitgebreide statistieken waar je kan zien hoe lang je je iPhone of bepaalde apps gebruikt hebt. In de statistieken vind je de volgende gegevens:

  • Aantal minuten dat je de het toestel gebruikt. Ook vind je hier de langste sessie.
  • Aantal minuten dat je bepaalde apps en categorieën gebruikt hebt.
  • Het aantal keren dat je je toestel opgepakt hebt. Schermtijd houdt niet alleen bij hoeveel keer je je toestel in totaal opgepakt hebt, maar ook hoeveel minuten tussen de verschillende sessies zat en op welk moment van de dag je je toestel het vaakst opgepakt hebt.
  • Totale aantal notificaties, ook onderverdeeld in apps.

Statistieken in Schermtijd.

Al deze statistieken zijn voor de huidige dag, maar ook voor de afgelopen zeven dagen te bekijken. Hierdoor krijg je dus veel meer inzicht in hoe je je iPhone of iPad gebruikt en kun je daar je gebruik op afstemmen.

Tot slot stuurt Schermtijd je elke week een rapport met daarin alle statistieken. Schermtijd werkt ook samen met Delen met gezin, waardoor je als ouder een overzichtsrapport van je kind krijgt. Zo weet je dus meteen hoeveel tijd je kind aan zijn iPhone of iPad besteed heeft, zonder dat je elke keer om zijn of haar toestel moet vragen.

Hoe kan ik Schermtijd gebruiken?

De instellingen voor Schermtijd vind je in de standaard Instellingen-app, direct onder de Niet Storen-functie. Als je daarop tikt, krijg je meteen de meest recente statistieken te zien zoals die hierboven omschreven zijn. Onder het kopje Downtime stel je in van hoe laat tot hoe laat de mogelijkheden van je toestel beperkt worden. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de Downtime in te laten gaan om 22:00 ‘s avonds, tot 07:00 de volgende ochtend. Hierdoor blijven alleen de essentiële apps beschikbaar, zoals de Telefoon-, Berichten- en Klok-app. Bij alle andere apps wordt een zandlopertje weergegeven en de appicoontjes worden donker afgebeeld. Eventueel kun je toch nog extra tijd aanvragen door de Schermtijd-code in te voeren of door dit aan te vragen bij een ouder. De app blijft dan actief zolang je deze gebruikt.

Schermtijd met limiet voor apps.

Voor Downtime bepaal je zelf welke apps je eventueel nog meer wil toestaan. Je hebt hierbij de keuze uit alle apps die op de iPhone staan. Stel je wil wel gewoon de Woning-app kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de lichten aan en uit te doen, dan stel je dat hier in. Je kan Downtime dus ook zo instellen dat bijvoorbeeld alleen de apps geblokkeerd worden waar je verslaafd aan bent. Je kiest bij Altijd toegestaan zelf in welke apps wel en niet gebruikt mogen worden na de ingestelde Downtime.

Als je liever een limiet op apps in wil stellen, dan doe je dat onder het kopje Applimieten. Je kan daarbij kiezen voor alle verschillende categorieën. Dit komt van pas als je voor jezelf een limiet op wil stellen voor alle social media-apps als Facebook, Snapchat en Twitter. Je bepaalt zelf hoeveel uur of limiet je per groep mag besteden en je kan de limiet zelfs per dag aanpassen, bijvoorbeeld als je jezelf in het weekend wat meer tijd gunt. Bij de algemene statistieken kun je ook per app aangeven hoelang je deze wil gebruiken. Vlak voor tijd krijg je nog een melding dat je tijd er bijna op zit en met een grote pop-up op het scherm weet je dat je aan je limiet zit. Je kan dan niet zomaar de app blijven gebruiken, want je moet eerst de code invoeren om verder te kunnen gaan. Als kinderen de code niet weten, houdt het voor hen dus op.

Schermtijd is tegelijkertijd ook een soort vervanging van de Beperkingen-functie. Je kan bij schermtijd zelf bepalen welke functies op de iPhone of iPad gebruikt mogen worden. Dit staat los van de tijdsduur die je aan apps besteedt. Denk bijvoorbeeld aan het beperken van muziek met grove teksten of films tot een bepaalde leeftijdsclassificatie.

Wat zijn de voordelen van Schermtijd?

De voordelen van Schermtijd is dat je zo veel beter zelf in de hand hebt hoe je je iPhone of iPad gebruikt. Je kan jezelf natuurlijk wel voornemen om minder op Facebook te kijken, maar dat is moeilijker gezegd dan gedaan als het zo’n vast ritueel geworden is. Schermtijd is die extra stok achter de deur die veel mensen nodig hebben om verantwoorder met hun iPhone om te gaan. Het geeft je zelf de mogelijkheden om je smartphonegewoontes terug te dringen, als je van jezelf vindt dat je er veel te veel mee doet.

Schermtijd limiet instellen.

Behalve voor jezelf is Schermtijd ook een uitkomst voor kinderen. In plaats van de vorige functies voor Ouderlijk toezicht, geeft Schermtijd een veel completer beeld van hoé je kind zijn of haar iPhone gebruikt. Aan de hand van het gebruik kun je je kind bijvoorbeeld belonen voor verantwoord gebruik. Schermtijd omzeilen kan niet zomaar, want je hebt een viercijferige pincode nodig om bijvoorbeeld instellingen aan te passen en om apps langer te kunnen gebruiken dan de aangegeven limiet.

Beschikbaarheid
Deze functies komen in het najaar van 2018 beschikbaar in iOS 12. Een exacte iOS 12 datum is nog niet bekend. Ontwikkelaars en publieke testers kunnen nu alvast de iOS 12 beta downloaden. Wil je meer weten over de vernieuwingen in iOS 12, bekijk dan onze lijst met kleine en minder bekende iOS 12 functies die pas na de keynote bekend werden of in de beta’s zijn ontdekt. Of bekijk onze iOS 12 review.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juni 2018
Devices iPad, iPhone, iPod touch
Software iOS 12

iOS 12

iOS 12 is de toekomstige software-update voor de iPhone en iPad, die in 2018 wordt verwacht. In dit overzicht lees je alles over de nieuwe functies van deze grote update, die in september 2018 wordt verwacht.

iOS 12