Apple Watch gebruiken tijdens het sporten

Zo gebruik je de Activiteit-app op je Apple Watch

De drie gekleurde cirkeltjes vullen op je Apple Watch is op de iCulture redactie uitgegroeid tot een verslaving, maar hoe gebruik je de bijbehorende Activiteit-app precies?

Apple Watch gebruiken tijdens het sporten

Als je een Apple Watch draagt, heb je vast al ontdekt hoe verslavend de Activiteit-app is. Iedere dag drie cirkeltjes gevuld krijgen is echter geen gemakkelijke opgave, maar in deze tip leggen we precies uit hoe je het meeste uit deze gezonde app haalt.

Activiteit-app meet je beweging

Je Apple Watch speelt een centrale rol in het bijhouden van je activiteit, dankzij de sensoren die precies weten wanneer je wel en niet actief bent. Aan de hand daarvan krijg je meldingen als je even een minuutje moet gaan staan, of wanneer je bijna het dagelijkse gezondheidsdoel bereikt hebt.

Op de Watch zelf kun je op ieder moment raadplegen hoe het ervoor staat met je gezondheid door de Activiteit-app op te starten of hem te raadplegen op de wijzerplaat, maar voor gedetailleerde informatie zul je de gekoppelde iPhone erbij moeten pakken. Zie verderop voor meer informatie over de Activiteit-app op de iPhone.

Activiteit-app op de Apple Watch

Er zijn drie cirkels zichtbaar:

  • Rood: bewegen
  • Groen: trainen
  • Blauw: staan

De cirkels geven de voortgang aan: als de cirkel rond is, heb je genoeg inspanningen gedaan. Tip: zet de activiteitenringen op de wijzerplaat van je Apple Watch, zodat je ze altijd onder oogbereik hebt!

Activiteiten op de Apple Watch

Bewegingsdoel instellen

Slechts één van de drie ringen kun je zelf instellen: de rode ring met je dagelijkse bewegingsdoel. Dit wordt gemeten in calorieën en je kunt het instellen op bijvoorbeeld 500 of 600 calorieën per dag. Druk met Force Touch op het scherm om het calorieëndoel te wijzigen. Je behaalt je doel door dagelijks actief te zijn: door rustig te lopen, de trap te nemen en te fietsen. Allerlei manieren waarbij je rustig beweegt. Wat is een goede waarde? Dat is afhankelijk van je levensstijl. Werk je in de horeca, dan zul je gemakkelijker de 600 calorieën halen dan wanneer je een kantoorbaan hebt.

Activiteit-app: bewegingsdoel wijzigen

Met Force Touch kun je ook gemakkelijk het weekoverzicht bekijken van de Activiteit-app.

Trainingsdoel halen

Alleen wandelen en bewegen is niet genoeg. Je zult je ook regelmatig in het zweet moeten werken. Apple wil dat je dagelijks minimaal 30 minuten actief beweegt. Dit wordt bepaald aan de hand van je hartslag en de activiteiten die je uitvoert via de Workout-app. Met deze app kun je bijvoorbeeld wandelen, hardlopen, roeien, steppen en als je een Apple Watch Series 2 hebt kun je er ook mee zwemmen. Als de activiteit je hartslag voldoende opvoert wordt het als inspanning gerekend. Je kunt dit trainingsdoel niet wijzigen.

Staandoel halen

De blauwe cirkel geeft aan of je voldoende hebt gestaan. Apple gaat er vanuit dat je elk uur even opstaat en vervolgens een minuutje beweegt. Lukt dat twaalf keer, dan heb je je staandoel behaald. Ook hier kun je het doel niet wijzigen, dus als je lang uitslaapt of vergeet om je Apple Watch om te doen heb je nog maar weinig tijd over om de 12 te halen. In grafieken (zie afbeelding) kun je zien op welke dagen je je doelen hebt gehaald.

Activiteit-app op de Apple Watch en iPhone

Let op: Is de Activiteit-app onvindbaar op je iPhone? Grote kans dat je hem nog niet opnieuw hebt opgestart nadat je een Apple Watch voor het eerst gekoppeld hebt. Nadat de iPhone opnieuw is opgestart zou de app op je homescherm moeten staan.

Acitiviteit-app op iPhone

Zodra je de Activiteit-app opent op je iPhone krijg je direct een weekoverzicht te zien, met de drie gekleurde cirkels die een prominente plek op je scherm innemen. De blauwe cirkel toont het aantal keren dat je een minuut lang opgestaan bent na lang te hebben gezeten, de groene geeft de minuten weer waarop je actief bewogen hebt, en de buitenste rode cirkel laat zien hoeveel calorieën je verbrandt hebt.

Activiteiten-app op de iPhone met workouts

Scroll naar beneden om meer informatie over deze drie doelen op te vragen, zoals een tijdoverzicht met de uren waarin je gestaan en gezeten hebt, of om te zien wanneer je veel en weinig calorieën verbrandt hebt. Tik op de naam van de maand links bovenin het scherm om een overzicht van al je prestaties te krijgen.

Prestaties in de Activiteit-app

Een andere belangrijke manier waarop de Activiteit-app je motiveert zijn de Prestaties: een collectie aan badges die je kunt bekijken door op het icoontje te tikken onderin het menu, naast Geschiedenis. Deze medailles krijg je als je een bijzonder hoge score haalt, of een work out meerdere dagen achter elkaar volbrengt.

Activiteit-app op de iPhone: prestaties

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juli 2017
Categorieën Apps, Diensten
Onderwerpen activiteit, gezondheid, sport