Macbook met iPhone

De beste tijdregistratie-apps voor de iPhone

Hoeveel uren heb je gewerkt?

Met tijdregistratie-apps kun je op de iPhone bijhouden hoeveel uren je hebt gewerkt en vervolgens facturen. Als freelancer of ZZP'er is het belangrijk om je uren bij te houden, maar met de tijdregistratie-apps uit deze lijst kun je ook vastleggen hoeveel tijd je met andere activiteiten bezig bent geweest, zoals klussen rondom het huis of administratie. Wij hebben de beste apps voor je uitgekozen.

Als je als freelancer werkt herken je het probleem van je uren factureren waarschijnlijk wel. Soms weet je gewoon niet helemaal hoe lang je bezig bent geweest met een bepaalde opdracht. Je kunt natuurlijk de standaard Timer van Apple gebruiken om je uren bij te houden, maar er zijn apps die dit veel eenvoudiger voor je maken.


Meerdere iCulture-lezers tipten ons over de app Toggl. Die hebben we opgenomen als lezerstip aan het einde van het artikel, maar let op: Toggl krijgt van gebruikers de afgelopen tijd zeer slechte waarderingen!

Tijd bijhouden op de iPhone

Er zijn diverse aantal apps die je kunnen helpen bij het bijhouden van de uren die je werkt. Dit kan handig zijn wanneer je baas precies wil weten wanneer je waar mee bezig bent, maar het voornamelijk handig voor freelancers die per uur betaald krijgen. Deze apps houden bij hoe lang je bezig bent en geven je vaak ook een overzicht van alle werkzaamheden die je op die dag hebt gedaan. Een aantal apps in dit overzicht zijn specifiek gemaakt voor de zakelijke gebruiker, maar een aantal apps kun je ook gebruiken om je hele dag bij te houden. Zo kun je er achter komen hoeveel tijd je aan andere activiteiten besteedt.


Macbook met iPhone

Harvest

Tijd bijhouden met apps

Harvest is specifiek gericht op zakelijke gebruikers. Je zou de app ook kunnen gebruiken om alle activiteiten in je leven te tracken, maar daarvoor zijn andere apps beter geschikt. Je kunt verschillende projecten aanmaken en deze koppelen aan verschillende klanten. Aan deze projecten kun je taken toevoegen die je kunt timen.

Wanneer je een nieuwe taak aanmaakt kun je direct aangeven of je deze taak kunt declareren. Aan het einde van de dag weet je precies hoeveel je geld je gaat krijgen voor het werk dat je op die dag hebt verricht. Doordat je kunt aangeven of je de uren wel of niet kunt declareren heb je ook inzicht in het aantal uren dat je werkt en hoeveel er hiervan betaald zijn.

Daarnaast biedt de app de mogelijkheid om kosten die je voor klanten maakt in te voeren op de pagina Expenses. Denk hierbij aan reiskosten of het inkopen van materialen. Op de pagina Reports vind je het complete overzicht als het gaat om je uren, het geld dat je verdient en het geld dat je hebt uitgegeven. De app is gratis te downloaden en is gratis te gebruiken, maar je kunt dan maar twee projecten invoeren. Heb je er meer nodig, dan kun je voor $12 per maand of $130 per jaar zoveel projecten invoeren als je wil.

atWork Urenregistratie

Tijd bijhouden met apps  atWork

atWork heeft iets weg van Harvest. De app is net zo eenvoudig te gebruiken en biedt een heleboel mogelijkheden. Het grote voordeel is misschien wel dat de app volledig Nederlands is, dit maakt hem toch iets prettiger in gebruik. Voordat je begint met het bijhouden van je taken kun je een klant aanmaken. Aan deze klant kun je verschillende projecten toevoegen en deze projecten kunnen weer taken bevatten.

Hoe lang je bezig bent met deze taken kun je bijhouden in de app. Ook kun je een bepaald uurtarief koppelen aan deze taken zodat je direct inzicht hebt in het bedrag dat je verdient met de gewerkte uren. De app biedt een compleet overzicht van de afgelopen dag, week, maand of jaar zodat je precies weet hoe hard je hebt gewerkt. De gratis functies zijn uitgebreid genoeg voor een freelancer of ZZP’er, tenzij je meer dan 25 projecten per maand nodig hebt. Dan zul je een extra module moeten aanschaffen waarmee je onbeperkt opdrachten kunt toevoegen. Wil je de app als werknemer gebruiken dan is het aan te raden om extra modules aan te schaffen. Je kunt bijvoorbeeld een Rooster-module kopen zodat je je reguliere werkuren toe kunt voegen om overuren makkelijk bij te houden. Ook is er een module die het mogelijk maakt om vakantiedagen, ziekteverzuim en feestdagen toe te voegen aan de app om het overzicht compleet te maken. De prijzen van de extra modules verschillen, maar voor eenmalig €5,49 kun je alle modules in één keer kopen.

Lifecycle – Time tracker

Tijd bijhouden met apps Lifecycle

Lifecycle is een vrij eenvoudige app in vergelijking met de rest. Wanneer je app opent zie je enkel een witte stip. Door hierop de tikken, begint de timer te lopen. Zodra je klaar bent met de taak tik je op Done. Je kunt nu alle informatie over die taak invoeren en hem toewijzen aan een bepaalde categorie. Lifecycle is niet alleen bedoeld als app om werktaken bij te houden, maar je hele leven kun je in kaart brengen. Bij de taken kun je bijvoorbeeld aangeven met wie je deze tijd hebt doorgebracht. Het kan hierbij gaan om familie, vrienden of helemaal alleen. Wanneer je wat meer taken in de app hebt gezet, kun je een overzicht zien van activiteiten die je hebt volbracht en met wie je dit hebt gedaan. Wil je niet je hele leven in kaart brengen, dan kun je de app ook prima gebruiken om je werk tijden bij te houden.

Hours

Tijd bijhouden met apps Hours

Hours springt er direct uit vanwege het minimalistische design. Je maakt simpelweg een project aan en kunt hier een taak aan toevoegen en begint met het bijhouden van de uren. Een leuke toevoeging aan de app is de tijdlijn bovenaan de app zodat je precies kunt zien hoe lang je met een taak bezig bent en wanneer je een pauze hebt genomen. Ook heb je dan direct inzicht in de uren die je de hele dag hebt gewerkt. Je kunt de app prima gratis gebruiken om op een simpele manier de tijd van je werkzaamheden bij te houden. Verder zitten er nauwelijks functies in de gratis versie van de app. Heb je behoefte aan meer features dan kun je ervoor kiezen om Hours Pro aan te schaffen voor €7,99 per maand. Hiermee krijg je meer inzicht in de uren die je werkt en ook kun je dan via internet al je data inzien.

aTracker Time Tracker

Tijd bijhouden met apps ATrack

Je maakt in aTracker verschillende taken aan de je telkens opnieuw kunt gebruiken. De taken staan in een lange lijst en door erop te drukken, wordt deze taak gestart en zodra je klaar bent beëindig je de taak op dezelfde manier. Wat het handige is aan aTracker is dat je achteraf ook taken kunt toevoegen. Als je vergeten bent om de app aan te zetten, kun je de taak alsnog invoeren als je maar weet hoe lang je er ongeveer mee bezig bent geweest. Net als Lifecyle kun je aTracker enkel gebruiken voor werktaken, maar ook deze app biedt de mogelijkheid om je hele leven bij te houden.

Wanneer je de app een tijdje hebt gebruikt, kun je op een kalender al je activiteiten terugzien. Zo heb je een goed inzicht in wat je op een dag doet. De app is gratis te downloaden en je kunt hem ook gratis gebruiken. Mocht je behoefte hebben aan extra functies dan kun je altijd aTracker Pro downloaden in de App Store. Voor €5,49 krijg je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een widget te gebruiken en Apple Watch-ondersteuning.

Andere tijdregistratie-apps voor de iPhone

  • HoursTracker: Hours and Pay (gratis, iPhone/ Watch + IAP, iOS 9.3+) - Een wat uitgebreide app die er op het eerste oog wat ingewikkeld uitziet, maar als je door hebt hoe hij werkt dan werkt hij prettig.
  • Timelines Time Tracking (€8,99, iPhone/ Watch, iOS 10.0+) - Dit is een app met veel mogelijkheden. Vooral als het gaat om het analyseren van data kun je veel inzien.
  • Worktime Tracker (gratis, iPhone/iPad/ Watch + IAP, iOS 8.0+) - Maak verschillende taken aan en begin direct met het bijhouden van je uren. Achteraf heb je inzicht via verschillende grafiekjes in de uren die je hebt gewerkt.
  • Timely Automatic Time Tracking (gratis, iPhone/iPad/ Watch + IAP, iOS 10.0+) - Eenvoudige app die je een goed overzicht geeft van de uren die je hebt gewerkt, maar ook je vrije tijd kun je er in bijhouden.
  • Eternity Time Log (gratis, iPhone/iPad + IAP, iOS 9.0+) - Ook deze app doet wat hij moet doen: je uren bijhouden en je een goed overzicht geven. Via de kalenderweergave heb je in één oogopslag inzicht in je dagbesteding.

Tips van lezers
Deze app werd als suggestie ingestuurd door iCulture-lezers:

  • Toggl: Work Hours Time Tracker (gratis, iPhone, iOS 10.3+) - Vastleggen hoeveel tijd je aan bepaalde taken en projecten werkt. Door te analyseren kun je kijken hoe je je tijd voortaan beter zou kunnen besteden.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt mei 2018
Categorie Apps
Onderwerpen werk, Zakelijk
Device iPhone
Software iOS