LEGO met ARKit 2.

Alles over ARKit en ARKit 2, Apple’s eigen augmented reality platform

Vier nieuwe functies in ARKit 2 in iOS 12

Dankij ARKit kunnen ontwikkelaars eenvoudig augmented reality toevoegen in hun iPhone- en iPad-apps. Maar wat is Apple's ARKit precies, op welke toestellen werkt het en in welke apps is het beschikbaar? Je leest het in deze gids.

Augmented reality zie je steeds meer en dankzij ARKit maakt Apple het voor ontwikkelaars nog veel makkelijker om augmented reality in hun apps in te bouwen. Met ARKit kunnen appmakers gebruikmaken van Apple’s hulpmiddelen voor augmented reality. Je vindt ARKit in allerlei productieve apps, maar ook in veel games. De kans is groot dat dit soort apps gemaakt zijn met ARKit, waar je hier meer over leest.

Op welke toestellen werkt ARKit?

ARKit vereist de nodige kracht en werkt daarom niet op elke iPhone, iPad en iPod touch. Voor deze augmented reality-functie is een iOS-toestel met minimaal de A9-processor nodig. Dat betekent dat het beschikbaar is in toestellen vanaf de iPhone 6s en de 9,7-inch iPad Pro.

Kortgezegd werkt ARKit met onderstaande modellen:

ARKit werkt dus niet op de iPad mini en iPod touch. Zowel de meest recente iPad mini 4 als de zesde generatie iPod touch gebruiken een A8-chip.

ARKit voor augmented reality

ARKit werd tijdens de WWDC van 2017 aangekondigd en is sinds iOS 11 beschikbaar voor de iPhone en iPad. AR staat voor augmented reality, oftewel toegevoegde realiteit. Augmented reality zie je steeds meer in apps. Denk bijvoorbeeld aan het vangen van Pokémon in Pokémon Go of het virtueel plaatsen van meubels in je eigen woning. Met augmented reality voeg je een digitaal object toe aan de realiteit, dankzij de camera van je iPhone. Het lijkt daardoor net alsof het object, bijvoorbeeld een meubelstuk, in je eigen huis staat. Meer over wat augmented reality precies is, lees je in onderstaande gids.

Wat is ARKit?

ARKit is Apple’s eigen tool voor ontwikkelaars, zodat augmented reality in te bouwen is in apps voor de iPhone en iPad. Dankzij deze tool hoeven ontwikkelaars niet zelf ingewikkelde systemen te maken om augmented reality in te bouwen, want ze kunnen gewoon gebruikmaken van de middelen die Apple beschikbaar gesteld heeft. Het was al veel eerder mogelijk om AR in te bouwen in apps voor de iPhone en iPad, maar dankzij ARKit is dit voor ontwikkelaars een stuk eenvoudiger. Bovendien is het effect veel beter dan bij andere augmented reality-systemen.

ARKit tijdens WWDC

Voor ARKit maakt Apple gebruik van een aantal technieken. Zo wordt gebruikgemaakt van een techniek genaamd Visual Inertial Odometry (VIO). Met deze techniek kan de omgeving gescand worden. VIO wordt gecombineerd met Core Motion, de gegevens die verzameld worden door alle sensoren in je iPhone en iPad. Hierdoor weet het toestel hoe het door een ruimte bewogen wordt en is er geen calibratie nodig, bijvoorbeeld met een markering.

Met de camera van je iPhone en iPad worden er horizontale en verticale vlakken gesignaleerd, zoals tafels, vloeren en muren. Hierdoor kunnen er virtuele objecten op deze plekken geplaatst worden. ARKit benut ook de sensor van de camera voor het vaststellen van de hoeveelheid licht in de omgeving. Aan de hand hiervan kan de juiste hoeveelheid belichting op het virtuele object weergegeven worden, zodat er een realistischer resultaat van augmented reality ontstaat. Apple’s AR-tool werkt ook samen met Metal, SceneKit en third-party tools zoals Unity en Unreal Engine, twee middelen die vaak bij het ontwikkelen van games gebruikt worden.

Wat is ARKit 2? (vanaf iOS 12)

Tijdens de WWDC 2018 kondigde Apple de opvolger van ARKit aan, genaamd ARKit 2. ARKit 2 maakt onderdeel uit van iOS 12 en introduceert een aantal nieuwe functies en mogelijkheden. Dit zijn de belangrijkste verbeteringen:

  • Gedeelde ervaringen: multiplayer AR
  • Persistente AR: later verdergaan met AR zonder opnieuw te beginnen
  • Beelddetectie en -tracking: detectie van 3D-objecten en weerspiegelingen uit de echte wereld
  • USDZ: nieuw bestandsformaat voor augmented reality-apps

Multiplayer-games in AR

De eerste versie van ARKit is vooral leuk in games die je zelf kan spelen. Omdat alleen jij op je iPhone of iPad kijkt, ben jij de enige die de augmented reality-effecten ziet. In ARKit 2 komt daar verandering in, want dankzij gedeelde ervaringen kun je bijvoorbeeld ook multiplayergames spelen in AR. Je staat bijvoorbeeld, ieder met een eigen iPad of iPhone, tegenover elkaar terwijl je met lasers tegen elkaar schiet. Behalve voor games werkt dit ook bij alle andere AR-apps. Denk bijvoorbeeld aan een app waarmee je je huis opnieuw kan inrichten. Ontwikkelaars krijgen daarnaast de mogelijkheid om een toeschouwermodus in te bouwen. Hiermee kan je kijken hoe een AR-game verloopt, zonder dat je zelf actief mee hoeft te spelen.

Tijdens de WWDC lieten de makers van een LEGO AR-app al zien hoe dit er in de praktijk uit ziet. Op het podium werden twee iPads gebruikt waarbij een LEGO-stad tot leven kwam.

Persistente AR

Dankzij een functie genaamd persistente AR kun je verdergaan waar je gebleven was. Stel je richt je huis opnieuw in dankzij een AR-app, zodat je kan zien hoe die nieuwe bank of eettafel in jouw woning staat. Als je op een later moment verder wil gaan met inrichten, hoef je met persistente AR niet helemaal opnieuw te beginnen. De virtuele objecten die je via je iPhone of iPad in je woning plaatst, blijven gewon achter. Dit komt ook van pas bij het maken van een heel kunstwerk in augmented reality.

Beelddetectie en -tracking

ARKit herkent al horizontale en verticale vlakken, maar in ARKit 2 wordt dit uitgebreid. In iOS 12 kan ARKit ook 3D-objecten detecteren. Denk bijvoorbeeld aan speelgoed, zoals in de demonstratie hierboven al te zien is. Bovendien kunnen weerspiegelingen geprojecteerd worden op de objecten die in AR zichtbaar zijn. Dankzij deze verbeteringen moeten de effecten van AR nog realistischer zijn dan voorheen.

LEGO met ARKit 2.

USDZ: bestandsformaat voor AR

Apple heeft samen met Pixar het nieuwe bestandsformaat USDZ ontwikkeld, gebaseerd op het systeem Universal Dscene Description dat door Pixar gemaakt is. Dankzij USDZ kunnen websites, apps en ontwerpers 3D-afbeeldingen maken die op de iPhone en iPad tot leven komen. USDZ werkt in Berichten, Safari, Mail, Bestanden en meer, zodat deze afbeeldingen in die apps tot leven komen. Als een webshop USDZ-versies van haar producten op de website zet, kun je deze voorwerpen dankzij Quick Look in de echte wereld plaatsen. Je hoeft dan dus geen hele AR-app te downloaden, want alleen het specifieke object komt dankzij USDZ tot leven.

USDZ is een open-source formaat, waardoor iedereen er dus mee aan de slag kan. Adobe heeft al aangekondigd om USDZ te gaan ondersteunen in Creative Cloud, waardoor je het formaat dus gaat zien in programma’s als Photoshop voor het maken van AR-content. Er komt ook een nieuwe AR-app van Adobe waarmee iedereen eigen augmented reality-ervaringen kan maken.

Nieuwe Meten-app van Apple

Apple is zelf ook aan de slag gegaan met ARKit 2 en levert in iOS 12 standaard de Meten / Measure-app mee. Met deze app kun je echte voorwerpen meten met je iPhone of iPad. In onze tip over de Meten-app lees je hoe dit precies werkt, wat je nodig hebt en hoe nauwkeurig dit is.

De verbeterde ARKit 2 maakt onderdeel uit van iOS 12. Deze vier nieuwe functies zijn vanaf het najaar voor iedereen beschikbaar zodra iOS 12 te downloaden is.

Wanneer en in welke apps werkt ARKit?

ARKit is sinds september 2017 beschikbaar op geschikte toestellen als onderdeel van iOS 11. Apps moeten wel aangepast worden om er gebruik van te maken. Pokémon Go heeft bijvoorbeeld de AR+ modus, waarmee het vangen van Pokémon in augmented reality realistischer is dan voorheen.

Pokémon Go met augmented reality dankzij ARKit.

IKEA heeft de app IKEA Place, waar ze samen met Apple aan gewerkt hebben. Met deze app kun je IKEA-meubels dankzij augmented reality in je eigen huis plaatsen. De app werkt met ARKit, zodat er geen markeringen nodig zijn om de meubels op realistische wijze in je eigen omgeving te plaatsen.

Apps met ARKit

Ontwikkelaars hebben al een hele reeks aan apps uitgebracht die gebruikmaken van ARKit. Van apps waarmee je een plattegrond van je woning maakt, tot grappige games waarin je een vliegtuigje bestuurt. In onderstaande gids hebben we een lijst van augmented reality-apps opgesteld die gebruikmaken van ARKit, zodat je zelf kunt ervaren hoe ARKit precies werkt.

Voorbeelden van ARKit

Al voordat ARKit beschikbaar kwam, waren er diverse voorbeelden te vinden waarin te zien is hoe ARKit zorgt voor een realistischere weergave van augmented reality. Op YouTube hadden ontwikkelaars hun eerste bevindingen gepost, waardoor goed te zien is hoe ARKit in de praktijk werkt. Wat opvalt is dat de belichting vaak goed is en het object op exact dezelfde plek staat, zelfs als je met de camera van je iPhone of iPad wegkijkt.

Bekijk in ons overzicht nog meer voorbeelden van het gebruik van ARKit in allerlei techdemo’s. Je vindt hier ook voorbeelden die nog niet in apps verwerkt zijn, waardoor het een goed beeld geeft wat er allemaal mogelijk is.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt september 2018
Software iOS 11, iOS 12