Slaapfases Apple Watch watchOS 9

Slaapfuncties op de Apple Watch: in watchOS 9 nog beter!

De Apple Watch heeft diverse slaapfuncties. Hoe het werkt zie je in deze gids, waarin we alles langslopen: van het instellen van je Slaapschema tot het bekijken van je slaapfasen. Ook vertellen we iets over de Ontspanningsopdrachten. Dit moet je weten over slapen met de Apple Watch!

Standaard slaapfuncties op Apple Watch

Het was al langer mogelijk om slaap te meten op je Apple Watch met apps van derden. Maar gaandeweg zijn de mogelijkheden steeds verder uitgebreid, van het instellen van een slaapschema tot het bekijken van je slaappatroon. De functies op de Apple Watch gaan je vooral helpen om je slaapgewoontes te verbeteren.

Nieuw in watchOS 9: Slaapfasen en meer

In watchOS 9 worden de slaapfuncties van de Apple Watch pas echt goed bruikbaar. Dit gaat een stap verder dan alleen maar kijken of je wel voldoende tijd in bed hebt gelegen. Je kunt dagelijks je nachtrust bijhouden en in de vernieuwde Gezondheid-app zien hoe je hartslag en ademfrequentie in de loop van de nacht zijn veranderd. Ademfrequentie wordt alleen getoond bij gebruikers van 18 jaar en ouder.

Interessanter is de nieuwe functie slaapfases. Na afloop van een nachtje slapen kun je dieper in je slaappatroon duiken door te zien hoe lang je kernslaap, remslaap en diepe slaap. Je ziet ook of en hoe lang je wakker bent geweest. Apple heeft hiervoor gebruik gemaakt van inzichten uit massale onderzoeksstudies. watchOS 9 komt in het najaar van 2022 beschikbaar voor iedereen. Tot die tijd kun je gebruik maken van de andere slaapfuncties of de watchOS 9 beta installeren om het zelf te proberen.

Er is in watchOS 9 echter ook iets verdwenen: de Ontspanningsopdrachten. Hiermee kon je bijvoorbeeld je dagboek vullen of naar muziek luisteren. In watchOS 9 krijg je deze opdrachten niet meer voorgeschoteld maar moet je zelf het initiatief nemen als het tijd is om je klaar te maken voor de nacht.

Zo gebruik je de nieuwe slaapfuncties in watchOS 9:

  1. Open de Watch-app op de iPhone.
  2. Ga op het tabblad Mijn Watch naar de optie Slaap.
  3. Zet de schakelaar aan bij Houd slaap bij met de Apple Watch.
  4. Ga in bed liggen en activeer de focus Slaap. Heb je een slaapschema ingesteld, dan gaat de Slaap-focus automatisch aan.
  5. Slaap lekker!

Slaapfuncties watchOS 9 instellen

De volgende ochtend kun je in de Slaap-app op je Apple Watch zien hoe je nachtrust is verlopen. Je ziet een grafiek met kleurtjes en kunt in de legenda zien welke fasen dit zijn. De informatie is echter erg summier.

Slaapfasen watchOS 9

In de Gezondheid-app op je iPhone kun je meer details zien, onder andere je hartslag tijdens slapen en de ademhalingsfrequentie. Is de ademhalingsfrequentie niet zichtbaar? Dan komt dit wellicht omdat je 18 jaar of jonger bent. De slaapfasen kun je per tijdsduur of in percentages bekijken.

Slaapfasen in Gezondheid-app

Je kunt overigens ook in de Gezondheid-app handmatig je slaapactiviteiten invoeren. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je een andere tracker of smartwatch gebruikt die geen koppeling met HealthKit heeft.

Slaapfuncties op de Apple Watch

De slaapfunctie op de Apple Watch bestaat uit meerdere onderdelen:

  • Slaapschema: Hiermee helpen de Apple Watch en iPhone je om op tijd naar bed te gaan op basis van een zelfgekozen schema.
  • Slaapfasen: Bekijk de volgende ochtend welke slaapfasen je hebt doorlopen en hoeveel minuten. Ook zie je je hartslag en gemiddelde ademhalingsfrequentie gedurende de nacht. Alleen in watchOS 9 en nieuwer.
  • Slaapmodus: Deze kan handmatig worden gestart of op basis van een schema. Zodra dit actief wordt gaat de Slaapfocus aan en worden binnenkomende telefoontjes en notificaties tegengehouden. Ook zorgt Slaapmodus ervoor dat het scherm wordt gedimd en dat het scherm alleen nog datum, tijd en alarm toont.
  • Ontspan: Slaapmodus start ook de Ontspan-functies, waarmee je geholpen wordt met ontspannen. Je kunt dan allerlei ontspannende acties selecteren, zoals het lezen van een boek, het openen van een meditatie-app of het luisteren naar rustige muziek. Je geeft bijvoorbeeld aan dat dit 45 minuten voor bedtijd moet worden gestart en je kunt hier Siri Shortcuts voor gebruiken.

Je kunt sommige slaapfuncties ook zonder Apple Watch gebruiken. Je slaapfasen en hartslag worden dan (uiteraard) niet gemeten, maar je krijgt wel een waarschuwing als het tijd is om te ontspannen of te gaan slapen en uiteraard gaat ’s ochtends ook gewoon de wekker af, aan de hand van het gekozen slaapschema.

Slaap instellen op iPhone en Apple Watch

Voordat je kunt beginnen zul je de slaapfuncties eerst moeten instellen. Bij de eerste keer opstarten van de Slaap-app zul je een slaapdoel moeten instellen. Apple adviseert daarbij een slaaptijd van 8 uur. De app kan je na het ontwaken ook laten weten of je het doel hebt gehaald. Je kunt dit op je iPhone of Apple Watch doen:

Slaap instellen op Apple Watch

Je kunt op de Apple Watch meerdere slaapschema’s instellen, voor meerdere dagen tegelijk of voor alle dagen van de week. Je geeft aan wanneer je normaal gesproken in bed zou willen liggen en hoe laat je gewekt wilt worden. Daarnaast kun je nog wat extra opties kiezen, zoals herinneringen om op te laden als je van plan bent je Apple Watch in bed te dragen.

Voor het instellen van het slaapschema open je de Slaap-app op je Apple Watch. Deze is te herkennen aan het blauwgroene icoon met bed.

Slaapschema en wekker instellen

Je begint met het instellen van je slaapschema. Dit kan per dag verschillend zijn. Kies je voor Elke dag, dan zal het voor de hele week hetzelfde zijn. Je stelt de gebruikelijke tijd voor opstaan en naar bed gaan in en schakelt eventueel de wekker in. Daarbij kun je ook een wekkergeluid kiezen.

Slaapschema instellen

Slaapdoel en Ontspan instellen

Er is nog meer om in te stellen, namelijk Slaapdoel en Ontspannen. Het slaapdoel is simpelweg de tijd dat je van plan bent te gaan slapen. Apple adviseert 8 uur, maar je kunt ook een kortere of langere tijdsuur kiezen. Ontspan zorgt vóór het naar bed gaan dat je je kunt voorbereiden op een goede nachtrust, door afleidingen te beperken. Je kunt ook Ontspanningsopdrachten instellen op de iPhone. Dit zijn Siri Shortcuts die bijvoorbeeld muziek afspelen of je eraan herinneren een boek te lezen.

Slaapdoel en Ontspan op Apple Watch

Oplaadherinneringen instellen

Tenslotte kan de Apple Watch je ook nog eraan herinneren tijdelijk op te laden. Dit is vooral handig als je van plan bent om je Apple Watch ’s nachts te dragen. Je zult dan overdag de smartwatch een tijdje op de lader moeten hangen. Je vindt dit in de Instellingen-app op je Apple Watch: ga naar Instellingen > Slaap en blader helemaal omlaag om de oplaadherinnering in te schakelen.

Slaap instellingen op Apple Watch

Nadat je ook dit hebt ingesteld in de slaapfunctie volledig geconfigureerd en kun je beginnen met slapen.

Slaapfuncties instellen op de iPhone

Je kunt er ook voor kiezen om de slaapfuncties op de iPhone in te stellen. Dit doe je in de Gezondheid-app op de iPhone. Het werkt op een soortgelijke manier, al ziet de interface er net iets anders uit.

  1. Open de Gezondheid-app en ga naar het tabblad Gegevens.
  2. Tik op het item Slaap.
  3. Blader omlaag naar Je schema.
  4. Je hebt momenteel nog geen schema, maar je kunt dit gemakkelijk toevoegen door op Je hebt geen slaapschema te tikken.

Slaapschema instellen iPhone

Je kunt meerdere slaapschema’s opstellen, bijvoorbeeld verschillend voor doordeweekse dagen en het weekend. Als je wilt kun je voor elke dag van de week een ander schema instellen. Dit kan handig zijn als je een bepaald werkschema hebt. Uiteraard kun je ook de andere opties instellen zoals je Slaapdoel en Ontspan.

Heb je watchOS 7 of watchOS 8, dan kun je bij de Ontspan-functie ook meteen de Ontspanningsopdrachten kiezen. Deze functie is in watchOS 9 niet meer aanwezig. Ontspanningsopdrachten zijn bijvoorbeeld het schrijven in je dagboek of luisteren naar muziek. Je vindt hier ook apps van derden. Eventueel kun je tikken op Toon apps uit de App Store om meer opties te zien, bijvoorbeeld voor dagboeken-apps.

Bekijk ook

Dit zijn de beste dagboeken-apps voor iPhone, iPad en Mac

We zetten de beste dagboekapps voor je op een rij. Zo kun je eenvoudig dagboeken maken en activiteiten bijhouden op je iPhone, iPad of Mac aan de hand van foto's of teksten.

Slaap meten met de Apple Watch

Slaap meten met de Apple Watch kost helemaal geen moeite. Als je een slaapschema hebt ingesteld en je je daar netjes aanhoudt zal de Slaapfocus automatisch worden ingeschakeld op het gebruikelijke tijdstip dat je naar bed gaat. Zodra de wekker ’s ochtends af gaat wordt de Slaapfocus weer uitgeschakeld. Je kunt vervolgens de metingen bekijken op de Apple Watch of in de Gezondheid-app op de iPhone. Als je na een tijdje de statistieken bekijkt kun je ook patronen zien.

Zet je liever handmatig de Slaapfocus aan, of ga je op een ongebruikelijke tijd naar bed, dan kan dat ook. Je schakelt het dan in via het Bedieningspaneel. Je vindt de knop door vanaf je wijzerplaat omhoog te vegen en op het juiste icoontje te tikken:

  1. Open het Bedieningspaneel door vanaf je wijzerplaat omhoog te geven.
  2. Tik op het maantje (bekend van de Niet Storen functie).
  3. Kies voor Slaap.

Slaap activeren watchOS 8

Apple Watch opladen na het slapen

Als je je Apple Watch ’s nachts in bed draagt, vraag je je misschien af wanneer je kunt opladen. Je zult voor het gebruik van de slaapfuncties op de Apple Watch dan ook een andere routine moeten aanleren. Je kunt bijvoorbeeld je Apple Watch opladen als je ’s ochtends bezig bent met douchen en ontbijten. Als je dan de deur uitgaat doe je de smartwatch weer om. Wat ook kan, is dat je je Apple Watch vlak vóór het slapen nog even op de lader legt, al moet je dan wel onthouden om ‘m tijdig weer om te doen.

De nieuwste modellen ondersteunen snelladen van de Apple Watch waardoor je binnen een kwartiertje weer klaar bent voor de dag. In onze tip Alles over snelladen van de Apple Watch schrijven we:

Je moet een Apple Watch Series 7 in ongeveer drie kwartier van 0% naar 80% kunnen opladen (in vergelijking met een uur bij de Apple Watch Series 6). Wil je boven de 80% doorladen, dan zal dat met een lagere snelheid zijn om de levensduur van de batterij wat te verlengen. Ook zegt Apple dat je met 8 minuten opladen de Apple Watch voor 8 uur lang kan gebruiken voor slaaptracking.

Bekijk ook

Alles over snelladen van de Apple Watch: dit heb je nodig

Hoe werkt snelladen met een Apple Watch en wat heb je nodig? In deze tip lees je wat je moet weten over deze functie.

Andere artikelen over slapen:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!