Waakmelder iOS 10

Zo gebruik je Bedtijd en Waakmelder op de iPhone

Met de functies Bedtijd en Waakmelder op de iPhone kun je zorgen dat je beter slaapt . Ontdek hoe je met Bedtijd zorgt dat je op tijd naar bed gaat en met de Waakmelder weer uitgerust wakker wordt, dankzij je iPhone.

Bedtijd en Waakmelder

Goed slapen is net zo belangrijk als gezond eten en regelmatig bewegen. De iPhone helpt je daarbij met de Bedtijd-functie, die je helpt herinneren om op tijd te gaan slapen. In deze tip leggen we uit hoe Bedtijd en de Waakmelder zorgen dat je ‘s ochtends fit weer opstaat.


Bijna iedereen weet dat je de iPhone als wekker kunt gebruiken. Maar er zitten nog meer slaapfuncties in de iPhone, namelijk Bedtijd en Waakmelder. Met Bedtijd kun je aangeven hoe laat je wilt gaan slapen en met de Waakmelder hou je in de gaten of je wel voldoende uren in bed hebt doorgebracht.

Waakmelder en Bedtijd iOS 10

Bedtijd instellen

Als je de Klok-app opstart, zie je middenonder de knop Bedtijd. Hiermee krijg je toegang tot de slaapfuncties op de iPhone.

Voordat het werkt zul je wel eerst de instellingen moeten langslopen:

  1. Tik op de Bedtijd-knop. Je krijgt nu een welkomstscherm te zien. Tik op de knop Aan de slag.
  2. Geef aan hoe laat je wakker wilt worden, bijvoorbeeld om 7:00 uur.
  3. Kies op welke dagen de wekker moet afgaan, bijvoorbeeld alleen op werkdagen.

Bedtijd instellen op de iPhone: wekmoment kiezen

  1. Geef aan hoeveel uren slaap je per nacht nodig hebt. Apple raadt aan om 7 of 8 uur te kiezen.
  2. Stel in wanneer je de bedtijdherinnering wilt krijgen. Bijvoorbeeld een kwartier van tevoren, zodat je nog even tijd hebt om tanden te poetsen. Heb je een langer ritueel met bij bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen of het uitlaten van de hond, dan kun je ook tot één uur van tevoren gewaarschuwd worden.
  3. Kies het melodietje dat je wilt horen bij het wakker worden, bijvoorbeeld vogelgeluiden.

Bedtijd instellen op de iPhone: aantal uren slaap kiezen

  1. Je bent nu klaar met instellen. Apple geeft nog een laatste instructie om consistent te zijn en te zorgen dat de geeloranje balkjes tussen de lijnen blijven. Dit doe je door elke dag ongeveer op hetzelfde moment te gaan slapen.
  2. De Klok-app zal je nu waarschuwen als het tijd is om naar bed te gaan. Ook zal de Waakmelder je de volgende ochtend op het gewenste tijdstip wekken.

Bedtijd instellen op de iPhone

Waakmelder op je iPhone

Deze Waakmelder is een aanvulling op de normale wekkerfunctie van de iPhone, die je ‘s ochtends altijd op hetzelfde moment afgaat. Een nadeel van Apple’s waakmelder is dat er geen rekening wordt gehouden met je slaapcyclus of het stadium waarin je je ‘s ochtends bevindt.

Er zijn ook apps die daar beter rekening mee houden, zoals Sleep Cycle. Deze app analyseert je slaapgedrag en maakt je wakker op een moment dat je in lichte slaap bent. Je wordt dan minder ruw uit je slaap gewekt, waardoor je uitgeruste de dag begint. Apple’s Waakmelder houdt hier geen rekening mee en laat de wekker gewoon op het ingestelde moment afgaan.

Heb je een toestel dat nog op iOS 10 zit? Dan hebben we een video voor je gemaakt, om te laten zien hoe de slaapfuncties ingesteld moeten worden:

Revisiegeschiedenis:

  • 2017 - 04 oktober, 08:24: Stappenplan aangepast voor iOS 11.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt oktober 2018
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen slapen, wekker
Device iPhone
Software iOS 10, iOS 11