Apple Watch start workout

Apple Watch meet je sportactiviteiten niet goed? Kalibreren helpt

Meet de Apple Watch je wandelingen en hardloopsessies niet goed? Dan is het hoog tijd om te kalibreren! Deze tip legt uit hoe dat werkt.

Heb jij ook wel eens last dat je wandelingen en hardlooprondjes niet goed worden vastgelegd? Je weet zeker dat je een halfuur aan het bewegen bent geweest, maar de Apple Watch geeft maar een paar minuten aan. In zo’n situatie is het slim om de Apple Watch opnieuw te kalibreren. In deze tip leggen we uit hoe dat werkt.

Apple Watch workout

Apple Watch meet niet goed

De Apple Watch kan zelfstandig je wandelingen en hardloopsessies meten, maar raakt ook wel eens van slag. Er wordt dan minder activiteit gemeten, waardoor jij niet aan het dagelijkse doel van 30 minuten bewegen komt. Door te kalibreren stem je de metingen van de Apple Watch weer af op de metingen van de iPhone, die door de aanwezigheid van GPS veel nauwkeuriger kan meten hoe je hebt gepresteerd.

De Apple Watch kan bijvoorbeeld van slag raken als je regelmatig van tempo wisselt tijdens het wandelen, of bijvoorbeeld bent gaan slenteren. Daarom is het slimmer om alleen een wandel-workout aan te zetten als je van plan bent om in je gebruikelijke vlotte tempo te gaan wandelen. Ga je bijvoorbeeld door een museum of winkelstraat lopen, dan is het beter om de ‘Andere’ workout aan te zetten.

Hetzelfde geldt voor hardlopen: kies alleen voor ‘Hardlopen buiten’ als je in je gebruikelijke tempo gaat hardlopen en kies voor ‘Andere’ als je bijvoorbeeld met een groepje vaak gaat pauzeren om rek- en strekoefeningen te doen.

Apple Watch start workout

Apple Watch kalibreren

Door je Apple Watch te kalibreren zorg je dat de meting weer correct verloopt.

  1. Zoek een plek waar je goed kunt lopen, bijvoorbeeld in een groot park waar je niet tussentijds hoeft te pauzeren voor stoplichten. Zorg dat je goede GPS-verbinding hebt.
  2. Zorg dat je je iPhone bij de hand hebt en dat de draadloze functies aan staan.
  3. Open op de Apple Watch de Workout-app en kies ‘Buiten wandelen’ of ‘Buiten hardlopen’.
  4. Stel de timer in op 20 minuten, langer mag ook.
  5. Ga wandelen of hardlopen op een constant tempo, zoals je ook bij toekomstige sessies van plan bent. De Apple Watch leert nu je tempo.
  6. Als je minimaal 20 minuten hebt gelopen stop je de sessie. Vanaf nu is je Apple Watch veel nauwkeuriger.

Beweeg je op verschillende snelheden, dan kun je dit proces meermaals herhalen zodat de Apple Watch ook je snelle wandelingen en hardlooprondes goed kan meten.

Zoals gezegd: gebruik alleen de workouts ‘Buiten wandelen’ en ‘Buiten hardlopen’ als je op je gebruikelijke tempo buiten gaat lopen en dus niet onderweg allerlei andere dingen gaat doen (zoals naar de supermarkt, rekoefeningen en dergelijke).

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt mei 2016
Categorie Apple Watch
Onderwerpen apple watch, hardlopen, wandelen, workout