WhatsApp op beginscherm.

‘Voorlopig geen reclame bij WhatsApp’

Op een uitzondering na

WhatsApp zou plannen voor advertenties in de app van tafel hebben geveegd. Het dochterbedrijf van Facebook gaat zich eerst richten op een ander verdienmodel.
Daniel Vischjager - · Laatst bijgewerkt:

WhatsApp voorlopig toch geen advertenties

Sinds de overname door Facebook is WhatsApp blijvend gratis geworden. In het verleden werd er wel eens een klein bedrag per jaar gevraagd. Om de app toch nog winstgevend te maken waren er plannen voor het toevoegen van advertenties in WhatsApp. Dat zou dit jaar van start gaan, maar daar lijkt het nu niet meer op.

In een artikel van The Wall Street Journal blijkt dat de programmeercode voor advertenties is verwijderd in de nieuwste update van de app. Deze code zat er als voorbereiding al in. Op één plek in de app na zijn de advertentieplannen van tafel.

In de WhatsApp Status-functie zijn wel advertenties te zien. De Status-functie is een soort Instagram Stories, maar dan in WhatsApp. Hierin kun je 24 uur lang een foto of video delen die jouw contacten kunnen zien. Erg populair is de functie niet, maar heeft wel als voordeel dat een advertentie niet zo storend is als een banner in de app.

Mede door de controverse rondom advertenties zijn WhatsApp-oprichters Jan Koum en Brian Acton in 2018 opgestapt. Zij hadden voor ogen dat WhatsApp nooit advertenties zou mogen krijgen. De app moet voor Facebook toch winstgevender zijn, dus heeft het bedrijf een andere manier om geld te verdienen. Zonder advertenties dus.

WhatsApp voor bedrijven wordt verbeterd

De populaire chat-app heeft sinds een tijdje een functie voor bedrijven om met klanten te kunnen praten. Dit is een laagdrempelige manier van klantenservice bieden, want veel mensen zijn al gewend aan het gebruiken van WhatsApp. Een bekend Nederlands bedrijf dat deze functie ondersteunt is KLM.

WhatsApp business KLM

Volgens The Wall Street Journal wil Facebook deze functie ‘uitbreiden’ en de interactie met klanten verbeteren. Wellicht krijgt WhatsApp ondersteuning voor bedrijfsspecifieke functies zoals iMessage Business Chat.

We hoeven de komende tijd dus geen advertenties te verwachten, op de Status-functie na. In plaats daarvan krijgen we hopelijk handige functies die ook nog eens geld opleveren voor Facebook. Twee vliegen in één klap, toch?

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 januari 2020, 18:07
Bron Bron The Wall Street Journal
Categorie Apps
Onderwerpen reclame, whatsapp

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes.

WhatsApp

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.