Jan Koum, CEO van WhatsApp

WhatsApp-oprichter Jan Koum vertrekt bij Facebook na ruzie over privacy

Mede-oprichter Jan Koum stapt op bij WhatsApp en daarmee verliest Facebook een van de grootste voorvechters van privacy. Koum wil zich nu met andere zaken bezighouden.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Einde van een tijdperk: Jan Koum stapt op

Medeoprichter en CEO Jan Koum heeft zijn vertrek bevestigd op Facebook, nadat de Washington Post gerucht daarover op het spoor was gekomen. Reden van zijn vertrek is het privacybeleid bij Facebook. Bij de overname van WhatsApp maakte Koum de afspraak dat de dienst volledig onafhankelijk zou blijven. In 2016 werd toch besloten dat gebruikers data konden delen met Facebook. Volgens bronnen wilde Facebook nog meer data gebruiken en de encryptie verzwakken. Blijkbaar is dat de reden waarom Koum nu opstapt. Zelf doet de WhatsApp-oprichter daar geen uitspraken over; hij zegt alleen dat hij meer vrije tijd wil om Porsches te verzamelen en te frisbeeën.

Koum werkte sinds februari 2014 bij Facebook, na de overname van WhatsApp. Koum en zijn medeoprichter Brian Acton waren altijd buitenbeentjes binnen Facebook, omdat ze beide op privacy waren gesteld. Het kantoor van WhatsApp was dan ook gescheiden van Facebook. Nog voor de overname beloofde Koum dat er nooit advertenties zouden verschijnen op WhatsApp, omdat hij “niet het zoveelste advertentiedoorgeefluik” wilde zijn, waar het technische team alleen maar bezig was met het optimaliseren van datamining. Koum bleef zich ook na de overname verzetten tegen advertenties. Tot nu toe is dat gelukt en dat heeft ervoor gezorgd dat Facebook amper geld aan WhatsApp heeft verdiend. De berichtendienst heeft momenteel 1,5 miljard gebruikers wereldwijd.

Afscheid Jan Koum

Het vertrek van Koum betekent nu ook dat alle remmen los kunnen qua datadelen en reclame. Mede-oprichter Brian Acton vertrok vorig jaar al en riep recentelijk gebruikers op om hun Facebook-account te wissen. Ook doneerde hij 50 miljoen aan de privacy-app Signal. Eén ding hebben Koum en Acton in ieder geval wel voor elkaar gekregen: WhatsApp was een van de eerste grote berichtenapps waarin alle communicatie end-to-end is versleuteld. Maar ook daaraan kan Facebook nu gaan morrelen.

Koum heeft niet aangegeven op welke datum hij vertrekt. Mensen uit de omgeving van Koum zeggen dat ze altijd rekening hebben gehouden met het vertrek, vooral nadat Acton was opgestapt. Facebook CEO Mark Zuckerberg reageerde op Koum’s afscheidsbericht door te zeggen dat hij veel van Koum heeft geleerd over encryptie en mensen zelf de macht in handen geven. Zuckerberg belooft dat “die waarden altijd het hart zullen blijven vormen van WhatsApp”. Koum zit nog wel in het bestuur van Facebook, maar zal ongetwijfeld die rol ook neerleggen.

Wat betekent het voor jou: #DeleteWhatsApp?

Het is momenteel nog moeilijk te voorspellen wat Facebook met WhatsApp gaat doen. Maar nu beide oprichters zijn vertrokken heeft het team geen invloedrijke voorvechters van privacy meer. Als Facebook inderdaad van plan was om meer data van WhatsApp te gebruiken en de encryptie te verzwakken, dan kunnen ze dat nu ongestoord doen. Voor mensen in landen met een onderdrukkend regime kan het vanuit lijfsbehoud nodig zijn om over te stappen naar een veiliger alternatief, zoals Signal. In westerse landen is de afweging lastiger: veel mensen denken dat het te moeilijk is om over te stappen, omdat al hun vrienden op WhatsApp zitten. Of ze hebben zich er al bij neergelegd dat je vandaag de dag toch geen privacy meer hebt. Je zult dan ook voor jezelf moeten bepalen of je Facebook jouw WhatsApp-gegevens toevertrouwt, of niet. Bekijk onze lijst met chatapps met encryptie voor nog meer alternatieven.

Komt er reclame op WhatsApp?

Ook is het nog onzeker of er reclame komt op WhatsApp. Jan Koum beloofde bij de overname dat hij zou vasthouden aan zijn standpunten en geen reclame in de app zou toestaan. Aanvankelijk vroeg WhatsApp aan een deel van de gebruikers een dollar per jaar, als tegemoetkoming in de kosten. Koum was na de overname van plan om dat betaalmodel te handhaven, maar Facebook wilde de app gratis maken. Volgens insiders was Koum op een gegeven moment moe van de vele discussies en stemde hij ermee in om WhatsApp gratis te maken, maar het lukte nog wel om het delen van data met Facebook tegen te houden. In 2016 kwam daar ook verandering in, door de introductie van een knop om data met Facebook te delen. Gebruikers konden daar vrijwillig mee akkoord gaan “om de gebruikservaring te verbeteren”. Omdat Facebook nog steeds geen geld verdient met WhatsApp kunnen ze nu twee dingen gaan doen: toch reclames tussen berichten zetten, of meer met gebruikersdata gaan doen. Je hoort in dat kader vaak: “Als het niets kost, ben jij het product”. Als jij daar ook zo over denkt, moet je dit eens lezen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 1 mei 2018, 9:14
Categorieën Apps, Diensten
Onderwerp whatsapp

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes.

WhatsApp

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.