Maestro in bunq voor Apple Pay.

Opinie: heisa rond bunq bewijst maar weer eens hoe graag we Apple Pay willen

Eindelijk leek het erop dat Apple Pay in Nederland gebruikt kon worden. Wie er vroeg bij was, kon met een bunq-rekening Apple Pay activeren. Maar de pret was helaas van korte duur. Wat hebben we hiervan geleerd? In ieder geval dat Nederland écht zit te wachten op Apple Pay. Maar we merken ook dat de 'bank of the free' opeens als een traditionele bank ging klinken: "Voor vragen over Apple [...] verwijs ik je graag naar Apple."

Na eerdere geruchten en de stille hoop van veel iCulture-lezers leek het dinsdag 20 maart eindelijk zover. Dankzij de uitbreiding van bunq naar Spanje en Italië bleek het mogelijk om Apple Pay in Nederland te gebruiken. Gewoon met je bunq-pinpas bij elke contactloze betaalautomaat, door ons Apple Pay bunq stappenplan te volgen. Ideaal! Nog geen 24 uur later trok bunq deze mogelijkheid voor Nederland alweer in. Het lijkt er sterk op dat bunq door een of meer partijen teruggefloten is.

bunq en haar (te) enthousiaste communicatie
iCulture was dinsdagavond aanwezig bij bunq update #7. Tijdens die presentatie liet CEO Ali Niknam zien hoe je eenvoudig Apple Pay in Nederland kon gebruiken door je regio-instelling aan te passen. Hij lachte er een beetje bij, wetende dat hij zo op deze “stiekeme manier” heel veel mensen blij kon maken.

bunq sprak tijdens de presentatie nooit hardop uit dat ze Apple Pay naar Nederland zouden brengen, maar de mail die bunqers de volgende ochtend in hun mailbox vonden was nadrukkelijk op Nederlanders gericht. “We zijn ontzettend blij om Apple Pay te introduceren”, zo was te lezen in de eerste regel.

Met een grote oranje knop Get Apple Pay ging het hart van menig bunq-klant sneller kloppen. In een voetnoot onderaan de pagina werd wel gezegd dat het alleen beschikbaar was in Spanje en Italië, maar de boodschap was uitnodigend genoeg voor heel wat Nederlanders om het toch maar even te proberen. Met een stappenplan was zo gepiept. Niknam had immers zelf op het podium voorgedaan hoe het moest. Zo’n stappenplan las je niet alleen bij ons, maar ook uitgebreid op de site van bunq zelf.

bunq met Apple Pay.

iCulture-lezers reageerden enthousiast, zowel in de reacties op onze artikelen, op onze Twitter-update en onze Facebook-pagina. Was het een toevallige bijkomstigheid van de activiteiten in Italië en Spanje? Of wist bunq precies waar ze mee bezig waren en was het gewoon een risico dat ze wilden nemen? Dat laatste lijkt het geval, als je oorspronkelijke citaat van CEO Ali Niknam goed leest:

Tijdens het testen ontdekten wij dat het op deze manier ook mogelijk was om Apple Pay naar Nederland te brengen.

Later zagen we dat die quote in de media was gewijzigd naar:

Tijdens het testen bleek dat Apple Pay ook in Nederlandse winkels werkt.

Ineens klinkt bunq heel anders
Wat de reden van deze stunt (?) ook moge zijn, nog geen 24 uur later moest bunq al terugkrabbelen en reageerde de ‘bank of the free’ op een manier die we eerder van traditionele banken gewend zijn.

Met een tweet lieten ze ineens weten dat Apple Pay echt alleen geschikt is voor inwoners uit Italië en Spanje. De knop voor Apple Pay in de app werd in Nederland snel weggehaald, waardoor het voor nieuwe gebruikers niet meer mogelijk is om Apple Pay te activeren.

Bunq blijkt ook flink te hebben geknipt in de aankondigingsvideo, waarin CEO Ali Niknam oorspronkelijk liet zien hoe je je regio verandert. Dat fragment zit er nu niet meer in.

Het is gissen naar de precieze reden dat bunq ineens een totaal andere toon aanslaat. Was er sprake van een dringend belletje uit Cupertino of is de wijziging onder druk van de Vereniging van Banken doorgevoerd? We hebben het nagevraagd bij bunq, maar ze willen op deze vraag inhoudelijk geen (duidelijk) antwoord geven.

Op onze vraag waarom bunq-gebruikers in Nederland nu ineens geen Apple Pay meer kunnen activeren – terwijl Ali de instructies zelf op het podium liet zien – kregen wij van bunq de volgende reactie:

Omdat Ali om technische redenen tijdens bunq update 7 maar één apparaat kon hebben, moest de regio verzet worden. Nu dat zoveel verwarring heeft veroorzaakt, is dat stuk uit sommige communicatie verwijderd. Voor vragen over Apple, de Vereniging van Banken en AFM, verwijs ik je graag naar Apple, de Vereniging van Banken of AFM.

Feit is wel dat bunq iets te hard van stapel gelopen is. Het is niet de eerste keer dat er zoveel ophef is na een aankondiging van bunq. Bij de introductie van het Premium-abonnement waren veel gebruikers boos door de hogere prijs die ineens in rekening gebracht werd voor functies waar je eerst per gebruik voor hoefde te betalen. Communicatie leek toen al niet bunq’s sterkste kant en ook nu verliep de communicatie niet helemaal lekker.

Wake-up call
Toch heeft de aankondiging wel iets teweeg gebracht. Gebruikers die er snel bij waren, kunnen alsnog gebruik blijven maken van Apple Pay. Bovendien bevestigt alle heisa rondom het gebeuren nog maar eens dat Nederland écht zit te wachten op Apple Pay. Mensen sloten spontaan een abonnement van €8 per maand af, enkel en alleen om Apple Pay te kunnen gebruiken.

Dat gold overigens niet voor iedereen, want een deel van de iCulture lezers bleek niet bereid om de overstap naar bunq Premium te maken, louter voor het gebruik van Apple Pay.

Maar laat het vooral overheersende enthousiasme ook vooral duidelijke boodschap zijn aan ING, Rabobank en ABN AMRO: Nederland wil Apple Pay, en snel een beetje! Als het een meezit, is Apple ook meteen wakker geschud en beseffen ze dat Nederland staat te popelen om er gebruik van te maken. Wie weet dat we door dit trucje van bunq dichter bij de introductie van Apple Pay zijn dan ooit tevoren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 maart 2018, 19:58
Categorieën Diensten, iOS
Onderwerpen apple pay, opinie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.