In-app aankopen app

In-app aankopen nogmaals uitvoeren op iPhone en iPad

Wanneer moet je opnieuw betalen?

Als je hebt betaald voor een in-app aankoop kun je in sommige gevallen de aankoop nogmaals uitvoeren. Of je daarbij opnieuw moet betalen is afhankelijk van de situatie. In deze tip leggen we uit hoe het zit met in-app aankopen die je nogmaals wil doen.

Nogmaals betalen voor in-app aankopen, of niet?

Stel dat je hebt betaald voor een in-app aankoop, bijvoorbeeld een extraatje in een game. Moet je dan nogmaals voor die in-app aankoop betalen als je de app op een andere iPhone installeert? Dat verschilt per geval. Een in-app aankoop houdt in dat je binnen de app extra aankopen kan doen. Zo kun je in navigatiesoftware vaak extra kaarten aanschaffen of functies zoals flitspalen en verkeersinformatie. Voor sommige opties betaal je eenmalig, terwijl andere op abonnementsbasis zijn.


Er zijn ook apps waarbij je reclamebanners kunt afkopen, bijvoorbeeld in de iCulture-app. Het zou zonde zijn als je die aankoop opnieuw moet doen op het moment dat je een andere iPhone krijgt of opnieuw wilt inrichten.

Mario Kart Tour aankopen.

Soorten in-app aankopen

Er zijn in feite 4 soorten in-app aankopen, die door Apple worden aangeduid met hun Engelse naam:

  • Consumable: dit zijn aankopen die je verbruikt zoals extra levens in een game, of een optie om vooruit te komen in een game. Ze worden eenmalig gebruikt en zijn daarna opnieuw aan te schaffen.
  • Non-consumable: dit zijn premium functies binnen een app, die je eenmalig koopt en die niet verlopen.
  • Auto-Renewable Subscriptions: dit geeft je toegang tot bepaalde diensten of content, waarbij je elke maand of elk jaar opnieuw moet betalen. Het wordt automatisch verlengd, tenzij je tijdig opzegt.
  • Non-Renewing Subscriptions: dit zijn abonnementen die na de afgesproken periode aflopen, bijvoorbeeld toegang tot bepaalde content tijdens het Formule 1-seizoen. Zodra de periode voorbij is, heb je geen toegang meer.

Losse aankopen opnieuw doen

We beginnen met het doen van eenmalige aankopen. Hiervoor betaal je een eenmalig bedrag, bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot de premium-functies van een app. Denk hierbij aan het gebruik van extra filters en effecten in een fotografie-app, of het afkopen van reclame.

Als je deze functies eenmaal hebt ontgrendeld kun je ze vaak op een andere iPhone opnieuw activeren, zonder dat je extra hoeft te betalen. Ga hiervoor naar de instellingen van de app en kijk of je een optie zoals ‘Herstel aankopen’ kunt vinden. Het opnieuw installeren van een app waarvoor je al betaald had, is uiteraard ook gratis. Uiteraard moet je wel zorgen dat je steeds hetzelfde Apple ID gebruikt.

In-app aankopen herstellen
Zorg dat je met het juiste Apple ID bent ingelogd.

Bij games gelden er wel eens uitzonderingen. Gaat het om speciale items in een game, waarbij je bijvoorbeeld extra hints, muntjes of edelstenen kunt kopen, dan zijn deze items vaak niet overdraagbaar. Je zult er dus telkens opnieuw voor moeten betalen. Dit komt omdat je deze items kunt ‘consumeren’ oftewel opmaken. Bij de volgende aankoop krijg je weer nieuwe hints of edelstenen. Deze aankopen kun je meermaals achter elkaar doen, maar je moet er wel steeds voor betalen. Vaak gaat het om kleine bedragen, maar er zijn ook games die berucht zijn omdat je er heel veel geld mee kunt kwijtraken.

Vroeger verschenen in de media regelmatig berichten van kinderen die ‘per ongeluk’ enkele duizenden euro’s aan in-app aankopen hadden gedaan op het account van hun ouders. Gelukkig kun je dit als ouder gemakkelijk voorkomen door in-app aankopen uit te schakelen.

In-app aankopen bij delen in gezin

Maak je gebruik van Delen met gezin, dan worden aankopen die door het ene gezinslid zijn gedaan gedeeld met anderen binnen het gezin. Je kan dan dus een betaalde app kosteloos downloaden, als iemand anders in dit gezin de app al eerder heeft gekocht. Dit geldt niet altijd voor in-app aankopen. Heb je bijvoorbeeld een bordspel gekocht, dan kun je deze betaalde app op alle iPhones en iPads binnen het gezin installeren, zonder dat je hiervoor extra hoeft te betalen. Maar als er in-app aankopen in zitten voor bijvoorbeeld extra spelborden of kaarten, kun je deze vaak niet binnen het gezin opnieuw gratis downloaden.

Wat abonnementen betreft komt er in iOS 14 (najaar 2020) verandering in. Deze zijn vanaf iOS 14 te delen binnen een gezin. Ontwikkelaars kunnen zelf kiezen of ze dit inschakelen per in-app aankoop. Je kunt je dus net als in Apple Music een soort familie-abonnement voorstellen die deelbaar is met het gezin.

Dr. Mario World level aankopen.

Je kunt gemakkelijk controleren of een app voor gezinsdeling in aanmerking komt. Dit geldt dan vaak alleen voor de initiële aankoop in de App Store, niet voor de in-app aankopen.

Terugkerende in-app aankopen

Apps maken steeds vaker gebruik van in-app abonnementen, waarbij er sprake kan zijn van maand- of jaarbetalingen. Daarbij sluit je een abonnement af om extra functies te kunnen gebruiken. Op de lange termijn kun je op die manier erg veel geld kwijt zijn voor een app.

Dergelijke maand- of jaarabonnementen zijn overdraagbaar op een andere iPhone. Je moet dan op zoek naar een optie ‘Herstel aankopen’ of iets soortgelijks. Dit is per app verschillend.

In-app abonnementen zijn meestal niet overdraagbaar binnen een gezin. Anderen binnen het gezin moeten dan opnieuw betalen voor de functies. Er zijn echter ook uitzonderingen. Zo kun je voor Apple Music een gezinsabonnement van €15 per maand afsluiten, waarbij meerdere gezinsleden kunnen meeluisteren. Vanaf iOS 14 (najaar 2020) wordt deze mogelijkheid opengesteld voor ontwikkelaars, die een dergelijk systeem kunnen hanteren in hun app.

Meer tips over in-app aankopen vind je hier:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juli 2020
Categorie Apps
Onderwerpen app store, in app aankopen
Devices iPad, iPhone
Software iOS, iPadOS