In-app aankopen: voordelen en nadelen van aankopen in apps

Sinds iOS 3.0 biedt Apple de mogelijkheid om in-app aankopen te doen. Dit houdt in dat je binnen een app extra geld uitgeeft. Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om bij gratis apps nog iets extra bij te verdienen. Pas als de app bevalt moet je betalen om langer te kunnen spelen of extra mogelijkheden toe […]

Sinds iOS 3.0 biedt Apple de mogelijkheid om in-app aankopen te doen. Dit houdt in dat je binnen een app extra geld uitgeeft. Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om bij gratis apps nog iets extra bij te verdienen. Pas als de app bevalt moet je betalen om langer te kunnen spelen of extra mogelijkheden toe te voegen. Hoe werkt het?

In-app aankopen zijn vooral bekend geworden door freemium-games. Dit zijn games die je gratis kunt installeren en waarbij je wordt verleid om allerlei extra aankopen te doen. Deze games hebben een slechte reputatie gekregen, omdat ze zich vaak op kinderen richten. Daarom heeft Apple steeds meer maatregelen genomen om in-app aankopen voor kinderen te beperken. Je kunt de in-app aankopen trouwens ook helemaal uitschakelen, als je bang bent dat de kinderen je salaris er doorheen jagen met de aankoop van Smurfberries en andere digitale prullaria.

in app purchase

Maar je kunt in-app aankopen ook in allerlei andere apps tegenkomen, bijvoorbeeld bij abonnementen op digitale tijdschriften of om gebruik te kunnen maken van extra functies in navigatie-apps (zoals flitspalen). In-app aankopen kunnen voorkomen in gratis en betaalde apps. Let dus goed op na het installeren van de app of er misschien extra uitgaven aan te pas komen, om een app optimaal te kunnen gebruiken.

Voordelen van in-app aankopen

In-app aankopen hebben voordelen voor ontwikkelaars en consumenten. Voorheen moesten ontwikkelaars kiezen of ze een app gratis of betaald zouden aanbieden. Een app gratis weggeven zorgt voor hoge downloadcijfers, maar je verdient er niets aan (tenzij je er veel reclamebanners in zet). Bij betaalde apps merkten veel ontwikkelaars dat het een drempel opwierp: mensen hebben geen zin om te betalen voor apps, of willen een app eerst kunnen uitproberen, voordat ze tot aanschaf overgaan.

in-app_purchase

In-app aankopen lossen beide problemen op. Als consument kun je een app gratis uitproberen en hoeft pas later te beslissen of je voor de volledige functionaliteit wilt betalen. Voor ontwikkelaars hebben in-app aankopen als voordeel dat ze langere tijd aan een app kunnen verdienen. Er is niet langer sprake van een eenmalige aankoop, maar als je het slim aanpakt kun je zorgen dat mensen steeds kleine extra’s blijven kopen. Het levert voor de ontwikkelaar een constante inkomstenstroom op.

Voor consumenten hebben in-app aankopen het voordeel, dat ze zelf de kosten van een app in de hand hebben. De meeste games kun je spelen zonder in-app aankopen te doen. Wie extra wil opschieten in de game of andere extra’s wil hebben, kan daarvoor een aankoop doen. Je betaalt niet voor een dure applicatie waarvan je maar de helft maar gebruikt. En in-app aankopen zorgen er ook voor dat ontwikkelaars na het uitbrengen van een app gemotiveerd blijven om kwalitatief goede content te blijven maken. Applicaties blijven langer interessant als je telkens iets extra’s kunt toevoegen.

Er zijn ook mensen, die liever eenmalig geld betalen voor een goede app. Maar uit onderzoeken en uit ervaringen van ontwikkelaars blijkt dat die groep verreweg in de minderheid is. Met gratis apps, die vol zitten met in-app aankopen is het meest te verdienen. Mensen proberen veel sneller een gratis app, dan dat ze geld uitgeven voor een betaalde app.

Nadelen van in-app aankopen

Een nadeel van in-app aankopen is dat je denkt een gratis app te installeren, maar dat al snel blijkt dat een groot deel van de app niet werkt, tenzij je een extra aankoop doet. Ook kunnen in-app aankopen oneerlijk zijn, bijvoorbeeld wanneer je extra punten koopt in een game. Spelers die veel geld uitgeven kunnen daardoor veel beter een topscore halen dan mensen die op eigen kracht proberen de game te spelen. Verder hebben in-app aankopen een slechte naam gekregen door een aantal schandaaltjes, waarbij kinderen enorme bedragen uitgaven op kosten van hun ouders. Er is zoveel aandacht besteed aan dit probleem, dat verstandige ouders inmiddels wel weten hoe ze in-app aankopen moeten uitschakelen. Apple heeft gaandeweg ook steeds meer maatregelen genomen om uitbuiting van kinderen te voorkomen.

In-app aankoop uitvoeren

Als een app beschikt over in-app aankopen, dan zie je een pop-up in beeld. Het kopen van zo’n in-app aankoop verloopt op dezelfde manier als het kopen van een app uit de App Store. Je geeft toestemming voor de aankoop, vult je iTunes-gebruikersnaam en wachtwoord in en drukt op OK. Je rekent af via je iTunes-tegoed. Net als bij een normale aankoop gaat 30 procent van het bedrag naar Apple en 70 procent naar de ontwikkelaar. Apple zorgt voor het betaalsysteem. De ontwikkelaar bepaalt zelf hoeveel de in-app aankoop kost, maar zit wel vast aan standaardprijzen die in de App Store worden gehanteerd, zoals €0,89, €1,79, enzovoort.

Zie ook: In-app aankopen: zo werkt het op iPhone en iPad

Eenmaal uitgevoerde in-app aankopen, kun je later zonder kosten opnieuw downloaden. Lees hiervoor deze tip: In-app aankopen op iPhone en iPad nogmaals uitvoeren.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt mei 2014