AirDrop iPhones

AirDrop werkt niet? Zo kun je AirDrop-problemen oplossen op iPhone, iPad en Mac

Heb je problemen met het versturen van bestanden via AirDrop? Volg het stappenplan om je AirDrop-problemen op te lossen en voor je het weet kun je weer bestanden delen met anderen.

AirDrop werkt niet: zo kun je het oplossen

Met AirDrop kun je snel bestanden delen met andere iPhone-, iPad- en Mac-gebruikers in de buurt. Dat kan heel handig zijn om bijvoorbeeld op kantoor een document of foto door te sturen. AirDrop werkt niet altijd vlekkeloos, maar gelukkig zijn er wat trucjes die je kunt proberen om AirDrop aan de praat te krijgen. Wij lichten een aantal mogelijke oplossingen uit voor als AirDrop niet werkt.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor je AirDrop-problemen. Zo is het altijd slim om te controleren of de ontvanger AirDrop ook heeft ingeschakeld en of je misschien op een Wi-Fi-netwerk zit met een sterk verouderd protocol. Je kunt hierover meer lezen in onze algemene tip met uitleg over AirDrop.

#1 AirDrop-instellingen controleren

De makkelijkste oplossing is om te checken of je AirDrop wel is ingeschakeld. Staat het uit, dan kun je natuurlijk niets sturen en ontvangen. Zo controleer je of AirDrop is ingeschakeld op je iPhone:

  1. Open het Bedieningspaneel:
    • iPhone X en nieuwer: veeg vanaf de rechter bovenhoek van je scherm naar beneden
    • iPhone 8 en ouder en iPhone SE 2020: veeg omhoog vanaf de onderkant van je scherm
  2. Open op het paneel voor WiFi, Bluetooth en andere draadloze voorzieningen door je vinger er even op te leggen met Haptic Touch.
  3. Tik op AirDrop.
  4. Zet AirDrop op Iedereen of op Alleen contacten.

AirDrop instellingen via Bedieningspaneel

Als je AirDrop instelt op Alleen contacten zul je alleen vindbaar zijn voor mensen die jij in je adresboek hebt staan. Wil je zeker zijn dat je de juiste ontvanger zult vinden, zet het dan op Iedereen. Deze oplossing zorgt er ook voor dat Wi-Fi en Bluetooth worden ingeschakeld. Deze draadloze functies zijn namelijk nodig om contact te kunnen maken met ontvangers. Controleer ook de instellingen bij de ontvangende partij.

Wat je ook kunt proberen is om je iPhone even in vliegtuigmodus te zetten en na zo’n 10 secondes alle draadloze voorzieningen weer in te schakelen.

Let op dat AirDrop niet werkt als je de persoonlijke hotspot hebt ingeschakeld. Zet deze eerst uit als je bestanden tussen je iPhone, iPad en Mac wilt uitwisselen via AirDrop. Daarna zet je de hotspot weer aan.

Op je Mac kun je ook controleren of AirDrop is ingeschakeld:

  1. Open Finder.
  2. Klik op het AirDrop-menu aan de linkerzijde.
  3. Zet je instelling op Iedereen of Alleen contacten.

AirDrop op de Mac

#2 iPhone herstarten
Even herstarten kan een hoop problemen oplossen. Je raakt geen gegevens kwijt. Je iOS-apparaat zal alle activiteiten onderbreken en opnieuw opstarten. Hoe dit werkt is afhankelijk van het type toestel dat je gebruikt. In een apart artikel helpen wij met het resetten van je iPhone op jouw apparaat.

Bekijk ook

Hoe reset ik mijn iPhone? Dit zijn de opties voor je iPhone herstarten

Wil je je iPhone resetten, dan kan dat op twee manieren. We leggen hier beide reset-methoden voor de iPhone uit, omdat het soms nodig is de iPhone te herstarten.

Op je Mac kun je de aan/uit-knop ingedrukt houden om je Mac geforceerd af te sluiten. We adviseren echter om gewoon de reguliere methode te gebruiken via het -menu. Let op dat je bij het ingedrukt houden van de aan/uit-knop wél gegevens kunt verliezen, als je bijvoorbeeld een bestand in Word of Photoshop nog niet hebt opgeslagen. Zorg dus dat je er zeker van bent dat alles goed is opgeslagen. Het zou zonde zijn als al je werk voor niets is geweest.

#3 Software updaten
Deze optie klinkt logisch, maar sommige mensen vergeten het vaak: je software updaten. Apple brengt vaak updates uit met oplossingen voor veelvoorkomende problemen. Mocht je dus last hebben van een eventuele bug in AirDrop, dan kan het zomaar zijn dat Apple die bug heeft opgelost in een nieuwe update.

Zo voer je een software-update uit op je iPhone of iPad:

  1. Open Instellingen.
  2. Tik op Algemeen.
  3. Open Software-update.
  4. Installeer nu de nieuwste update indien beschikbaar.

Op een Mac werkt het iets anders. Je regelt dit via de Systeemvoorkeuren.

  1. Open Systeemvoorkeuren ( > Systeemvoorkeuren).
  2. Klik op Software-update.
  3. Installeer nu de nieuwste update indien beschikbaar.

#4 Netwerkinstellingen opnieuw instellen
Deze oplossing doet soms wonderen. Als je je netwerkinstellingen opnieuw instelt zullen ook al je opgeslagen Wi-Fi-netwerken verdwijnen van je apparaat, dus je zult opnieuw verbinding moeten maken. Daarbij voer je ook het Wi-Fi-wachtwoord opnieuw in. Heb je iCloud Sleutelhanger ingeschakeld, dan zullen je netwerken weer terugkeren na de reset. Alle door jou opgeslagen Wi-Fi-wachtwoorden zitten dan namelijk in iCloud en die gaan niet verloren bij het opnieuw instellen van je netwerkinstellingen. Je zult misschien eventjes geen Wi-Fi meer hebben, maar de verbinding wordt al snel hersteld.

Zo stel je de netwerkinstellingen opnieuw in:

  1. Open Instellingen.
  2. Tik op Algemeen.
  3. Scroll helemaal naar beneden en tik op Stel opnieuw in.
  4. Tik op de derde optie Herstel netwerkinstellingen.

Bekijk ook

Netwerkinstellingen herstellen op iPhone en iPad: zo los je netwerkproblemen op

Wil je je netwerkinstellingen herstellen op de iPhone of iPad, om problemen met je netwerk op te lossen? In deze tip lees je alles over het opnieuw instellen van de netwerkinstellingen: hoe het werkt, welke problemen het oplost en welk alternatief er is als je alleen problemen met je mobiele dataverbinding hebt.

#5 Andere oplossingen

Als je na het doorlopen van deze stappen nog steeds geen verbinding met een iPhone of Mac kunt maken, zijn er nog wat zaken om rekening mee te houden.

  • Zorg dat de twee apparaten niet te ver van elkaar verwijderd zijn. De apparaten tegen elkaar houden heeft geen zin en kan averechts werken.
  • Gebruik je OS X Mavericks (10.9) of ouder, dan moet je klikken op ‘Vindt u niet wat u zoekt?’ voor aanvullende instructies.
  • Probeer uit en in te loggen bij iCloud; dit kan in sommige gevallen ook voor een oplossing zorgen.

#6 Contact opnemen met Apple

Soms is een probleem niet zelf op te lossen. Als bijvoorbeeld de Wi-Fi-antenne in je iPhone niet meer in orde is zal dit gerepareerd moeten worden door Apple of een erkende serviceprovider. Afhankelijk van de omstandigheden kan een dergelijk probleem binnen je garantie vallen. In een aparte tip leggen wij tot in detail uit hoe je een afspraak maakt met de Apple Store of een erkende serviceprovider.

Bekijk ook

Zo maak je een afspraak met de Apple Store Genius Bar of een erkende serviceprovider

Heb je een probleem met je iPhone, iPad of Mac? Dan kun je daarvoor terecht bij de Apple Store. Maak een afspraak met de Genius Bar, zodat je op een door jou gekozen tijdstip terecht kan voor je probleem.

Meer tips over AirDrop
We hebben nog meer handige tips over AirDrop voor je:

Bekijk ook

Met AirDrop bestanden uitwisselen tussen Mac, iPhone en iPad

Gebruik AirDrop om bestanden tussen iPhone, iPad en Mac uit te wisselen. Deze tip legt uit hoe foto's en andere bestanden uitwisselen vanaf Mac en iOS werkt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!