AirDrop iPhones

AirDrop-problemen op iPhone, iPad en Mac oplossen

Heb je problemen met het versturen van bestanden via AirDrop? Volg het stappenplan in deze tip en je kunt voor je het weet weer aan de slag met het delen van bestanden.

AirDrop iPhones

Met AirDrop kun je snel bestanden delen met andere iOS- of OS X apparaten in de buurt. Ideaal om op kantoor een document of foto door te sturen, maar regelmatig ook erg frustrerend. Ook op de iCulture-redactie werkt AirDrop regelmatig niet naar behoren, maar gelukkig zijn er wat trucjes die je kunt proberen om AirDrop te verbeteren.

AirDrop problemen met iPhones en iPads

Met AirDrop kun je snel foto’s, video’s, webpagina’s, locaties, contacten en nog veel meer uitwisselen. Maar het werkt niet altijd zoals beloofd. Je wilt een bestand naar iemand sturen via AirDrop, maar het werkt niet goed. Je krijgt bijvoorbeeld de ontvanger niet te zien of de functie werkt helemaal niet.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor AirDrop-problemen. Zo is het altijd slim om te controleren of de ontvanger AirDrop ook heeft ingeschakeld en of je misschien op een Wi-Fi-netwerk zit met een verouderd protocol. Je kunt hier meer over lezen in onze algemene tip met uitleg over AirDrop.

Mocht je nog steeds geen apparaten kunnen vinden waar je bestanden naar wilt versturen, kan het helpen om onderstaande stappenplan te doorlopen, waarbij je de iPhone of iPad wel opnieuw opstart.

AirDrop problemen oplossen op iOS

AirDrop problemen oplossen iPhone iPadGeforceerd herstarten van je toestel lost de meeste problemen op. Neem de volgende stappen om je iPhone of iPad geforceerd te herstarten.

  1. Open het Bedieningspaneel door van beneden naar boven te vegen of het iPhone-scherm.
  2. Schakel Wi-Fi en Bluetooth uit door op de twee icoontjes te tikken.
  3. Start je iDevice opnieuw op door de vergrendelknop en homeknop ingedrukt te houden tot het Apple-logo verschijnt.
  4. Als het toestel weer opnieuw opgestart is, tik je op het AirDrop-icoon in het Bedieningspaneel.
  5. Kies nu voor ‘Iedereen’ in het menu dat in beeld verschijnt. Dit schakelt ook je Wi-Fi en Bluetooth automatisch in.
  6. Probeer nu een foto of bestand te delen via AirDrop. Als het goed is werkt de dienst weer naar behoren.

AirDrop problemen oplossen op een Mac

Heb je AirDrop-problemen op de Mac, dan kun je als volgt werken aan een oplossing:

  1. Schakel Wi-Fi en Bluetooth uit via de menubalk van je Mac of via de Systeemvoorkeuren.
  2. Ga naar de Finder en klik in de navigatiebalk op AirDrop.
  3. Kies bij Ik mag gevonden worden door voor de optie ‘Niemand’.
  4. Herstart nu je Mac geforceerd door de aan/uitknop ingedrukt te houden, totdat het Apple-logo verschijnt.
  5. Na het opstarten schakel je Bluetooth en Wi-Fi weer in.
  6. Ga naar de Finder en klik in de navigatiekolom op AirDrop.
  7. Klik bij Ik mag gevonden worden door op de optie ‘Iedereen’. AirDrop zou nu weer moeten werken.

AirDrop problemen op de Mac oplossen

Meer oplossingen voor je AirDrop probleem

Als je na het doorlopen van deze stappen nog steeds geen verbinding met een iPhone of Mac kunt maken, zijn er nog wat zaken om rekening mee te houden.

  • Zorg dat de twee apparaten niet te ver van elkaar verwijderd zijn.
  • Gebruik je OS X Mavericks (10.9) of ouder, dan moet je klikken op ‘Vindt u niet wat u zoekt?’ voor aanvullende instructies.
  • Het aan- en uitzetten van de Vliegtuigmodus kan AirDrop in sommige gevallen ook weer aan de praat krijgen.
  • Open AirDrop in de Finder zodat je zeker weet dat de functie ingeschakeld is.
  • Probeer in en uit te loggen bij iCloud, dit kan in sommige gevallen ook voor een oplossing zorgen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juni 2016
Categorie Basisfuncties
Onderwerp airdrop