time machine logo

Time Machine problemen: zo los je zelf problemen met back-ups op

Heb jij problemen met Time Machine op de Mac? Word de externe schijf niet herkend? iCulture legt uit wat je kunt doen om het probleem zelf op te lossen.

time machine problemen oplossenAls je een waarschuwing krijgt dat je geen Time Machine back-up kunt maken, of als het niet lukt om de juiste schijf te selecteren, dan kun je zelf een aantal dingen controleren om het probleem op te lossen. In deze tip leggen we stap voor stap uit wat je zelf aan Time Machine problemen kunt doen.

Software Time Machine-schijf en Mac controleren

Om de oorzaak van de Time Machine problemen te achterhalen, volg je eerst onderstaande stappen om het één en ander uit te sluiten.

  1. Controleer allereerst je Mac door te kijken of je de nieuwste software-update hebt. Ga hiervoor naar  > App Store of open de Mac App Store en ga naar het tabblad Updates.
  2. Gebruik je een externe harde schijf die verbonden is met een router? Controleer dan de router. Als je een AirPort-router gebruikt, open je hiervoor het hulpprogramma AirPort-configuratieprogramma. Zorg er opnieuw voor dat de software van je AirPort-router (of router van een ander merk) up-to-date is. Herstart het apparaat en kijk of je probleem verholpen is.
  3. Heb je een externe schijf direct op je Mac aangesloten? Controleer dan de bekabeling.
  4. Controleer je netwerkverbinding en zorg ervoor dat je Time Machine schijf verbonden is met hetzelfde netwerk als je computer.

Time Machine problemen met backups oplossen

Time Machine back-up controleren

Mocht je nog steeds geen back-up kunnen maken, dan kun je onderstaande stappen volgen die de Time Machine problemen op kunnen lossen:

  1. Klik op het Time Machine-icoontje in je menubalk en druk op de Alt-knop op je toetsenbord.
  2. Klik daarna op Controleer reservekopieën.
  3. Zodra je Mac een probleem met de Time Machine back-up ontdekt heeft, word je stap voor stap door het proces geleid om het probleem op te lossen.

Schijf controleren met Schijfhulpprogramma

Als ook dit niet helpt, is er wellicht een probleem met de schijf zelf. Controleer dit met het Schijfhulpprogramma via onderstaande stappen:

  1. Open het Schijfhulpprogramma. Deze staat meestal in de map Hulpprogramma’s.
  2. Selecteer de schijf en controleer of de structuur ingesteld staat op Mac OS Uitgebreid (journaled).
  3. Klik vervolgens op Schijf-EHBO om de schijf te laten repareren.
  4. Als het probleem nog niet verholpen is, kun je de schijf wissen via de knop Wis. Let er hierbij op dat alles op de Time Machine-schijf gewist wordt en niet meer terug te halen is.

Schijfhulpprogramma op een Mac met El Capitan.

Vanaf OS X El Capitan heeft het Schijfhulpprogramma een nieuw uiterlijk en nieuwe functies gekregen. Bij het formatteren van een schijf kun je nu de indeling aanpassen, wat voorheen niet altijd mogelijk was. De schijf-EHBO is te vergelijken met ‘Controleer schijf’ uit eerdere OS X-versies. In El Capitan kun je niet langer schrijfbevoegdheden herstellen. Dit is niet meer mogelijk door de introductie van System Integrity Protection.

Time Machine problemen: vraag hulp bij Apple

Mochten er nog steeds Time Machine problemen zijn met het maken van een back-up, dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand. In dat geval kun je het best contact opnemen met de supportafdeling van Apple.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt oktober 2016
Categorie Basisfuncties
Onderwerp time machine