Soor met Apple Music voor de iPhone.

Review: Soor is een prachtige nieuwe muziek-app voor Apple Music

Soor is een nieuwe muziek-app voor Apple Music-gebruikers. Je bedient de app met veegbewegingen en door te slepen. De app ziet er erg goed uit. Klinkt jou dat als muziek in de oren? In onze review lees je wat wij van Soor vinden.

Als Apple Music-gebruiker ben je redelijk gebonden aan Apple’s eigen Muziek-app. Hoewel de app prima werkt, is er zeker wel wat op aan te merken. Er zijn wel enkele alternatieven, maar die werken vaak niet zo goed of zien er niet mooi uit. In dat gat springt de Indiase ontwikkelaar Tanmay Sonawane, die de afgelopen maanden bezig geweest is met de Soor-app.

Soor: een alternatieve Apple Music-app

Soor maakt gebruik van MusicKit, een tool waarmee apps content uit Apple Music kunnen afspelen. Er bestaan al enkele apps die hier gebruik van maken, waaronder Apple’s eigen Shazam. Er zijn er echter maar weinig zoals Soor. Soor biedt namelijk alle functies van Apple Music, inclusief de Voor jou-sectie en je eigen bibliotheek. Om Soor te kunnen gebruiken, moet je de app wel toestemming geven tot jouw account. Dat moet helaas wel elke maand opnieuw, vanwege beperkingen van iOS.

Soor toegang tot Apple Music.

In de opbouw is Soor heel anders dan de standaard Muziek-app. In plaats van onderdelen in de tabbalk, bestaat de app uit één homepagina met daarop alle onderdelen. Je kan deze indeling zelf aanpassen, hoewel het Voor jou-deel altijd onderaan staat. Je moet daardoor vrij lang scrollen voordat je bij de Voor jou-sectie komt. De reden waarom Voor jou altijd onderaan staat is wat onduidelijk. Wil je liever niet te ver scrollen, dan kun je ook alle andere tussenliggende onderdelen uitschakelen.

Alle voorgestelde afspeellijsten, zowel bij Voor jou als bij de overige secties, zijn identiek aan de suggesties in de Apple Music-app. Wat dat betreft is er tussen Soor en de Muziek-app dus geen verschil. Je vindt er dus exact dezelfde muziek en gecureerde lijstjes. Toch heeft Soor wel wat beperkingen. Het is niet mogelijk om muziek uit je bibliotheek te verwijderen en je kan ook je volgers of je eigen Apple Music-account niet bekijken. Mocht je dat wel willen, dan moet je dus terugkeren naar de gewone Muziek-app.

Soor Apple Music indeling en thema's.

Een ander flink voordeel van Soor is dat er drie thema’s zijn waar je uit kan kiezen: licht, donker of zwart. De donkere weergave vinden we zelf het mooiste, omdat deze net niet té donker is. Apple’s eigen Muziek-app is alleen in het wit beschikbaar, waardoor deze in de late uurtjes wat fel kan zijn voor je ogen. Waarschijnlijk komt daar later dit jaar verandering in met iOS 13. We hopen dat Apple een voorbeeld neemt aan Soor, want we zijn een groot fan van de verschillende thema’s.

Door deze aanpassingsmogelijkheden voelt Soor een stuk persoonlijker dan de standaard Muziek-app. Je bepaalt dus niet alleen de indeling zelf (tot op zekere hoogte), maar ook het algemene uiterlijk van de app. Soor is daardoor één van de mooiere en meest persoonlijke apps die we onlangs besproken hebben en het is dan ook een app waar veel ontwikkelaars een voorbeeld aan kunnen nemen. Dit is hoe een app eruit moet zien en je zou haast zeggen dat Apple de app zelf ontworpen heeft.

Soor sleep om te bereiken en huidige nummer.

Unieke bediening
Niet alleen het uiterlijk van de app maakt indruk, want ook over de manier van bediening zijn we positief. Soor introduceert namelijk een functie genaamd pull-to-reach (in het Nederlands sleep om te bereiken). De pull-to-refresh-actie kennen we inmiddels allemaal wel. In Soor spring je meteen naar bepaalde functies door omlaag te vegen. Rechtsboven de thuispagina vind je bijvoorbeeld de zoek- en instellingen-knop. Door het scherm naar beneden te trekken en los te laten, spring je naar het desbetreffende onderdeel. Doordat schermen een stuk groter geworden zijn en het daardoor lastiger is om knoppen bovenaan te bereiken, is dit een ideale oplossing om de app te bedienen. In onderstaande trailer is te zien hoe dit in zijn werk gaat.

Ook op andere pagina’s vind je deze actie terug, bijvoorbeeld bij het bekijken van je eigen muziekbibliotheek. Je kan dan snel met één hand filteren op artiest, nummer of album of de zoekfunctie gebruiken. We hopen dat andere apps goed naar Soor kijken en deze veegacties ook snel toevoegen, want wij kunnen al niet meer zonder. Vind je deze bediening toch vervelend, omdat je bijvoorbeeld te vaak per ongeluk naar verkeerde schermen gaat, dan kan je het in de instellingen uitschakelen.

Nummers verslepen
Een andere handige bediening is de mogelijkheid om nummers naar je wachtrij te slepen. Door een nummer ingedrukt te houden en naar de onderste balk te verslepen, krijg je de opties om dit nummer als eerstvolgende af te spelen of onderaan je wachtrij toe te voegen. Je kan zo ook meteen een nummer liken of delen via het standaard delen menu. Dit is eigenlijk een alternatief voor het scherm dat je in de Muziek-app krijgt als je een nummer ingedrukt houdt. Wij vinden deze sleepacties net wat prettiger, omdat het net even wat sneller werkt. Deze sleepacties zijn ook beschikbaar bij het aanmaken van een nieuwe afspeellijst. Je bepaalt dan ook meteen of je het nummer onderaan of bovenaan de afspeellijst wil plaatsen, waardoor dit een stuk sneller werkt dan in de normale Muziek-app.

Soor Apple Music slepen.

Soor is door alle opties ideaal om naar je eigen muziek te luisteren en door de voorgestelde nummers, albums en afspeellijsten te bladeren. Toch ontbreken er nog een aantal functies die je wel in Apple Music vindt. Naast de eerder genoemde vriendenlijst, kun je ook niet naar radiostations luisteren en ontbreekt de optie om zelf een station aan te maken. De app mist ook alle video-content van Apple Music en is minder geschikt om aankomende muziek in de gaten te houden. Wat ook jammer is, is dat de app standaard geen AirPlay 2 ondersteunt. Je kan muziek wel streamen via AirPlay, maar dan maar naar één speaker tegelijk. Wil je naar meerdere speakers streamen, dan moet je de AirPlay-knop in het Bedieningspaneel gebruiken.

Soor is helaas niet gratis. De ontwikkelaar heeft gekozen voor een vrij hoog prijskaartje van €10,99. Oorspronkelijk was het idee voor een abonnementenmodel, maar uiteindelijk is gekozen voor een eenmalige aankoop. Deze is daardoor wel wat hoog en je moet je afvragen of je het die €10,99 wel waard vindt. Er zit een aantal zeer handige functies in de app die écht de moeite waard zijn om te proberen, maar als je al tevreden bent met Apple’s eigen Muziek-app, dan is er weinig reden om nu meteen €10,99 neer te leggen. De app is ook alleen nog beschikbaar voor de iPhone, dus iPad-bezitters hebben sowieso niks aan deze app.

9

Soor

Soor

ā‚¬10,99

• Prachtige muziek-app met mooie thema's
  • Handige bediening met pull-to-reach
  • Drag & drop voor toevoegen van nummers aan wachtrij
  • Veel aanpassingsmogelijkheden

• Sommige functies van Apple Music ontbreken
  • Geen AirPlay 2 en iPad-versie

Conclusie Soor review

Soor is een prachtige muziek-app geworden voor Apple Music-gebruikers. We zijn een groot fan van de uitstraling van de app en vinden de pull-to-reach-acties erg slim bedacht. Het is vaak sneller dan Bereikbaarheid, zodat je makkelijker bij knoppen bovenaan komt. De Drag & Drop-functie is ook erg handig voor het toevoegen van nummers aan je afspeellijst. We kunnen ons wel voorstellen dat de prijs net een stap te hoog is, zeker omdat veel functies van Apple Music nog ontbreken. Denk aan de radiostations, maar ook de videocontent en de songteksten. Ook is er (nog) geen iPad-versie en ontbreekt ondersteuning voor AirPlay 2. Desalniettemin laat Soor goed zien waar externe ontwikkelaars toe in staat zijn.

Dit moet je weten over Apple's Muziek-app op iPhone en iPad

De Muziek-app in iOS is een veelzijdige muziekspeler. Je gebruikt de Muziek-app voor Apple Music, maar ook voor je eigen gesynchroniseerde muziek. In deze gids lees je alles over de Muziek-app in iOS.

28 februari 2019 om 16:15

Apple Music

Apple Music is de betaalde muziekdienst van Apple. Vind het antwoord op veelgestelde vragen in onze Apple Music FAQ of neem meteen een abonnement! Apple Music biedt een catalogus van tientallen miljoenen nummers die je onbeperkt kan afspelen voor een vast bedrag per maand. Veel muziek is ook in lossless kwaliteit beschikbaar, evenals in ruimtelijke audio dankzij Dolby Atmos. Een speciale variant is Apple Music Classical, dat speciaal gericht is op klassieke muziek. Een abonnement op Apple Music is rechtstreeks af te sluiten bij Apple en is ook onderdeel van Apple One.

Apple Music