PanicShield voor de iPhone.

PanicShield wil je helpen bij het tegengaan van paniekaanvallen

De nieuwe app PanicShield wil mensen met paniekaanvallen helpen. Door er meer over te lezen, je bewust te worden van de symptomen en je angsten, moet de mate van paniekaanvallen verminderd worden.

PanicShield voor de iPhone.
Het houden van een belangrijke presentatie, het onder ogen zien van je grootste angst of het halen van een belangrijke deadline: in veel gevallen kan er een vorm van paniek ontstaan. Sommige mensen hebben in dit soort gevallen last van complete paniekaanvallen, wat resulteert in hartkloppingen, stress en andere lichamelijke ongemakken. De nieuwe app PanicShield (link) wil je meer leren over paniekaanvallen, zodat je bewust bent van de kenmerken en je leren hoe je dit kunt voorkomen.

PanicShield leert je over paniekaanvallen

PanicShield is bedacht door een student Neurowetenschappen & Psychologie met interesse voor de mentale gezondheid. Twee jaar geleden maakte hij al de app MoodTools (link), een app tegen depressies en humeurwisselingen. In PanicShield ligt de focus echter op angst en bijbehorende paniekaanvallen en is gemaakt in samenwerking met professionals op het gebied van de mentale gezondheid.

PanicShield met menu en ademhaling.

PanicShield bestaat uit vier onderdelen: Guide, Breathe, Internal Exposure en External Exposure. Bij de gids lees je meer over wat angst is, hoe een paniekaanval ontstaat en welke behandelingen er zijn. De app is compleet in het Engels, waardoor ook alle informatie in het Engels genoteerd is. Het onderdeel Breathe bevat een eenvoudige tool om je ademhaling mee te trainen. Vergelijkbaar met Apple’s eigen Ademhaling-app, beweegt een cirkel heen en weer om aan te geven dat je in- en uit moet ademen. Je kunt hier zelf de vorm en kleur van het symbool instellen, net als de duur van de ademhaling.

PanicShield met Internal en External Exposure.

Bij Internal Exposure vind je bepaalde oefeningen die door mensen met paniekaanvallen geassocieerd worden met angst en paniek. Als een snellere hartslag door je brein geassocieerd wordt met een paniekaanval, raak je vanzelf in paniek bij het krijgen van een hogere hartslag. Door oefeningen te doen en bijvoorbeeld een hogere hartslag te krijgen, moet die associatie minder worden wat weer resulteert in minder angst voor een paniekaanval. Bij External Exposure vul je in waar je allemaal bang voor bent. Door je angsten te ervaren en in de app aan te geven hoe groot het angstgevoel is, zou dit op den duur moeten leiden naar een mindere mate van angst en zorgen voor minder paniekaanvallen.

In de toekomst wordt de app nog verder uitgebreid met een dagboekfunctie waarin je je paniekaanvallen kunt vastleggen, zodat dit weer gebruikt kan worden om toekomstige aanvallen te voorkomen.

PanicShield is dus niet voor iedereen, maar als je last hebt van angst of paniekaanvallen, dan kan deze app een goed hulpmiddel zijn. De app benadrukt uiteraard wel dat PanicShield geen vervanging is voor professionele behandelingen en hulp van doktoren, maar slechts een bijdrage wil leveren bij het tegengaan van dit soort aanvallen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 oktober 2016, 21:15
Categorie Apps
Onderwerp gezondheid

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.