Apple legt uit waarom gamestreamingdiensten verboden zijn, Microsoft reageert

Na staken van xCloud op iOS
Apple legt uit waarom diensten als Microsoft xCloud niet op iOS mogen verschijnen. De voornaamste reden is dat de diensten zich niet aan de regels van de App Store kunnen houden. Microsoft spreekt zijn ongenoegen uit over deze strenge regels, die niet gelden voor andere streamingdiensten.

Update 7 augustus: Apple heeft gereageerd op de commotie over het stopzetten van xCloud op iOS, de aankomende gamestreamingdienst van Microsoft. Volgens Apple moet makers van dergelijke diensten zich aan dezelfde regels houden als alle andere ontwikkelaars. Dit betekent dat elke individuele game apart ingediend moet worden, zodat deze door het reviewteam van Apple individueel beoordeeld kunnen worden. Ook moeten de games in de hitlijsten en vanuit de zoekfunctie naar voren komen. Dat is dus niet mogelijk als je via één app uit de App Store games kunt spelen. Apple voegt daar nog aan toe dat ontwikkelaars iPhone- en iPad-gebruikers kunnen bereiken via Safari en andere browsers, maar daar heeft Microsoft natuurlijk helemaal niks aan.

De reden die Apple noemt voor het blokkeren van dergelijke diensten, klinkt nogal absurd. Andere streamingdienten zoals Spotify en Netflix hoeven immers ook niet elk muzieknummer of film apart te laten reviewen door Apple. Waarom de regels voor specifiek games zo anders zijn, is niet helemaal duidelijk. Bovendien worden alle individuele games binnen xCloud ook al beoordeeld door de instanties die daarover gaan, zoals ESRB in Amerika en PEGI in Europa.

Microsoft is het dan ook niet eens met de beslissing van Apple. In een statement zegt Microsoft dat ze “geen mogelijkheid zien om onze visie van cloud gaming met de Xbox Game Pass Ultimate naar gamers op iOS via de App Store te brengen”. Microsoft zegt verder:

Apple is de enige die consumenten weren van cloudgaming en gamestreamingdiensten als Xbox Game Pass. Apple behandelt games consequent anders, door mildere regels toe te passen op niet-gaming-apps, zelfs als deze interactieve inhoud bevatten. Alle games die beschikbaar zijn in de Xbox Game Pass-catalogus zijn beoordeeld op hun inhoud door onafhankelijke instanties zoals de ESRB en regionale equivalenten. We zijn vastbesloten om een pad te vinden om cloudgaming met de Xbox Game Pass Ultimate naar iOS te brengen. We vinden dat dat de gebruiker centraal moet staan in de game-ervaring en gamers vertellen ons dat ze overal willen spelen, verbinden en delen, waar ze ook zijn. Daar zijn wij het mee eens.

Vooralsnog lijkt het er niet op dat Apple van plan is om de regels aan te passen. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

Oorspronkelijk artikel:

Microsoft begon het afgelopen jaar met de test van xCloud. De dienst biedt een verzameling van Xbox- en pc-games om te spelen op allerlei mobiele apparaten. xCloud verschijnt op 15 september als onderdeel van het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement, maar alleen op Android-toestellen. Microsoft had de intentie om de dienst ook naar iPhone en iPad te brengen en startte dit voorjaar met de Testflight-versie van xCloud. Toen werd al duidelijk dat er flink wat beperkingen waren, maar nu is Microsoft dus helemaal gestopt met het testen op iPhone en iPad. De schuld ligt zeer vermoedelijk bij Apple, die strenge regels hanteert rondom dergelijke diensten.

Microsoft xCloud niet naar iPhone en iPad

Tijdens de start van de test op iPhone en iPad was het alleen mogelijk om slechts één titel te spelen, namelijk Halo: The Master Chief Collection. Waar je op Android een grote selectie van games kan kiezen, bleef dit op iOS dus beperkt tot deze ene game. Bovendien konden maar 10.000 gebruikers de dienst op iPhone en iPad testen, omdat Testflight niet meer gebruikers toelaat. Bovendien ontbrak de mogelijkheid om games vanaf je Xbox rechtstreeks naar je iPhone of iPad te streamen.

Microsoft kon niet anders dan kiezen voor deze aanpak. In de richtlijnen van de App Store staan diverse regels met betrekking tot dergelijke diensten. Er gelden flink wat beperkingen voor apps waarmee je dingen kan streamen van een ander apparaat. Ook wil Apple liever geen apps waarin je losstaande games koopt. Het lijkt er dus sterk op dat dat Apple’s regels XCloud voor iPhone en iPad de das om gedaan heeft.

Project xCloud van Microsoft.

Microsoft zegt dat ze “de ambitie hebben om cloud gaming via de Xbox Game Pass beschikbaar te hebben op alle apparaten”, maar voor de iPhone en iPad lijkt het over en uit. Het is ook niet de eerste keer dat soortgelijke diensten schitteren van afwezigheid op Apple-apparaten. Google Stadia ontbreekt bijvoorbeeld ook en de Steam Link-app moest flink wat wijzigingen ondergaan voordat Apple de app goedkeurde. Zo kun je vanuit de iOS-versie geen nieuwe games kopen in de Steam Store.

In de tussentijd biedt Apple wel haar eigen Apple Arcade, maar bijten concurrerende diensten in het stof. Apple is de laatste tijd omstreden rondom dergelijke praktijken, waarbij Apple vaak met twee maten meet als het gaat om App Store-regels. Dat is dan ook de reden dat Apple onlangs op het matje geroepen werd bij het Amerikaanse Congres. In onze samenvatting van de hoorzitting met Tim Cook lees je wat daar allemaal besproken is.

Bekijk ook

De zes belangrijkste uitkomsten van de hoorzitting met Tim Cook

Tim Cook werd tijdens een hoorzitting in de VS ondervraagd over de mogelijke machtspositie van Apple. Ook andere tech-CEO's werden verhoord. De belangrijkste uitkomsten van de hoorzitting zetten we hier op een rijtje.

Reacties: 33 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.