Spotlight zoeken op iPhone.

‘Opnieuw suggesties dat Apple werkt aan eigen zoekmachine’

In iOS 14 is Spotlight, de zoekfunctie op je iPhone en iPad, helemaal vernieuwd. Daarbij ligt steeds minder de focus op zoeken via het web. Betekent dit dat Apple met een eigen zoekmachine komt? Er zijn opnieuw aanwijzingen dat Apple hieraan werkt.

Update 28 oktober 2020: Opnieuw wordt er gesuggereerd dat Apple zou werken aan een eigen zoekmachine. Nadat in augustus al een SEO-expert die suggestie wekte, schrijft nu The Financial Times dat Apple steeds meer stappen in de richting van een zoekmachine zet. Aanleiding voor het verhaal van The Financial Times is de jaarlijkse deal tussen Apple en Google, zodat Google de standaard zoekmachine is. Google zou Apple tussen de $8 en $12 miljard per jaar betalen, wat mogelijk zorgt voor oneerlijke concurrentie voor andere bedrijven.

In het stuk van The Financial Times worden dezelfde aanwijzingen aangehaald voor de eigen zoekmachine, die je in ons oorspronkelijke artikel al kon lezen. De belangrijkste redenen zijn de verbeterde Spotlight in iOS 14, meer vacatures voor zoek-experts en de uitgebreidere activiteiten van AppleBot.

Oorspronkelijk artikel augustus 2020
Google betaalt Apple al jarenlang om de standaard zoekmachine op de iPhone te zijn. Zodra je een zoekterm invoert in Safari, krijg je automatisch de resultaten in Google te zien. Ook in Spotlight gebruikt Apple nog altijd Google om mee te zoeken op het web. Maar de laatste jaren zien we steeds minder van de zoekgigant terug, met de nieuwste stappen die Apple zet met Spotlight in iOS 14. Voor SEO-expert Jon Henshaw genoeg redenen om te vermoeden dat Apple met een eigen zoekmachine komt.

‘Apple ontwikkelt eigen zoekmachine’

In september 2018 bleek dat Google $9 miljard betaalt om de standaard zoekmachine op iPhones te zijn. Dat levert Google veel internetverkeer op en Apple een berg geld. Maar je kunt je afvragen of Apple dat geld wel nodig heeft, nu Apple meer dan 2 biljoen dollar waard is. Bovendien bleek deze zomer dat er in het Verenigd Koninkrijk onderzoek gedaan wordt naar het feit dat Google als standaardbrowser ingesteld is, omdat kleinere partijen daardoor minder kans zouden hebben. Volgens Jon Henshaw is dit daarom een van de redenen waarom Apple een eigen zoekmachine wil.

Maar er zijn ook meer concrete aanwijzingen. Zo heeft Apple diverse vacatures voor search engineers open staan. Hoewel veel van deze vacatures ook betrekking hebben op specifieke apps, zoals Apple Kaarten, kan Apple de expertise van deze engineers ook op andere plekken gebruiken. Bij Spotlight zien we dat zoekresultaten steeds vaker direct naar websites gaan, zonder dat Google daarbij aan te pas komt. De Siri Suggesties zijn steeds slimmer en brengen je vaker naar de juiste website.

Een andere aanwijzing die de expert ontdekt heeft, is dat er steeds meer activiteiten zijn omtrent Applebot. Applebot is een tool die webpagina’s indexeert en zorgt voor de resultaten in Spotlight en Siri-suggesties. Volgens de expert zijn de toevoegingen van de laatste versie van juli 2020 gelijk met de middelen die Google levert aan webmasters en SEO-experts. Bij zijn eigen website ziet hij dat de Applebot steeds regelmatiger de pagina’s indexeert. Tot voor kort was dat niet op deze regelmatige basis het geval.

Komt er echt een Apple-zoekmachine?

Al deze aanwijzingen zouden er inderdaad op kunnen duiden dat Apple op den duur met een eigen zoekmachine komt. Apple biedt steeds meer diensten uit eigen huis. Waar bij de beginjaren van de iPhone veel diensten standaard geleverd werden door derden (denk aan Google Maps), biedt Apple steeds vaker zelf bepaalde diensten aan. Apple Maps is daar een goed voorbeeld van. Bovendien gaat Apple in iOS 14 in Apple Kaarten een eigen beoordelingssysteem introduceren, in plaats van gebruik te maken van diensten als Yelp en TripAdvisor. Een ander scenario is dat de vele activiteiten van Apple op dit gebied slechts bedoeld zijn om Spotlight en de Siri-suggesties te verbeteren.

Spotlight zoekresultaten iOS 14 beta 4

Apple betrekt iPhone-gebruikers met een eigen zoekmachine nog veel meer in het eigen ecosysteem. Als je nu via je iPhone iets zoekt met Google en daar ingelogd bent, wordt dit opgeslagen in je Google-account. Bovendien kan Apple met een eigen zoekmachine ook hun eigen diensten meer onder de aandacht brengen, zoals Apple Arcade en Apple TV+. Maar Apple moet daarbij wel oppassen. Apple ligt nu onder een vergrootglas bij allerlei instanties, omdat ze hun machtspositie mogelijk misbruiken. Met een eigen zoekmachine die eigen diensten voortrekt, ligt het gevaar op de loer.

Een voordeel van Apple’s eigen zoekmachine is dat privacy mogelijk voorop staat. Apple regelt veel gegevens lokaal, zonder dat dit aan jouw account gekoppeld wordt. Dit levert vaak ook mindere resultaten op, zoals bijvoorbeeld bij Siri het geval is. Lees ook de volledige blog van Jon Henshaw.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 28 oktober: Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd na mogelijk nieuw bewijs.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 oktober 2020, 12:26
Bron Bron Jon Henshaw
Via Via iMore
Categorieën Apple, Geruchten
Onderwerpen zoeken, zoekmachine

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.