Spotlight zoeken op iPhone.

‘Eigen Apple-zoekmachine is nog jaren weg’ (of komt nooit)

Er zijn al meerdere aanwijzingen dat Apple werkt aan een eigen zoekmachine, de de plek van Google op de iPhone kan gaan innemen. Maar de ontwikkeling gaat nog wel een paar jaar duren, zeggen insiders.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Update 27 september 2023: Geruchten over een eigen zoekmachine van Apple kunnen de prullenbak in. Topman Eddy Cue heeft tijdens een interview aangegeven dat er geen plannen zijn om een Apple Search-zoekmachine te maken. De huidige deal met Google is volgens Cue de beste keuze voor gebruikers. Cue moet in de VS getuigen in een antitrustzaak tegen Google en had voorafgaand aan zijn getuigenis al aangegeven dat hij Apple’s deal met Google zou verdedigen. Overigens zei Tim Cook in 2018 al over Google: “Ik denk dat hun zoekmachine de beste is.” Google betaalt volgens schattingen rond de $19 miljard per jaar om de standaardzoekmachine op de iPhone te blijven.


Update 11 november 2022: Apple zou nog “tenminste vier jaar nodig hebben” om een eigen zoekmachine te kunnen invoeren. Uit een artikel op The Information blijkt dat Apple in 2018 de startup Laserlike heeft overgenomen, bestaande uit een groep voormalige Google-engineers. De oprichters van Laserlike zijn nu weer teruggekeerd naar Google en dit levert extra vertraging op. Laserlike mede-oprichter Srinivasan Venkatachary had bij Apple de rol van senior-directeur van Apple’s zoekteam, dat uit tenminste 200 mensen bestaat. Deze groep ontwikkelt nieuwe Spotlight-functies en Siri-suggesties.

Venkatachary was bij Apple een hooggeplaatste functie en rapporteerde rechtstreeks aan Apple’s AI-topman John Giannandrea, die overigens ook van Google komt. Venkatachary haalde bij Apple nog meer voormalig Google Search-medewerkers binnen. Nu is hij echter samen met de andere mede-oprichters van Laserlike, Steven Baker een Anand Shukla, weer teruggekeerd naar Google waar hij vice-president engineering is.

Een betrokkene heeft nu gemeld dat het tenminste vier jaar duurt voordat Apple een vervanger voor de Google-zoekmachine heeft ontwikkeld. Apple zou de technologie van Venkachatary’s voormalige team ook willen gebruiken om de zoekfuncties in Apple Music en de App Store te verbeteren. Meer info lees je hier.

Update 28 mei 2022: Volgens voormalig Microsoft-blogger Robert Scoble werkt Apple nu toch echt aan een eigen zoekmachine. Hij baseert zich daarbij op een etentje dat hij zes jaar geleden had met een Siri-manager. Daarnaast is zijn speculatie gebaseerd op gezond verstand. “Dit is de duurste productlancering aller tijden”, zo meldt Scoble. Dat kan wel kloppen, als je bedenkt dat Apple jaarlijks rond de 20 miljard dollar van Google ontvangt om de standaard zoekmachine op de iPhone te blijven. Die inkomsten zou Apple mislopen en bovendien moet er behoorlijk in geïnvesteerd worden in ontwikkeling en marketing om een eigen zoekmachine te maken die net zo goed functioneert en net zo populair is als die van Google. Microsoft probeerde het eerder met Bing, maar wist daar geen riante marktpositie mee op te bouwen.

De zoekmachine wordt volgens Scoble niet tijdens WWDC 2022 aangekondigd, maar op een later moment in januari 2023. Ook dat is merkwaardig, want Apple komt meestal in maart met de eerste grote aankondigingen van het jaar. Het is goed mogelijk dat het hier helemaal niet om een zelfstandige zoekmachine gaat, zoals we die van Google kennen. Scoble geeft hints dat het vooral gaat om het verbeteren van de Siri-zoekfuncties.

Update 28 oktober 2020: Opnieuw wordt er gesuggereerd dat Apple zou werken aan een eigen zoekmachine. Nadat in augustus al een SEO-expert die suggestie wekte, schrijft nu The Financial Times dat Apple steeds meer stappen in de richting van een zoekmachine zet. Aanleiding voor het verhaal van The Financial Times is de jaarlijkse deal tussen Apple en Google, zodat Google de standaard zoekmachine is. Google zou Apple tussen de $8 en $12 miljard per jaar betalen, wat mogelijk zorgt voor oneerlijke concurrentie voor andere bedrijven.

In het stuk van The Financial Times worden dezelfde aanwijzingen aangehaald voor de eigen zoekmachine, die je in ons oorspronkelijke artikel al kon lezen. De belangrijkste redenen zijn de verbeterde Spotlight in iOS 14, meer vacatures voor zoek-experts en de uitgebreidere activiteiten van AppleBot.

Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van augustus 2020.

Google betaalt Apple al jarenlang om de standaard zoekmachine op de iPhone te zijn. Zodra je een zoekterm invoert in Safari, krijg je automatisch de resultaten in Google te zien. Ook in Spotlight gebruikt Apple nog altijd Google om mee te zoeken op het web. Maar de laatste jaren zien we steeds minder van de zoekgigant terug, met de nieuwste stappen die Apple zet met Spotlight in iOS 14. Voor SEO-expert Jon Henshaw genoeg redenen om te vermoeden dat Apple met een eigen zoekmachine komt.

‘Apple ontwikkelt eigen zoekmachine’

In september 2018 bleek dat Google $9 miljard betaalt om de standaard zoekmachine op iPhones te zijn. Dat levert Google veel internetverkeer op en Apple een berg geld. Maar je kunt je afvragen of Apple dat geld wel nodig heeft, nu Apple meer dan 2 biljoen dollar waard is. Bovendien bleek deze zomer dat er in het Verenigd Koninkrijk onderzoek gedaan wordt naar het feit dat Google als standaardbrowser ingesteld is, omdat kleinere partijen daardoor minder kans zouden hebben. Volgens Jon Henshaw is dit daarom een van de redenen waarom Apple een eigen zoekmachine wil.

Maar er zijn ook meer concrete aanwijzingen. Zo heeft Apple diverse vacatures voor search engineers open staan. Hoewel veel van deze vacatures ook betrekking hebben op specifieke apps, zoals Apple Kaarten, kan Apple de expertise van deze engineers ook op andere plekken gebruiken. Bij Spotlight zien we dat zoekresultaten steeds vaker direct naar websites gaan, zonder dat Google daarbij aan te pas komt. De Siri Suggesties zijn steeds slimmer en brengen je vaker naar de juiste website.

Bekijk ook

Spotlight-zoekfunctie krijgt nieuw uiterlijk en functies in iOS 14 en iPadOS 14

Vanaf iOS 14 en iPadOS 14 krijgt Spotlight een nieuwe look. Zeker op de iPad zijn de verbeteringen groot. Lees hier wat je kunt verwachten!

Een andere aanwijzing die de expert ontdekt heeft, is dat er steeds meer activiteiten zijn omtrent Applebot. Applebot is een tool die webpagina’s indexeert en zorgt voor de resultaten in Spotlight en Siri-suggesties. Volgens de expert zijn de toevoegingen van de laatste versie van juli 2020 gelijk met de middelen die Google levert aan webmasters en SEO-experts. Bij zijn eigen website ziet hij dat de Applebot steeds regelmatiger de pagina’s indexeert. Tot voor kort was dat niet op deze regelmatige basis het geval.

Komt er echt een Apple-zoekmachine?

Al deze aanwijzingen zouden er inderdaad op kunnen duiden dat Apple op den duur met een eigen zoekmachine komt. Apple biedt steeds meer diensten uit eigen huis. Waar bij de beginjaren van de iPhone veel diensten standaard geleverd werden door derden (denk aan Google Maps), biedt Apple steeds vaker zelf bepaalde diensten aan. Apple Maps is daar een goed voorbeeld van. Bovendien gaat Apple in iOS 14 in Apple Kaarten een eigen beoordelingssysteem introduceren, in plaats van gebruik te maken van diensten als Yelp en TripAdvisor. Een ander scenario is dat de vele activiteiten van Apple op dit gebied slechts bedoeld zijn om Spotlight en de Siri-suggesties te verbeteren.

Spotlight zoekresultaten iOS 14 beta 4

Apple betrekt iPhone-gebruikers met een eigen zoekmachine nog veel meer in het eigen ecosysteem. Als je nu via je iPhone iets zoekt met Google en daar ingelogd bent, wordt dit opgeslagen in je Google-account. Bovendien kan Apple met een eigen zoekmachine ook hun eigen diensten meer onder de aandacht brengen, zoals Apple Arcade en Apple TV+. Maar Apple moet daarbij wel oppassen. Apple ligt nu onder een vergrootglas bij allerlei instanties, omdat ze hun machtspositie mogelijk misbruiken. Met een eigen zoekmachine die eigen diensten voortrekt, ligt het gevaar op de loer.

Een voordeel van Apple’s eigen zoekmachine is dat privacy mogelijk voorop staat. Apple regelt veel gegevens lokaal, zonder dat dit aan jouw account gekoppeld wordt. Dit levert vaak ook mindere resultaten op, zoals bijvoorbeeld bij Siri het geval is. Lees ook de volledige blog van Jon Henshaw.

Revisiegeschiedenis:

  • 2020 - 28 oktober: Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd na mogelijk nieuw bewijs.

Reacties: 17 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.