Google zoekmachine op iPhone.

Apple’s privacybaas: “Waarom Google nog steeds de standaard zoekmachine is?”

Google is al sinds jaar en dag de standaard zoekmachine op de iPhone en iPad. En dat terwijl Google niet bekend staat als het meest privacyvriendelijke bedrijf. Waarom kiest Apple niet voor een andere standaard zoekmachine?
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Waarom Google de standaard zoekmachine op iPhone is

Deze week werd de CPDP data protection conference van de EU gehouden en daar spraken zowel Tim Cook en Apple’s privacybaas Jane Horvath. Tijdens een roundtable kreeg Horvath de vraag waarom Google de standaard zoekmachine is op de iPhone en iPad, terwijl Apple toch zo’n voorstander is van privacy. Haar antwoord was vooral ontwijkend.


Apple is tegen gratis diensten, maar Google is geen probleem
Apple’s privacybaas Jane Horvath sprak tijdens de conferentie over het persoonlijke ‘offer’ dat we leveren door informatie te delen in ruil voor gratis diensten. Zij zegt dat we “echt op een keerpunt zijn” en ze vraagt zich tegelijkertijd af “of we moetn doorgaan met de norm waarbij we onbeperkt persoonlijke gegevens afstaan om gratis diensten te kunnen gebruiken”. Volgens Apple is dit een “vals dilemma”.

Maar wat Horvath omschrijft is precies het verdienmodel van de Google-zoekmachine. Ze kreeg tijdens de roundtable dan ook de vraag waarom Google nog als standaard zoekmachine ingesteld is op iPhone en iPad. Apple is namelijk tegen het gebruik van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten. Dan zou het toch logischer zijn als Apple kiest voor een privacyvriendelijker alternatief, zoals DuckDuckGo?

“Google is momenteel de meest populaire zoekmachine. We ondersteunen Google, maar we hebben ook ingebouwde ondersteuning voor DuckDuckGo en, recentelijk, Ecosia”, zo legt zij uit. Ze verwijst daarmee naar de milieu- en privacyvriendelijke zoekmachine die in iOS 14.3 toegevoegd is.

Kwestie van geld?
Haar antwoord is op zijn zachtst gezegd nogal ontwijkend. Door Google als de standaard zoekmachine op de iPhone en iPad te handhaven, blijft Apple het gebruik er van stimuleren. Ook vertelt Horvaths niet dat Apple jaarlijks een flink bedrag van Google krijgt om de standaard zoekmachine te blijven.

Het bedrag dat jaarlijks vanuit Google op Apple’s bankrekening wordt bijgeschreven, zou liggen tussen de $8 en $12 miljard. In 2018 zou het gaan om een bedrag van $9 miljard en het is daarmee een belangrijke inkomstenbron in Apple’s dienstensector.

Waarschijnlijk is het dus vooral een kwestie van geld. Maar dat wilde Apple’s privacybaas niet zeggen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 januari 2021, 8:55
Via Via 9to5Mac
Categorie Apple
Onderwerpen google, privacy, zoekmachine
23 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.