iCloud backup mislukt

iCloud-backup mislukt? Probeer deze oplossingen

Is je iCloud backup mislukt? Probeer deze 10 oplossingen, zodat je iCloud reservekopie in no-time weer als een zonnetje draait.

iCloud-backup mislukt, dit zijn de oorzaken

Lukt het niet om een iCloud-backup te maken? Sommige mensen krijgen een foutmelding dat de backup niet gelukt is omdat bepaalde bestanden niet beschikbaar zijn. In deze tip geven we enkele oplossingen.

iCloud-backup mislukt: wat kun je doen?

Het maken van iCloud-backups gaat automatisch. Als je het eenmaal ingeschakeld hebt, heb je er verder geen omkijken meer naar. Telkens wanneer je toestel is vergrendeld, aangesloten op een stroombron en verbonden met een Wi-Fi-netwerk wordt er (meestal ‘s nachts) een backup gemaakt.

Het enige waar je op hoeft te letten is of er nog voldoende iCloud-opslag is. Zo niet, dan moet je iCloud opruimen en overbodige bestanden weggooien.

iCloud-backup mislukt

Toch kan er iets misgaan bij het maken van de iCloud-backup. Bij sommige gebruikers is de schakelaar voor iCloud-backups grijs of ontbreekt de link Maak nu reservekopie. Ook zijn er mensen die de volgende melding te zien krijgen:

Sommige bestanden waren niet beschikbaar tijdens de laatste reservekopie.

Bestanden niet beschikbaar

Krijg je de foutmelding ‘Sommige bestanden waren niet beschikbaar’, dan kan dit erop duiden dat een bepaalde app continu op de achtergrond blijft draaien.

Oplossing #1: Sluit alle apps via de appswitcher, zodat er niets meer op de achtergrond draait.

Ook is het mogelijk dat de verbinding tijdelijk is verbroken tijdens het maken van een backup.

Oplossing #2: Zorg dat je Wi-Fi-verbinding goed werkt en probeer nogmaals een backup te maken via iCloud.

Oplossing #3: Maak eerst een lokale backup via iTunes of de Finder en probeer het daarna nog eens via iCloud.

iCloud opslagruimte bekijken.

Een van de mogelijkheden is dat er onvoldoende opslag beschikbaar is op iCloud of op je toestel. Je hebt voor een backup minimaal 50MB nodig op je toestel om een reservekopie te kunnen maken.

Oplossing #4: Controleer hoeveel iCloud-opslag er nog vrij is en breid dit eventueel uit, of maak ruimte vrij door bestanden te wissen. Check ook of er voldoende iPhone-opslag vrij is (minimaal 50MB) en maak ook hier eventueel wat ruimte vrij.

Oplossing #5: Verwijder je laatste backup en probeer opnieuw een backup te maken met de knop Maak nu reservekopie. Lukt het op je toestel niet om oude backups weg te gooien, dan kun je dit ook op een ander iOS-apparaat of op de desktop doen.

Oplossing #6: Herstart je iPhone. Op toestellen met Touch ID doe je dit door de thuisknop en de aan/uitknop in gedrukt te houden. Heb je een nieuwere iPhone met Face ID, dan druk je op de zijknop en volume-omhoog. Er verschijnt dan een schuifknop waarmee je je toestel kunt uitzetten. Vervolgens schakel je je toestel weer aan.

Oplossing #7: Probeer uit te loggen van je iCloud-account en log daarna weer in. Dit doe je via de Instellingen-app. Tik bovenin het scherm op je account en blader omlaag om op Log uit te tikken. Je moet nu je iCloud-wachtwoord opgeven en vervolgens zullen alle iCloud-gegevens van het toestel worden verwijderd. Dit kan een paar minuten duren.

Daarna log je weer in met je iCloud-account en probeer je opnieuw een backup te maken.

Oplossing #8: Verwijder je netwerkinstellingen. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in. Daarbij zullen alle netwerkinstellingen zoals je Wi-Fi-wachtwoorden worden gewist, dus die moet je vervolgens wel weer opnieuw invullen.

Oplossing #9: Maak een backup via iTunes of de Finder. Is het nog steeds niet gelukt en kun je maar niet achterhalen wat de oorzaak van het probleem is? Misschien is het een bug in iOS, die nog moet worden opgelost. In de tussentijd kun je het beste een backup via iTunes maken, zodat je zeker weet dat je niets kwijtraakt. Hiervoor hoef je je iPhone niet telkens aan te sluiten op de computer, want het maken van een backup werkt ook via Wi-Fi.

Oplossing #10: Check of er een storing bij iCloud is. Het kan zomaar gebeuren dat er een iCloud-storing is, waardoor het maken van backups helemaal niet mogelijk is. In dat geval kun je niets anders doen dan afwachten tot de storing is verholpen. In de tussentijd kun je iTunes-backups maken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt januari 2020
Categorie Internet
Onderwerpen backup, icloud
Devices iPad, iPhone, iPod