Facebook: tijdlijn en nieuwsoverzicht

Facebook: ‘Sta tracking toe om Facebook en Instagram gratis te houden’

Zo wil Facebook je overtuigen

iOS-apps moeten sinds iOS 14.5 toestemming vragen om je data te mogen delen en je te volgen tussen apps en websites onderling. Voor Facebook staat er veel op het spel. Het sociale netwerk probeert je daarom over te halen met het argument dat Facebook en Instagram alleen gratis kunnen blijven in ruil voor data.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Gratis Facebook en Instagram in ruil voor data

Bedrijven mogen een informatiescherm laten zien voordat de pop-up van App Tracking Transparency in iOS 14.5 verschijnt. Daarop mogen ze argumenten geven waarom je data met ze zou willen delen. Uit de eerste cijfers blijkt dat veel mensen apptracking gaan blokkeren, ook voor andere apps. Maar misschien vind je de argumenten van Facebook wel zo overtuigend dat je toestemming geeft. Je kunt dit laten weten in onderstaande poll.


Het scherm dat Facebook aan gebruikers wil gaan tonen kun je hieronder zien en is voor de Facebook-app en Instagram in feite gelijk. Facebook legt uit dat iOS 14.5 vereist dat ontwikkelaars “toestemming vragen om sommige data van je toestel te verzamelen om de advertenties te verbeteren”. Vervolgens krijg je drie argumenten voorgeschoteld waarom je hier “ja” op zou willen zeggen:

  • Om je advertenties te tonen die meer gepersonaliseerd zijn
  • Om te zorgen dat Instagram/Facebook gratis blijft
  • Om bedrijven te ondersteunen die afhankelijk zijn van advertenties om hun klanten te bereiken

Wat dat laatste punt betreft heeft Facebook aangegeven dat ze van Apple’s anti-tracking denken te kunnen profiteren. Kleine bedrijven zullen voortaan meer moeite moeten doen om data van klanten te verzamelen, maar bij Facebook vinden ze wel een enorme berg data, die de afgelopen jaren al verzameld is. Zelfs als je nu nee zegt tegen tracking, weet Facebook al in welke leeftijdsgroep je zit en wat je hobbies zijn.

Lees je dit artikel via de app, dan kun je via deze link invullen.

Het tweede argument, om Facebook gratis te houden, is een interessante. Facebook heeft eerder niet aangegeven dat er plannen zijn om een betaalde versie van het netwerk te maken. En dan nog: zou jij ervoor willen betalen?

Facebook legt verder uit:

Als je de pop-ups voor Facebook en Instagram accepteert, zullen de advertenties die je in die apps ziet niet veranderen. Als je weigert, zul je nog steeds advertenties zien, maar ze zullen minder relevant voor je zijn. Als je instemt met het verzoek, betekent dit niet dat Facebook extra gegevens verzamelt. Het betekent alleen dat we mensen betere ervaringen kunnen bieden.

Het infoscherm werd het eerst opgemerkt door technologieconsultant Ashkan Soltani, die er een tweet over plaatste.

De tekst zal de komende dagen en weken in beeld verschijnen als je de Facebook- en Instagram-apps gebruikt, dus het kan even duren voordat jij de pop-up krijgt. Tot die tijd kun je tracking door apps uitschakelen via Instellingen > Privacy > Tracking.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 mei 2021, 8:11
Categorie Diensten
Onderwerpen facebook, instagram
26 reacties

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.