iPhone X reclamefilmpje quiz

Apple weigert apps die anti-tracking in iOS 14.5 omzeilen

Apple heeft gaat met ingang van iOS 14.5 nieuwe App Tracking Transparency-regels invoeren, waardoor adverteerders je minder makkelijk kunnen volgen. Vanaf 1 april 2021 worden apps afgewezen die niet aan de regels voldoen en je zonder toestemming proberen te volgen.

Anti-tracking in iOS 14.5

Apple probeert met de anti-trackingmaatregelen te voorkomen dat ontwikkelaars en reclamemakers je kunnen volgen tussen apps onderling. Dit wordt ook wel ‘device fingerprinting‘ genoemd, omdat adverteerders en data-exploitanten je met een uniek ID proberen te volgen. Apple staat voortaan alleen nog maar gebruik van de eigen IDFA toe en vereist dat apps toestemming vragen.


Vanaf iOS 14.5 gaat de anti-tracking in voor iedereen met een geschikt toestel, maar Apple bereidt de ontwikkelaars er nu alvast op voor. Heel wat ontwikkelaars merkten dat hun apps op 1 april werden afgewezen en kregen eerst het vermoeden dat het om een grap ging. Maar dat is niet zo: Apple wil dat apps vanaf nu toestemming vragen om de advertising identifier oftewel IDFA te gebruiken. Daarmee is het voor adverteerders moeilijker geworden om je te volgen tussen apps onderling, om vervolgens reclame erop af te stemmen. Ontwikkelaars mogen ook geen andere trucs of methodes gebruiken om je te volgen.

Reclametracking Videoland

Zo kreeg een ontwikkelaar van Apple te horen: “Your app uses algorithmically converted device and usage data to create a unique identifier in order to track the user”, met een lijst van gegevens die werden verzameld.

Een voorbeeld: Adjust

Het kan nog behoorlijk wat impact hebben op sommige apps. Zo wordt de SDK van Adjust door meer dan 50.000 apps gebruikt. Adjust verzamelt de data voor device fingerprinting en gebruikt dat voor mobiele marketing, iets wat vanaf iOS 14.5 niet meer is toegestaan.

Diensten zoals Adjust verzamelen op het oog onschuldige data zoals softwareversie, tijd sinds de laatste update, tijd sinds de laatste keer opstarten en batterijstatus. Op die manier kunnen ze toch individuele gebruikers herkennen. Adjust heeft de SDK nu aangepast en legt niet meer je CPU-type, hoeveelheid opslag, laadstatus en batterijniveau vast.

Protest van Facebook

Facebook heeft zich hevig verzet tegen de nieuwe regels en probeerde met pop-ups gebruikers alvast zover te krijgen dat ze bij de invoering van iOS 14.5 op ‘ja’ gaan klikken. Ook voerde Facebook fanatiek campagne met onder andere krantenadvertenties. Later meldde CEO Mark Zuckerberg echter dat hij wel van de nieuwe regels denkt te gaan profiteren. Appmakers die zelf geen privédata van gebruikers meer kunnen verzamelen, zijn nu sterker op Facebook aangewezen omdat het bedrijf al over veel privédata beschikt en dit ook buiten apps om nog steeds kan verzamelen (bijvoorbeeld via bezoeken aan websites).

De releasedatum van iOS 14.5 is nog niet bekend, maar na zes verschillende beta’s en een vrij lange testperiode verwachten we dat het in de loop van april zover is. Er zitten nog meer interessante iOS 14.5 functies in de update.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 april 2021, 8:39
Bron Bron Forbes
Categorieën Apps, iOS
Onderwerpen privacy, reclame, tracking

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.