Beacons met koffie-reclame

Reclametracking uitschakelen op iPhone en iPad

Adverteerders kunnen in iPhone-apps rekening houden met interesses. Ze gebruiken daarvoor de Identifier For Advertisers (IDFA), een uniek nummer gekoppeld aan jouw toestel. In deze tip leggen we uit hoe je reclametracking kunt uitschakelen voor deze advertentienetwerken.

Reclametracking uitschakelen

Bedrijven weten vaak meer dan je denkt. Er zijn reclamenetwerken die advertenties in apps tonen en proberen om zoveel mogelijk onderlinge verbanden te leggen, zodat jij reclames te zien krijgt die op jouw persoonlijke situatie zijn toegesneden. Dat klinkt leuk, maar je wilt niet altijd dat bedrijven zoals Facebook alles van je weten. Vandaar dat je reclametracking kunt uitschakelen op de iPhone en iPad.

Identifier For Advertisers (IDFA)

Voorheen konden apps en reclamenetwerken het unieke identificatienummer van je iPhone (UDID) gebruiken om je te bestoken met allerlei persoonlijke advertenties. Sinds iOS 6 steekt Apple daar een stokje voor. Ontwikkelaars mogen niet langer de UDID gebruiken, maar kunnen gebruik maken van de zogenaamde Identifier For Advertisers (IDFA). Om gebruikers te beschermen heeft Apple een schakelaar toegevoegd waarmee je het volgen van je gedrag en voorkeuren door adverteerders – en dus ook het gebruik van je unieke IDFA-nummer – kunt voorkomen.

Het is niet mogelijk om advertenties helemaal te voorkomen. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt in ruil voor allerlei gratis apps en diensten. Ook als je onderstaande schakelaar uitzet, krijg je nog steeds advertenties te zien. Maar ze zijn niet meer afgestemd op jouw interesses.

Zo schakel je advertentietracking uit

Je kunt reclametracking uitschakelen door het volgende te doen:

  1. Ga naar Instellingen > Privacy.
  2. Blader omlaag naar de optie Reclame.
  3. Zet de schakelaar aan bij Beperk reclametracking.

Reclametracking uitschakelen

Vergeet niet om ook even op de link Stel reclame-ID opnieuw in te tikken. De optie Bekijk reclame-info is in ons land niet beschikbaar.

Je zult nu nog steeds reclames te zien krijgen in bepaalde apps van derden, maar ze zullen niet langer op jouw interesses en eerdere gedrag zijn afgestemd. De blokkering geldt voor Apple’s eigen iAd-reclamenetwerk en voor advertentienetwerken van derden.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt maart 2018
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen privacy, reclame, tracking