Beacons met koffie-reclame

Zo kun je reclametracking uitschakelen op iPhone en iPad

Adverteerders kunnen in iPhone-apps rekening houden met je persoonlijke interesses. Ze gebruiken daarvoor de Identifier For Advertisers (IDFA), een uniek nummer dat gekoppeld is aan jouw toestel. In deze tip leggen we uit hoe je reclametracking kunt uitschakelen.

Facebook adtracking

Reclametracking uitschakelen

Bedrijven weten vaak meer dan je denkt. Er zijn reclamenetwerken die advertenties in apps tonen en proberen om zoveel mogelijk onderlinge verbanden te leggen, zodat jij reclames te zien krijgt die op jouw persoonlijke situatie zijn toegesneden. Dat klinkt leuk, maar je wilt niet altijd dat Facebook en soortgelijke bedrijven alles van je weten. Vandaar dat je reclametracking kunt uitschakelen op de iPhone en iPad. De functie zit al een aantal jaren in iOS, maar in iOS 14 heeft Apple de regels strikter gemaakt.

Nieuw in iOS 14.4: anti-tracking popups

Vanaf iOS 14.4 heb je twee mogelijkheden om reclametracking te regelen. Ten eerste heb je via Instellingen > Privacy > Tracking de mogelijkheid om tracking door bepaalde apps uit te schakelen. In het voorbeeld op de afbeelding is dat Videoland. Ook verschijnen er popups bij het openen van apps, waarmee je toestemming kan geven. Dit geldt zowel voor nieuwe als voor reeds geïnstalleerde apps.

Daarnaast krijg je in iOS 14.4 en later een popup, waarmee je expliciet toestemming moet geven om tussen apps en websites gevolgd te worden. Heb je per ongeluk toestemming gegeven, maar wil je dit later terugdraaien, dan regel je dit via Instellingen > Privacy > Tracking.

Reclametracking Videoland

Het gaat hier om een specifiek soort tracking van gebruikers: namelijk door de app zelf, maar ook tussen apps en websites. Dit is een werkwijze waar vooral Facebook berucht om is: omdat veel ontwikkelaars code van Facebook inbouwen (bijvoorbeeld om artikelen makkelijk te kunnen delen op sociale netwerken) heeft het bedrijf de mogelijkheid om je op allerlei plekken in de gaten te houden. Zo weet Facebook wat jij in een webwinkel aan het bekijken bent en kan vervolgens op Instagram gerichte advertenties tonen over dit product. Omdat je toch al geïnteresseerd bent, is de kans groter dat je het koopt.

Adverteerders kunnen aan de hand van jouw unieke IDFA-nummer achterhalen dat jij het bent.

Identifier For Advertisers (IDFA)

Sinds iOS 6 heeft Apple het steeds moeilijker gemaakt om gebruikers te volgen. Voorheen konden reclamenetwerken het unieke identificatienummer van je iPhone (UDID) opvragen om je gedrag te volgen tussen apps en websites. Dit is in iOS 6 vervangen door IDFA, een speciale code voor adverteerders. Hieruit is moeilijker je identiteit af te leiden, omdat het uitsluitend voor reclame wordt gebruikt en niet voor andere toepassingen.

Het is vaak niet mogelijk om advertenties helemaal uit te schakelen. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt in ruil voor gratis apps, games en diensten. Maar je kunt wel voorkomen dat ze zijn afgestemd op jouw persoonlijke interesses. Als je via onderstaande stappen de schakelaar uit zet voor bepaalde apps, kunnen ze moeilijker een profiel opbouwen en krijg je minder persoonlijke advertenties te zien.

Advertentietracking uitschakelen vanaf iOS 14

Zoals hierboven aangegeven wordt in iOS 14.4 de advertentietracking verder aangescherpt. Vanaf begin 2021 moeten ontwikkelaars expliciet toestemming vragen of ze de IDFA-trackingcode mogen gebruiken om jou te volgen tussen apps en websites.

Advertentie-tracking in iOS 14

Je geeft deze toestemming voor elke app afzonderlijk, door middel van een popup. Wil je helemaal geen IDFA-tracking dan kun je ervoor zorgen dat je deze pop-ups helemaal niet meer te zien krijgt.

Zo kun je advertentietracking uitschakelen in iOS 14 en later:

  1. Open de Instellingen-app op je iPhone of iPad.
  2. Ga naar Privacy > Tracking.
  3. Staat de schakelaar aan? Zet deze dan uit bij Sta trackingverzoeken van apps toe.

Je krijgt nu nog wel reclames te zien in sommige apps, maar ze zijn niet op je persoonlijke interesses afgestemd en je kunt niet op allerlei manieren getrackt worden.

Ad-tracking in iOS 14

Als je in iOS 14 op het scherm Instellingen > Privacy omlaag bladert heb je ook nog de mogelijkheid om gepersonaliseerde Apple-reclame uit te schakelen. Apple’s eigen reclameplatform doet echter niet aan tracking.

Zo schakel je advertentietracking uit in iOS 6 t/m iOS 13

Je kunt reclametracking uitschakelen door het volgende te doen:

  1. Ga naar Instellingen > Privacy.
  2. Blader omlaag naar de optie Reclame.
  3. Zet de schakelaar aan bij Beperk reclametracking.

Reclametracking uitschakelen

Vergeet niet om ook even op de link Stel reclame-ID opnieuw in te tikken. De optie Bekijk reclame-info is in ons land niet beschikbaar.

Je zult nu nog steeds reclames te zien krijgen in bepaalde apps van derden, maar ze zullen niet langer op jouw interesses en eerdere gedrag zijn afgestemd. De blokkering geldt voor Apple’s eigen iAd-reclamenetwerk en voor advertentienetwerken van derden.

Meer privacytips vind je hier:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt december 2020
Categorie Basisfuncties
Onderwerpen privacy, reclame, tracking
Devices iPad, iPhone
Software iOS, iPadOS