We:fm app review

Review: met de nieuwe Nederlandse app we:fm luister je samen naar muziek

Je ziet ze steeds meer op straat: mensen met koptelefoons, die afgesloten van de rest van de wereld naar muziek luisteren. De nieuwe app we:fm van de Nederlandse ontwikkelaar Midas Kwant wil daar iets aan gaan doen.

Midas Kwant ken je misschien nog wel als een van de eerste jonge appontwikkelaars. Hij werd als scholier uitgenodigd door Apple om WWDC te bezoeken, ontmoette Tim Cook en ging uiteindelijk aan Stanford studeren. Toch vond Midas nog wat tijd om een nieuwe app te maken, samen met zijn medestudenten. Het resultaat is we:fm, een app waarmee je samen naar muziek kunt luisteren. Wij probeerden het alvast.

We:fm om samen te luisteren

“Sinds de introductie van de iPod is het luisteren naar muziek een steeds individualistischer en persoonlijker ervaring geworden”, schrijven de studenten. Mensen luisteren voornamelijk nog met de koptelefoon op en dankzij algoritmes wordt onze smaak steeds persoonlijker. Maar daarmee vernauwt ook je blik: je luistert alleen nog naar dingen die je zelf leuk vindt, terwijl je nieuwe artiesten meestal ontdekt via andere mensen. De app we:fm wil je weer in contact brengen met de muziek waar anderen naar luisteren. De twee belangrijkste functies zijn het meeluisteren en maken van een Story.

We:fm app: account aanmaken

Na het installeren van de app en het aanmaken van een account (via e-mail of Facebook) geef je toestemming voor notificaties en eventueel voor toegang tot je adresboek. Dat laatste is begrijpelijk bij een dergelijke app: zonder adresboek geen vrienden. Maar je kunt er gelukkig ook voor kiezen om dat niet te doen. Je koppelt je Spotify Premium-account en kunt van start gaan.

We:fm app: notificaties en eigen account

Meeluisteren met nummers
Volgens de makers is meeluisteren een van de belangrijkste functies van deze app. Je hoort samen met een vriend precies hetzelfde nummer. Dit kan bijvoorbeeld leuk zijn als je met twee auto’s op weg bent naar het strand en allemaal naar dezelfde tropische afspeellijst wilt luisteren. Maar het wordt nog leuker als je dankzij anderen nieuwe muziek ontdekt.

Dat werkt als volgt: je kijkt in het lijstje waar anderen nu naar luisteren. Je tikt erop als je iets leuks ziet en de muziek begint meteen te spelen. In onderstaande screenshots kun je zien dat ik ben gaan meeluisteren met het nummer Hotel California:

We:fm app: meeluisteren met nummer

Dat betekent overigens wel dat je ergens middenin komt ‘binnenvallen’ want de oorspronkelijke luisteraar zal ergens halverwege het liedje zijn. “Het is een mooi idee dat je allemaal op hetzelfde moment naar hetzelfde nummer zit te luisteren”, aldus de makers. Deze functie werkte goed, al had ik aanvankelijk wel wat moeite om te achterhalen hoe je de muziek weer moet stoppen. Hotel California is nou niet echt mijn smaak… maar dat kan natuurlijk gewoon via het Bedieningspaneel, de knoppen op je oordopjes of een van de vele andere manieren om je muziek te bedienen.

We:fm app: profiel bekijken

Je kunt ook zien welke andere mensen naar hetzelfde nummer luisteren. Tik je op een naam, dan kun je verder zien hoeveel followers iemand heeft, hoeveel fans en wat zijn favoriete artiesten en songs zijn. Zo kun je zelf bepalen of je meer Spaanstalige muziek wilt ontdekken, of toch liever weer verder kijkt. Bij elke artiest kun je de topnummers zien en losse nummers beluisteren, in een afspeellijst opslaan of aan een Story toevoegen (daarover later meer).

We:fm app: profiel bekijken

Artiesten zelf kun je niet volgen, tenzij ze zelf een account in we:fm hebben aangemaakt. Het draait om de luisteraars. Het leuke is dat je geen muziekkenner hoeft te zijn om anderen iets te kunnen aanraden.

Toch blijft ook het samen luisteren een relatief eenzame bezigheid: je kunt geen berichtjes naar de anderen sturen (gelukkig maar, want eigenlijk zat ik daar ook niet op te wachten en het maakt de app ook onnodig complexer). Ik ging ook niet opeens een sterkere emotionele band voelen met de anderen. Misschien komt dat omdat mijn eigen vrienden nog niet actief zijn in de app. Samen met een echte vriend naar muziek luisteren en daar via WhatsApp of andere kanalen over kletsen, zal vast anders aanvoelen.

Update 22 mei: Er blijkt onderaan het scherm een miniplayer aanwezig. Als je die aantikt kun je chatten met andere gebruikers. “Dat moeten we wel iets duidelijker maken, meerdere gebruikers konden dat niet vinden”, laat Midas weten.

We:fm app review

Maak je Music Story in we:fm

De tweede belangrijke functie in de app is Music Stories. Je kent dit al van andere sociale apps, maar hier gaat het om muziek. Je kunt een clip van 15 seconden maken van een nummer en voorzien van een tekstje, waarna je het toevoegt aan je Music Story. Dit blijft 24 uur bewaard, dus je moet wel regelmatig de app gebruiken als je niets wilt missen. Je kunt zien wie naar jouw Music Story heeft geluisterd en wie welk nummer heeft bewaard. Zo kun je rekening ermee houden welke nummers je publiek wel en niet waardeert. Zelf houd ik niet zo van tijd steken in dit soort vergankelijke content, maar als je de app intensief gaat gebruiken en veel fans hebt vergaard zie ik wel het nut ervan.

8.5

we:fm

we:fm

• App ziet er professioneel uit
  • Alle functies werken goed
  • Voegt echt iets toe aan het Spotify-aanbod

• Alleen voor mensen met Spotify Premium
  • Het lukte mij niet om een emotionele band met de andere luisteraars te voelen

Conclusie we:fm review

Deze nieuwe app voegt echt iets toe aan de functies van Spotify zelf: het is leuk om te kijken waar anderen naar luisteren en weer eens iets nieuws te ontdekken. Niet omdat een computeralgoritme dat vindt, maar omdat echte mensen iets aanraden. Dat maakt het luisteren naar muziek weer wat menselijker. Voor een app gemaakt door jonge studenten vind ik dat het er erg professioneel uit ziet, goed werkt en een originele nieuwe insteek heeft. Beter dan Apple’s eigen Connect-functie, die toch wel een beetje is mislukt. Ik maak me alleen nog wat zorgen over een paar dingen: Hoe snel kan Spotify dit in de eigen app inbouwen? En studenten gaan op een gegeven moment weer iets anders doen: in hoeverre zal het team de app blijven ondersteunen?

Revisiegeschiedenis:

• 2018 - 22 mei: Info over miniplayer toegevoegd.

Spotify

Spotify is 's werelds grootste muziekstreamingdienst. Met Spotify kun je gratis of tegen betaling muziek streamen vanaf je iPhone, iPad, Mac of ander device. De gratis versie heeft reclame en laat je niet on-demand elk nummer afspelen, terwijl je met de betaalde Spotify Premium onbeperkt muziek naar keuze kunt luisteren. Er zijn op maat gemaakte afspeellijsten, je kunt gebruikmaken van Spotify Connect of AirPlay en nog veel meer. Behalve muziek vind je op Spotify ook veel populaire podcasts, zowel Nederlandse als vanuit het buitenland.

Spotify