Help! De Wi-Fi-knop op mijn iPhone is uitgeschakeld: wat nu?

Is de Wi-Fi-knop op je iPhone, iPad of iPod touch grijs, waardoor je hem niet meer kunt gebruiken? We hebben een paar oplossingen voor je.

Dit artikel is gearchiveerd en wordt niet meer bijgewerkt door iCulture.

De Wi-Fi-knop op je iPhone, iPad of iPod touch is grijs geworden en inschakelen van Wi-Fi is niet meer mogelijk. In dat geval kunnen er meerdere dingen aan de hand zijn. Hieronder vind je enkele tips om je weer op weg te helpen.

1. Wi-Fi inschakelen via bedieningspaneel

Wi-Fi activeren via BedieningspaneelIn het Bedieningspaneel kun je op een snelle manier Wi-Fi in- en uitschakelen. Hiervoor veeg je onderin het scherm naar boven waarna een transparant menu met bedieningsknoppen in beeld verschijnt. Hier kun je onder meer de helderheid van het scherm en het volume regelen en verschillende opties in- en uitschakelen. Met de tweede knop op de bovenste rij (aangegeven met rode rechthoek) kun je Wi-Fi ook in- en uitschakelen. Als Wi-Fi is ingeschakeld is deze wit; is Wi-Fi uitgeschakeld dan wordt de knop transparant getoond. In sommige gevallen blijkt het inschakelen van Wi-Fi op deze manier wel te werken als de gewone knop in de Instellingen-app niet werkt c.q. grijs is.

2. Harde reset
Vervolgens kun je proberen om je iPhone, iPad of iPod touch een zogeheten harde reset te geven. Dit doe je door de homeknop en sluimerknop tegelijkertijd ingedrukt te houden.

iphone_5s_knoppen

3. Herstarten
iPhone uitschakelenDe tweede mogelijke oplossing is ook simpel: je iDevice uitschakelen en opnieuw inschakelen. Druk de sluimerknop op je iDevice in en houd deze vast totdat het afsluitscherm verschijnt, zoals hiernaast is afgebeeld. Wacht eventjes nadat het scherm zwart is geworden en druk vervolgens weer op de sluimerknop totdat het Apple-logo in beeld verschijnt. Je iDevice start nu weer op.

4. Volledig herstellen
Als ook dit niet werkt, dan heb je als laatste redmiddel nog de mogelijkheid om je apparaat volledig te herstellen. Dit betekent dat je je iDevice volledig terugzet naar de fabrieksinstellingen (zoals je ‘m kreeg toen je ‘m uit de doos haalde). Maak wel altijd eerst een back-up van je belangrijkste gegevens via iTunes of de functie iCloud-reservekopie. Die kun je dan later altijd weer terugzetten zodat je geen gegevens kwijt bent.

5. Repareren
Als zelfs na een volledig herstel de Wi-Fi-knop nog steeds niet geactiveerd kan worden, dan is de kans groot dat er sprake is van een hardwarematig probleem. Je zult je iPhone, iPad of iPod touch moeten laten controleren en repareren als dat nodig is. Dit kan bijvoorbeeld de Apple Store. Is de iPhone kapot en heb je geen garantie meer via Apple, dan kun je ook je iPhone laten repareren.

Voor andere iPhone Wi-Fi problemen kun je onze algemene tip lezen.

Bekijk ook

Wifi-problemen op je iPhone en iPad oplossen: probeer deze tips

Heb je last van wifi-problemen op de iPhone, iPad of andere apparaten? Met deze stappen helpen we je met verbindingsproblemen. Werkt je iPhone wifi niet, dan ben je hier dus aan het goede adres.