iPhone in Apple Store

Wi-Fi problemen op je iPhone en iPad oplossen

Snel weer online

Heb je last van Wi-Fi problemen op de iPhone, iPad of andere apparaten? Met deze stappen helpen we je met verbindingsproblemen. Werkt je iPhone Wi-Fi niet, dan ben je hier dus aan het goede adres.

Dankzij Wi-Fi maken je iPhone en iPad verbinding met internet, bijvoorbeeld via je eigen netwerk thuis. Je kan dan lekker internetten of bellen via Wi-Fi. Tijdens het gebruik daarvan kunnen zich allerlei problemen voordoen. Wat kun je doen als je iPhone Wi-Fi niet werkt en wat zijn de oplossingen als je internetverbinding steeds wegvalt? In deze tip lees je wat je moet doen bij al je verbindingsproblemen op je iPhone en iPad.

Snelle oplossing voor iPhone netwerkproblemen

Probeer eerst deze stappen bij het oplossen van netwerkproblemen op je iPhone:

  1. Een snelle diagnose is om eerst de iPhone netwerkinstellingen te resetten. Je raakt hiermee geen gegevens kwijt.
  2. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen > Algemeen.
  3. Scroll naar onderen
  4. Kies voor Stel opnieuw in.
  5. Tik op Herstel netwerkinstellingen en probeer opnieuw verbinding te maken.

Of je nu een iPhone 5s of een iPhone X hebt, bij alle toestellen zal dit stappenplan in veel gevallen je Wi-Fi-problemen oplossen. Helpt dit niet, volg dan stappen verderop in het artikel.

iPhone Wi-Fi werkt niet: deze problemen kun je ervaren

Als je Wi-Fi op je iPhone niet werkt, kan je dat aan een aantal dingen merken. Kort gezegd gaat het om deze netwerkproblemen:

  • iPhone kan geen verbinding maken met mijn Wi-Fi-netwerk.
  • iPhone lijkt verbonden met een Wi-Fi-netwerk, maar de internetverbinding werkt niet of is erg traag
  • Het Wi-Fi-icoon op de iPhone is grijs gekleurd en wekt de indruk niet actief te zijn.
  • De iPhone kan mijn Wi-Fi-netwerk niet vinden.

Is de Wi-Fi-knop op je iPhone grijs en kun je daardoor Wi-Fi niet inschakelen, dan kun je een aantal simpele stappen doorlopen om dit op te lossen. Het probleem ligt dan niet bij je eigen netwerk.

Oorzaken van iPhone Wi-Fi-problemen

Bovenstaande problemen kunnen meerdere oorzaken hebben. In de meeste gevallen ligt het probleem bij de netwerken zelf, maar er kan ook een defect optreden bij de iPhone of iPad. Wat je probleem ook is, in een paar simpele stappen kun je in de meeste gevallen het probleem zelf oplossen.

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

  • De iPhone of iPad krijgt geen Wi-Fi-adres. Dit kun je checken door in de instellingen te kijken: Instellingen > Algemeen > Info. Blader omlaag naar Wi-Fi-adres.
  • Er is geen IP-adres toegewezen. Ga naar Instellingen > Wi-Fi en kijk of er automatisch waarden zijn ingevuld voor IP-adres, subnet-masker, router of DNS door op het I’tje achter de netwerknaam te tikken.
  • Er is een defect met het gekozen Wi-Fi-netwerk.
  • Het Wi-Fi-signaal is te zwak.
  • De Wi-Fi-chip in je iPhone of iPad is defect.

Is het Wi-Fi-signaal op de iPhone te zwak, probeer dan een andere locatie die gunstiger ligt voor het bereik van het netwerk. Je kan ook proberen om de router op een betere plaats neer te zetten, bijvoorbeeld hoger op een kast. Schakel eventueel over op het mobiele datanetwerk als het signaal te slecht blijft en je dit niet verder kunt verbeteren. Je kunt daarbij beter het netwerk uitschakelen, zodat de iPhone ook geen (tevergeefse) pogingen meer gaat doen om toch verbinding te maken met het Wi-Fi-netwerk.

Tip: Wist je dat je ook heel eenvoudig je Wi-Fi-wachtwoorden kunt delen?

Hoe kan ik iPhone Wi-Fi problemen oplossen?

Er zijn verschillende oplossingen voor de internetproblemen op je iPhone. Volg onderstaande stappen om het probleem te achterhalen en op te lossen, zodat je daarna weer ongestoord kan blijven internetten.

Stap 1: Controleer je iPhone of iPad

Om te beginnen controleer je of het probleem niet bij je iPhone of iPad ligt. Check of Wi-Fi op je iPhone en iPad wel ingeschakeld staat. Je controleert dit bij Instellingen > Wi-Fi. De schakelaar bij Wi-Fi moet op groen staan, zodat je weet dat je verbinding kan maken met netwerken in de buurt. Als je iPhone in vliegtuigmodus staat, kan je mogelijk geen verbinding maken. Je kan ook nog even je iPhone resetten. Je raakt dan geen gegevens kwijt, maar zet je iPhone even helemaal uit en weer aan. In veel gevallen kan dat zomaar helpen.

Heb je de meest recente iOS-versie op je toestel staan? Je controleert dit via Instellingen > Algemeen > Software-update. Check dit wel via je 4G-verbinding als je Wi-Fi niet goed werkt, omdat de meest recente versie anders niet gecontroleerd kan worden. Werk je iPhone of iPad desnoods bij, bijvoorbeeld via iTunes. Controleer na het updaten of de problemen opgelost zijn.

Een andere eenvoudige manier die je Wi-Fi problemen kan oplossen, is om te kijken of het bereik misschien geblokkeerd wordt. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar hoesjes, screenprotectors of andere accessoires die het signaal mogelijk blokkeren. Gebruik je een iPhone-hoesje, haal deze er dan eerst af voordat je verdere stappen onderneemt. Merk je dat je Wi-Fi veel beter werkt als je geen hoesje gebruikt, overweeg dan een ander iPhone-hoesje te kopen. Metaal en magneten kunnen de werking van de draadloze internetverbinding beïnvloeden.

Stap 2: Check ook andere apparaten en netwerken

Heb je na het volgen van de eerste stap nog steeds geen Wi-Fi, check dan ook je andere apparaten die verbinding maken met hetzelfde netwerk. Mogelijk ligt het probleem niet aan je iPhone of iPad, maar is er iets mis met het netwerk waarmee je verbinding probeert te maken.

Als de internetverbinding bij andere apparaten ook niet werkt, dan is er dus iets mis met het desbetreffende netwerk. Dat kan liggen aan de router, maar er kan ook een storing zijn bij de internetprovider. In dat geval kun je het beste contact opnemen met je provider. De meest eenvoudige manier om dit op te lossen is door je router te herstarten, bijvoorbeeld door de stroom er kort af te halen.

iPhone in Apple Store

Een andere manier om oorzaken uit te sluiten is door met je iPhone verbinding te maken met een ander netwerk. Krijg je op een ander netwerk wel probleemloos een goed werkende internetverbinding, dan weet je ook dat het probleem veroorzaakt wordt door het netwerk zelf. Ook in dat geval kun je het beste de router even herstarten. Mogelijk werkt je verbinding na het herstarten wel goed.

Controleer op de router of er geen MAC-adresfiltering is ingeschakeld en of het type wachtwoord overeenkomt met de werkelijkheid: is er sprake van WEP, WEP hex of ASCII, WPA of WPA2? Staat Quality of Service (QoS) ingeschakeld op de router, dan kun je deze eventueel uitschakelen. De meeste handelingen zijn alleen mogelijk op draadloze netwerken waarbij je toegang hebt tot de router, dus niet bij commerciële hotspots. Raadpleeg de handleiding van je router om dergelijke instellingen aan te passen.

Blijkt dat je andere apparaten wel verbinding krijgen en je bij een ander netwerk ook last hebt van Wi-Fi-problemen, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan je iPhone zelf. Ga dan verder naar stap 3.

Stap 3: Maak opnieuw verbinding met het netwerk

Voordat je allerlei rigoureuze stappen gaat ondernemen, kun je nu het beste opnieuw verbinding maken met het draadloze netwerk. Zorg ervoor dat je het wachtwoord van het netwerk bij de hand hebt. Volg daarna deze stappen:

  1. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen > Wi-Fi.
  2. Tik op het i’tje achter de naam van het netwerk waarmee je verbinding wil maken.
  3. Tik nu op Vergeet dit netwerk.
  4. Ga nu een stap terug en kies opnieuw voor de naam van het netwerk als deze in beeld verschijnt. Voer dan eventueel het wachtwoord in.

Vergeet netwerk en vernieuw lease voor Wi-Fi op je iPhone.

Je iPhone of iPad maakt nu opnieuw verbinding met het netwerk. Mogelijk is het probleem hierdoor opgelost. Meer over het instellen van Wi-Fi op je iPhone en iPad lees je in onze tip.

Is het nu nog niet opgelost, dan kun je nog het volgende proberen:

  1. Ga naar Instellingen > Wi-Fi.
  2. Tik op het i’tje achter de naam van het netwerk waarmee je verbinding wil maken.
  3. Kies dan voor Vernieuw lease.

Je iPhone of iPad zal nieuwe adresgegevens ontvangen van de router waarmee je verbinding wil maken. Het vernieuwen van de lease werkt ook vaak bij verbindingsproblemen met betaalde Wi-Fi-hotspots.

Is het na deze stappen nog steeds niet verholpen, ga dan naar de volgende stap.

Stap 4: Herstel je netwerkinstellingen

Mogelijk is er nu iets mis met je algemene netwerkinstellingen. Gelukkig kun je de iPhone netwerkinstellingen herstellen, maar dit heeft wel invloed op alle opgeslagen netwerkinstellingen, dus ook die van je mobiele dataverbinding. Maar geen zorgen, na het herstellen maak je automatisch weer een nieuwe 3G/4G-verbinding.

Heb je deze methode al eerder in het artikel geprobeerd, dan kun je deze stap overslaan.

  1. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.
  2. Ga naar Instellingen > Wi-Fi om te kijken of je nog verbonden bent. Zo nee, maak dan nu verbinding.

Lukt het nog steeds niet, ga dan verder met stap 5.

Stap 5: iPhone of iPad opnieuw instellen

Als je bij stap 5 beland bent, dan betekent het dat er iets anders mis is met het internet op je iPhone. Je hebt inmiddels uitgesloten dat het probleem bij je netwerk ligt en ook de eenvoudige stappen hebben niet geleid tot een goed resultaat. Je kan nu het beste je iPhone herstellen. Je stelt hem dan in naar fabrieksinstellingen, maar zet wel een recente backup terug zodat je geen gegevens kwijtraakt.

Via iTunes kun je je iPhone/iPad herstellen, als niets anders heeft geholpen. Maak eerst een back-up, want het herstellen van je iOS-apparaat houdt in dat alle gegevens en inhoud, inclusief muzieknummers, video’s, contacten, foto’s en agendagegevens worden gewist. Als je regelmatig synchroniseert en backups maakt zullen alle gegevens lokaal op de desktop of in de cloud beschikbaar zijn, dus je raakt niets kwijt.

  1. Zorg dat je de nieuwste versie van iTunes gebruikt.
  2. Sluit de iPhone of iPad op de computer aan. Selecteer het apparaat, zodra deze door iTunes herkend wordt.
  3. Klik op het tabblad Overzicht.
  4. Selecteer de optie Herstel.

In onze tip over iPhone herstellen lees je de exacte stappen die je kunt nemen met het terugzetten van een backup.

Heb je na het herstellen van je iPhone en het terugzetten van een backup nog steeds problemen, dan is er mogelijk een andere oorzaak dat ook te maken heeft met je backup. Helemaal opnieuw beginnen is dan één van de laatste stappen.

Stap 6: Alles opnieuw instellen

Als je de iPhone helemaal opnieuw gaat inrichten, zet je geen backup terug. Je begint eigenlijk helemaal opnieuw, zonder apps en instellingen terug te zetten. Je hoeft echter niet bang te zijn dat je gegevens kwijtraakt. Maak ten eerste een backup via iCloud of een backup in iTunes, zodat je deze in geval van nood altijd terug kan zetten. Bovendien zijn de meeste gegevens zoals contacten, foto’s, muziek en berichten al in iCloud-opgeslagen. Deze worden dus vanzelf teruggezet als je inlogt met je iCloud-account.

  1. Maak eerst een backup van je iPhone of iPad in iTunes en/of iCloud, zodat je niets kwijtraakt.
  2. Stel de iPhone of iPad opnieuw in. Dit doe je via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen.
  3. Alle inhoud wordt gewist en je kun je iPhone opnieuw in gebruik nemen. Doorloop de instelprocedure en zet geen backup terug.

Ben je nu nog steeds niet verbonden met het draadloze netwerk, dan is er nog één laatste redmiddel.

Stap 7: Reparatie

Mogelijk is de Wi-Fi-chip kapot en heeft je iPhone, iPad of iPod touch een reparatie nodig. Bekijk hiervoor de opties op de pagina iPhone reparatie. Je kan ook contact opnemen met Apple Support en een afspraak maken met de Genius Bar of een ander Erkende Serviceprovider.

Bekijk ons complete iPhone tipsoverzicht. Met honderden iPhone tips bespreken we bijna elke instelling en mogelijkheid!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt juni 2018
Categorie Internet
Onderwerpen netwerk, wi-fi
Devices iPad, iPhone, iPod
Software iOS