Pebble-familie 2016

ACM: ‘Fabrikanten slimme producten moeten vooraf informeren over updates’

De Autoriteit Consument & Markt vindt dat consumenten bij aankoop van producten vooraf alle relevante informatie moeten krijgen. Het gaat dan niet alleen om functies en wat het apparaat kost, maar ook of je nog wel (beveiligings)updates krijgt.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Vooraf informatie over updates

Onze huizen staan tegenwoordig vol met slimme producten. Wat je niet zeker weet, is in hoeverre deze producten in de toekomst nog ondersteund zullen worden. Vooral bij kleine partijen die via Kickstarter voor het eerst een product uitbrengen kun je je afvragen hoe lang je plezier hebt van een product. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil daar iets aan doen en pleit ervoor dat fabrikanten nog vóór aankoop informatie geven over toekomstige updates, om te voorkomen dat een slim apparaat binnen afzienbare tijd onveilig of onbruikbaar wordt.

Volgens de toezichthouder moeten fabrikanten meer info geven over hoe ze omgaan met updates die nieuwe functies toevoegen en de veiligheid van het apparaat verbeteren. Omdat slimme apparaten vaak verbonden zijn met internet, moet de beveiliging goed geregeld zijn. Anders kan een kwaadwillende op afstand privacygevoelige data uitlezen of instellingen aanpassen. Volgens Edwin van Houten, directeur van ACM, is het belangrijk dat consumenten weten hoe het zit met updates. “Dan weet je namelijk ook hoelang het apparaat goed en veilig gebruikt kan worden.”

Update 17:00 uur: Een eerdere versie van dit artikel noemde de is de D-Link Omna als voorbeeld van een product dat niet meer wordt bijgewerkt. Maar de fabrikant heeft ons laten weten dat er geen openstaande security issues meer zijn – en als die nog opduiken, dat het zal worden opgelost.

Een wellicht beter voorbeeld zijn de Pebble-horloges die niet meer door Fitbit worden ondersteund. En bij Google zijn diverse producten te vinden die geen updates meer krijgen, zoals de Nexus Q.

ACM gaat daarom de komende tijd extra controleren of aanbieders van slimme apparaten zich wel houden aan de regels. Doen ze dat niet, dan krijgen de fabrikanten eerst een waarschuwing. Bij een tweede overtreding krijgen fabrikanten een boete. Consumenten kunnen hier overtreders verklikken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 november 2019, 17:03
Categorie Achtergrond
Onderwerp smart home

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.