Signal reclame pilates

Signal wilde laten zien hoeveel data Facebook verzamelt

Maar Facebook stak daar een stokje voor

Signal wilde in advertenties op Instagram laten zien hoeveel data er eigenlijk wordt verzameld door Facebook. Facebook stak daar een stokje voor en sloot het account van Signal.

Signal’s Instagram-advertenties geweigerd

Signal wilde laten zien hoeveel data het sociale netwerk verzamelt en had daarvoor advertenties ingekocht bij Instagram. In een blogpost legt Signal uit dat adverteerders de data van Facebook wel mogen bekijken en exploiteren, maar mogen de data niet laten zien aan gebruikers. Signal legt in de blogpost uit hoe bedrijven zoals Facebook te werk gaan om zoveel mogelijk data te verzamelen, om dat vervolgens te verkopen. “Transparant zijn over het gebruik van data is in de wereld van Facebook blijkbaar voldoende om te worden verbannen”, aldus Signal. “Het enige acceptabele gebruik is om wat je doet te verbergen voor je publiek.”


In de blogpost zijn voorbeelden te zien van de reclames die het had gepland. Deze laten zien hoe reclames zijn afgestemd op je beroep, locatie, eetvoorkeuren en interesses op het gebied van sport. Eén van de teksten luidt bijvoorbeeld: “Je krijgt deze advertentie te zien omdat je een pasgetrouwde pilatesinstructeur bent en van cartoons houdt. Deze reclame gebruikt je locatie om te laten zien dat je in La Jolla bent. Je houdt van ouderschapsblogs en denkt na over LGBTQ-adoptie.” Signal CEO Moxie Marlinspike publiceerde op Twitter een ander voorbeeld, waarin heel persoonlijke informatie is gebruikt.

Signal reclame op Instagram

Het gebeurt wel vaker dat Facebook kritische advertenties offline haalt. Zo werd in 2019 een politieke advertentie geweigerd waarin senator Elizabeth Warren haar plannen uiteenzette om Facebook en andere grote techbedrijven op te splitsen. Volgens Facebook overtrad de advertentie de regels rond het gebruik van het Facebook-logo.

Facebook verdient steeds meer met data

Dat Facebook data van gebruikers exploiteert is natuurlijk geen verrassing. Het is de belangrijkste inkomstenbron van het bedrijf. Weinig mensen zijn zich er echter bewust van hoe nauwkeurig Facebook weet wat jouw hobbies en interesses zijn. Het levert Facebook behoorlijk wat geld op. In het eerste kwartaal van 2021 werd er $26,17 miljard aan reclame-inkomsten omgezet. Dat is 48% meer dan vorig jaar.

Signal reclame met Facebook-data

Hoewel de algemene populariteit van Facebook wat gedaald is, blijven mensen de apps en diensten van het bedrijf gebruiken. Volgens Facebook zijn de hogere omzetten te danken aan een gemiddeld hogere prijs per advertentie en het feit dat er meer reclames werden vertoond. Tot voor kort zat je bij WhatsApp nog redelijk veilig, maar door een wijziging in voorwaarden gaat WhatsApp buiten Europa ook persoonlijke data met moederbedrijf Facebook delen. Volgens WhatsApp is het nodig om te zorgen dat chats op Facebook-servers kunnen worden bewaard.

Mark Zuckerberg gebruikt Signal

Zelf blijkt Facebook CEO Mark Zuckerberg Signal te gebruiken, maar het kan ook zijn dat dit alleen is om bij te houden wat de concurrentie doet.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 5 mei 2021, 11:12
Bron Bron Signal-blog
Categorie Achtergrond
Onderwerpen facebook, instagram, privacy, signal
13 reacties

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.