Swift Playgrounds

Met deze 11 apps leren kinderen programmeren

Willen jouw kinderen zelf leren programmeren? Begin dan op de iPad! iCulture heeft 11 iOS-apps uitgekozen waarmee kinderen spelenderwijs leren programmeren, zodat ze games en animaties leren maken.

Kinderen leren steeds jonger programmeren. Dat is een goede ontwikkeling: hoe eerder je begint met programmeren, des te sneller kinderen een bepaalde manier van denken aanleren. Vindt jouw kind het leuk om zelf iets op de computer te maken dat echt werkt? In de App Store zijn er diverse apps verkrijgbaar waarmee kinderen spelenderwijs kunnen leren games en apps te programmeren. In deze gids vind je 11 apps waarmee dat kan – en waarmee je natuurlijk zelf ook de eerste stappen kunt zetten om te leren programmeren.

Swift Playgrounds

Kinderen programmeren op de iPad

Apple CEO Tim Cook vindt dat kinderen al jong op school moeten leren programmeren. Daarmee hebben ze de beste toekomstkansen in een maatschappij, die steeds meer afhankelijk wordt van techniek. Ook al word je later geen programmeur, het kan toch handig zijn om te leren programmeren. En terwijl wiskundesommen saai en vervelend kunnen zijn, is dat bij programmeren geenszins het geval. Kijk maar naar de 11 apps die we hieronder hebben geselecteerd om kinderen op weg te helpen met programmeren.


Box Island

Deze app zie je op de afbeelding hieronder. Met Box Islands leren kinderen spelenderwijs de principes van het programmeren, zoals algoritmes, patroonherkenning, sequenties, loops, conditionele waarden en andere kennis die je moet hebben om een goede programmeur te worden. Dit doen ze door puzzels op te lossen. De eerste 10 levels zijn gratis, daarna betaal je eenmalig €7,99 voor het complete spel.
De hoofdpersoon in Box Island is Hiro, een kubus-achtig poppetje. In een 3D-wereld ga je de geleerde principes toepassen. De levels zijn zo opgebouwd dat kinderen enthousiast en gemotiveerd blijven. Er is ook goed op gelet dat het spel leuk is voor jongens én meisjes.

Box Island: kinderen leren programmeren in het bos


Swift Playgrounds

Apple’s gloednieuwe app om kinderen te leren programmeren. Swift Playgrounds ligt qua niveau iets hoger dan Box Island. Kinderen die nog helemaal geen ervaring met programmeren hebben kunnen daarom misschien het beste beginnen met de eerder genoemde game. In Swift Playgrounds leren kinderen spelenderwijs de eigen programmeertaal van Apple kennen. Er zijn kinderen van 9 jaar die al apps ontwikkelen, dus als jouw kind rond die leeftijd is kunnen ze er al mee aan de slag.
In Swift Playgrounds is je karakter een slungelige beer die edelstenen (gems) moet verzamelen. Het figuurtje kunt je laten bewegen door zelf programmeercode te schrijven en bestaande functies opnieuw te gebruiken. Dat schrijven doen ze aan de hand van verschillende lessen en een klik-en-sleep-interface. In een eerste les zie je dat Byte drie stappen naar voren moet doen om de edelsteen te bereiken. Via een menu met allerlei commando’s kies je ‘move forward’ en klikt deze drie keer aan. De kinderen zien de code en leren zo spelenderwijs hoe programmeren in elkaar zit.

Swift Playgrounds


Hopscotch

HopScotch is een app waarmee kinderen al spelende kunnen leren programmeren. Het werkt eigenlijk net zoals LEGO: je gebruikt de verschillende functies als bouwsteentjes en zet vervolgens zelf iets in elkaar. De app is bovendien gratis in de App Store verkrijgbaar.
Als je de graphics van Hopscotch bekijkt is het allemaal net iets minder mooi dan die van Box Island en Swift Playgrounds. Dat komt waarschijnlijk omdat Hopscotch met een iets kleiner budget is gemaakt. Hopscotch is een universele app, maar je kunt er alleen mee programmeren op de iPad. Met de iPhone-versie kun je zien wat er allemaal mogelijk is en spelen met de verschillende animaties en games die kinderen over de hele wereld in elkaar hebben gezet.

programmeren met hopscotch


Tynker

Heb je altijd al je eigen games willen maken? Dat kan met de gratis app Tynker! De ontwikkelaar heeft voor deze educatieve app ook een speciale versie voor het onderwijs, Tynker for Schools.
Tynker biedt veel meer mogelijkheden dan Hopscotch, maar is daardoor ook een stukje ingewikkelder qua opzet. Als je na Hopscotch verder wilt, dan is dit een goede volgende stap.

Tynker-app voor iPad


Move The Turtle

Zie je door alle vrijheid die de bovenstaande apps je geven, niet meer wat je precies moet en kunt doen? Dan is Move The Turtle een goede manier om te leren wat er precies mogelijk is bij het programmeren. Deze programmeer-app voor kinderen kun je het beste vergelijken met een soort zandbak: je krijgt een schildpad op een groen veld en daarmee kun je van alles doen, door te programmeren. Zo leert Move The Turtle je spelenderwijs de mogelijkheden van programmeren.

Move The Turtle-app


Cargo-Bot

Cargo-Bot is een game waarin je een robot moet programmeren, zodat hij precies doet wat jij wilt. Zo moet je opdrachten uitvoeren om naar het volgende level te gaan. Uiteraard heb je voor die opdrachten steeds meer programmeerkennis nodig en word je uitgedaagd om een zo slim mogelijke oplossing te vinden. Leuk feitje: deze app is in zijn geheel geprogrammeerd op de iPad met de app Codea (dus dat kun jij ook, als je het programmeren helemaal onder de knie hebt!). Minpuntje: Cargo-Bot is sinds 2012 niet meer bijgewerkt.

Cargo Bot leert kinderen programmeren


Daisy the Dinosaur

Deze leerzame programmeer-app van de makers van Hopscotch kun je gebruiken om Daisy de Dinosaurus allerlei dingen te laten doen. Door programmeer-opdrachten bij elkaar te zetten, doet de dino steeds iets anders zodra je op ‘Play’ drukt. Zo leer je op een simpele maar heel duidelijke manier wat programmeren is en kun je zelf allerlei animaties zelf op de iPad in elkaar zetten. De app Daisy the Dinosaur is gratis, maar is sinds 2012 helaas niet meer vernieuwd.

Daisy the Dinosaur


LEGO MINDSTORMS Fix the Factory

Met deze puzzelgame leer je een robot aansturen. EV3RSTORM is een MINDSTORMS-robot die kan lopen, ronddraaien, pakken en schieten. Zorg ervoor dat deze robot de verkeerd geplaatste batterijen naar de juiste plek brengt. Deze game is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en leert kinderen om logisch te denken en het ruimtelijk vermogen te trainen. Deze en de volgende app werden getipt door iCulture-lezer Pieter.

LEGO Mindstorms: Fix the Factory


Kodable

Kodable is een programmeer-app voor kinderen in de leeftijd 4 tot 11 jaar. Hiermee leren kinderen denken als een programmeur, zodat ze uiteindelijk echte JavaScript kunnen schrijven. Meer dan 40 lessen, met uitleg van elk concept en meer dan 200 activiteiten die de kinderen op het scherm uitvoeren.

Kodable-app


SoloLearn, ook voor volwassenen

Ben je een al wat ouder kind of volwassene en wil je aan de slag gaan met het leren van programmeertalen, dan is er SoloLearn. Hiermee kun je spelenderwijs leren programmeren, ook op de iPhone. Er zijn meerdere talen beschikbaar van C++ tot Swift. Je begint met eenvoudige oefeningen en het wordt steeds moeilijker. Het is ook geschikt voor beginners. Alle cursussen zijn online als via de apps te volgen, allemaal in het Engels. Kies uit Python, C++, Java, JavaScript, PHP, SQL, HTML, Swift, CSS of C#.

SoloLearn


Lightbot

Lightbot is een programmeer-app vermomd als puzzelgame. Je leert allerlei game-bewegingen op een speelbord, door gebruik te maken van programmeer-concepten. Met deze app leren kinderen programma’s ontwerpen, schrijven en debuggen, steeds gericht op een bepaald doel. Ze leren wat algoritmes zijn en hoe je ze kunt gebruiken in programma’s.


Nog meer programmeerapps voor kinderen

Nog niet gevonden wat je zocht? Dan zijn er ook nog deze apps waarmee kinderen kunnen programmeren, met dank aan iCulture-lezer Auke:

  • ScratchJr (gratis, iPad, iOS 8.0+) - Kinderen van 5 tot 7 jaar leren met deze programmeertaal van MIT de basisprincipes.
  • Tickle App: Learn to Code (gratis, iPhone/iPad/ Watch + IAP, iOS 9.0+) - Een gratis app, die ook in het Nederlands te gebruiken is en met commandoblokken werkt. Je kunt met Tickle ook programmeerbare robots voor het onderwijs aansturen, zoals de Sphero, BB8 en Parrot Drones).
  • Bee-Bot (gratis, iPhone/iPad, iOS 9.3+) - Het idee lijkt wel een beetje op Apple’s Swift Playgrounds. Je moet een bij met knoppen over een tuinpaadje sturen, om bloemen te plukken. Ziet er wel iets simpeler uit.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt september 2016
Categorie Apps
Onderwerpen kinderen, programmeren