Shoppen is voor veel mensen wellicht een lifestyle, maar voor Apple is het een aparte categorie in de App Store geworden. Voorheen waren winkelapps weggestopt onder de categorie Lifestyle, samen met dating-apps, dagboeken en apps om huizen te vinden. De aparte categorie Winkelen gaat vandaag wereldwijd van start, ook in Nederland en België.
Winkelen op iPhone en iPad
Fortune liet eind oktober al doorschemeren dat Apple bezig was met een aparte categorie Winkelen. Vandaag is het zover: de iPhone en vooral de iPad worden een digitaal winkelcentrum voor kleding, schoenen en allerlei andere spullen die je zou willen kopen. Je vindt in deze categorie ook apps voor online veilingen, prijsvergelijkers en dergelijke. Apple had overigens al een aparte categorie voor Catalogi.
In de Nederlandse App Store zijn aparte uitgelichte lijsten gemaakt voor boodschappen doen, mode, ontwerpers en merken, shoppen voor je huis en dergelijke.
De komst van een aparte categorie betekent dat de ranglijsten van Lifestyle iets zullen veranderen. In Nederland staan bijvoorbeeld de apps van Wehkamp, Reclamefolder en Catawiki hoog genoteerd in de ranglijsten. Die zullen nu opschuiven naar de categorie Winkelen.
Nog niet alles werkt trouwens: het opvallende bannertje ‘Shoppen voor Alles’ (zie bovenaan di artikel) leidt naar een voorlopig lege lijst.
Er zijn inmiddels veel apps voor online shoppen, vooral voor de iPad. Apple doet in de Verenigde Staten een promotie voor de nieuwe categorie, met bijvoorbeeld speciale deals. De Winkelen-categorie komt op een gunstig moment: vlak voordat de winkeldrukte van de feestdagen losbarst. Met sommige apps kun je bovendien via Apple Pay betalen (in de VS en Verenigd Koninkrijk) en met Apple’s Wallet kun je vervolgens punten sparen en je creditcardgegevens opslaan. Vroeger gingen mensen naar een websitebrowser om aankopen te doen, nu pakken ze sneller een app.