macOS Monterey: praat mee!

Sommige Macs blijken onbruikbaar na update macOS Monterey

Sommige gebruikers van oude Macs lopen tegen problemen aan bij macOS Monterey. Door macOS Monterey zijn de Macs onbruikbaar, ook wel bricked genoemd. Waardoor wordt dit probleem veroorzaakt?

Onlangs schreven we op iCulture al over problemen met usb-hubs in macOS Monterey, maar sommige gebruikers zijn getroffen door een veel groter probleem. Zowel op Twitter als diverse fora melden gebruikers dat sommige Macs plotseling uit gaan en vervolgens niet meer in te schakelen zijn. De Mac is daardoor onbruikbaar en niets lijkt daarbij te helpen. Het zijn Intel-modellen die getroffen worden.

Mac start niet op na macOS Monterey

De meldingen komen van diverse gebruikers, zowel MacBooks als desktop-Macs. Op Reddit melden gebruikers problemen met MacBook Pro’s met Touch Bar, maar ook een iMac uit 2017. Het probleem begint meestal met het herstarten van de Mac, waarna hij niet meer aan te krijgen is. Ook op Apple’s supportforum melden gebruikers soortgelijke ervaringen, waarbij de Mac plotseling uit gaat en niet meer aan te krijgen is. Sommige Macs blijven in een loop hangen, waarbij het Apple-logo verschijnt en de Mac daarna weer opnieuw opstart. Vervolgens begint hetzelfde rondje weer opnieuw.

MacBook Pro zwart scherm

Op Twitter stelt Apple in de meeste gevallen de stappen uit dit supportartikel voor, maar dat geeft niet het gewenste resultaat. Ook het resetten van de PRAM en NVRAM zou niet de oplossing voor dit probleem zijn. Apple heeft verder wel een stappenplan hoe je een Intel-Mac kan reactiveren door gebruik te maken van een andere Mac, maar dat werkt alleen met modellen met een T2-chip. Dat zijn doorgaans alleen de modellen vanaf 2018. Als je geen tweede Mac ter beschikking hebt, zou je hiervoor ook langs kunnen gaan bij de Apple Store.

Nog geen definitieve oplossing

Vooralsnog lijkt het er niet op dat er een definitieve oplossing is. Als jij ook getroffen bent, kun je de eerdere besproken mogelijke oplossing hierboven proberen. Lukt dit niet, dan kun je het beste contact opnemen met Apple Support of een afspraak maken met de Genius Bar.

Het is niet de eerste keer dat een soortgelijk probleem na een update naar boven komt. Een jaar geleden waren er soortgelijke klachten bij oude MacBooks en macOS Big Sur, waarbij de modellen ook niet meer aan gingen. Wat de precieze oorzaak is bij het probleem met macOS Monterey, is nog niet duidelijk.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

macOS Monterey

macOS 12 Monterey is de nieuwste grote software-update van macOS. Het is de opvolger van macOS Big Sur (macOS 11). Nieuw zijn onder andere een Focus-functie om je te helpen geconcentreerd te werken, maar er zijn ook vernieuwingen in Safari, FaceTime, Berichten en meer. En met Universal Control kun je één muis en toetsenbord gebruiken voor zowel je Mac als iPad. Lees hier alles over macOS 12 Monterey.

macOS Monterey
11 reacties

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.