Hoe Apple de afgelopen jaren minder voorspelbaar is geworden

Apple verandert: het huidige bedrijf werkt niet meer op dezelfde manier als de Apple van de vorige eeuw. En dat is logisch, want ook de wereld verandert. Maar toch blijkt Apple ook wat klassieke do's en dont's aan de kant te hebben gezet.

Apple’s werkwijze is minder voorspelbaar

Ondanks alle geheimzinnigheid werkt Apple op een vrij voorspelbare manier. Nieuwe producten worden altijd op vaste momenten aangekondigd en daarbij worden altijd dezelfde journalisten uitgenodigd. Apple werkte volgens het boekje: er waren vaste regels die nog door Steve Jobs waren opgesteld. Zo zag je bijna nooit interviews met Apple-kopstukken (behalve met Jobs zelf, maar ook dat was heel sporadisch) en was het gebruikelijk dat bedrijven die door Apple waren overgenomen geruisloos verdwenen. Je kon vrij goed voorspellen welke typische dingen wel of niet zou doen. Maar Apple is niet meer zo voorspelbaar als voorheen, betoogt Jason Snell.


De regels zijn veranderd. Voor mijzelf begon dat al met de overname van Beats. “Zoiets zou Apple nooit doen!” riep ik destijds. Wat moest Apple met Iovine en Dr. Dre, twee megalomane figuren met een gigantisch ego, die nooit in de cultuur van Apple zouden passen? En bovendien maakten ze Beats-koptelefoons, die volgens veel mensen van matige kwaliteit zijn en niet pasten bij het imago van Apple om altijd de beste te willen zijn. Toch ging de overname door.

Jimmy Iovine Apple Music

Snell noemt het voorbeeld van Beats niet in zijn artikel, maar geeft wel een aantal andere voorbeelden waardoor je niet langer kunt zeggen: “dit is hoe Apple dingen doet”.

Zo blijkt dat apps na aan overname niet meteen verdwijnen. Apple nam Workflow over en liet de app gewoon voortbestaan, terwijl dergelijke apps in het verleden geruisloos zou verdwijnen. Apple gebruikte de technologie in de nieuwe Siri Shortcuts maar gooit de bestaande app niet weg. Althans, tot nu toe. Hetzelfde geldt voor TestFlight, dat onder Apple gewoon blijft voortbestaan.

Tim Cook keynote

Bij het aankondigen van producten pakt Apple het sinds kort ook anders aan. Zo konden enkele YouTubers als eerste filmpjes over de nieuwe iMac Pro maken, nog voordat de traditionele techsites hun uitgebreide reviews konden schrijven. Dat Apple de nieuwe MacBooks niet tijdens WWDC aankondigde, maar vlak daarna is ook anders dan we gewend zijn. En dat de nieuwe iPads op een school in Chicago werden aangekondigd hebben we ook niet eerder gezien. Wat daarbij opvalt is dat de CEO niet langer de hoofdpersoon van het evenement is, maar dat Tim Cook vooral andere Apple-medewerkers in de spotlight zet en alleen af en toe op het podium komt om de boel aan elkaar te praten.

Tegenwoordig pakt Apple de PR ook anders aan. Voor de pas verschenen MacBook Pro organiseerde Apple geen klassiek persevenement, maar nodigde journalisten uit die verhalen van professionele gebruikers te horen kregen. Dat gebeurde trouwens ook in Nederland, waar we vanuit iCulture bij aanwezig waren. Bijzonder is ook het feit dat Apple de vernieuwingen van Apple Kaarten aan slechts één website uitlegde (Techcrunch), waarna het nieuws zich als een lopend vuurtje over de aardbol verspreidde. Wat wel is gebleven is dat Apple zich daarbij op specifieke personen richt: ze nodigden niet zomaar iemand van Techcrunch uit, maar de ervaren Matthew Panzarino. Vroeger had Apple ook al een vaste keuze, met journalisten zoals Walt Mossberg.

John Giannandrea

De structuur van Apple is zeker ook veranderd. Zo kwamen er aparte groepen met een eigen leider, bijvoorbeeld dankzij de benoeming van John Giannandrea als hoofd van het team voor Siri en machine learning. En het is bijzonder dat de App Store tegenwoordig onder Apple’s marketingbaas valt en niet onder het team dat software ontwikkelt. Sommige mensen vinden dat Apple moet blijven opereren zoals Jobs het wilde. Maar het is de vraag of dat wel zo slim is.

Je leest het hele verhaal hier.

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.