App Store featured

Onderzoek: iOS-gebruikers investeren meer in betaalde apps

Merendeel betaalt liever eenmalig

Uit onderzoek blijkt dat meer iOS-gebruikers betaalde apps hebben dan Android-gebruikers. Het onderzoek kijkt naar het aankoopgedrag in de App Store en Google Play Store. Er zijn veel overeenkomsten, maar ook een aantal verschillen tussen de twee digitale winkels.

Meer iOS-gebruiker met betaalde apps

Het bedrijf Creative Strategies deed onderzoek naar het gebruik van de App Store en Google Play Store. Het bedrijf kwam tot een aantal verrassende en minder verrassende ontdekkingen. Zo blijkt dat de zoekfuncties van de stores maar weinig gebruikt wordt. Het grote verschil tussen iOS en Android zit hem vooral in het aankoopgedrag en in de bezoeken aan respectievelijk de App Store en Google Play Store.

Het onderzoek is begin deze maand uitgevoerd onder 800 Amerikaanse smartphonegebruikers. Uit deze groep blijkt dat 20% van de iOS-gebruiker de App Store dagelijks bezoekt, terwijl 32% dit nog eens op wekelijkse basis doet. Dat is een stuk hoger dan bij Android het geval is, want slechts 9% van deze gebruikers bezoekt de Play Store dagelijks. 21% zegt wekelijks naar de Android-winkel te gaan.

Maar waarom gaan ze dan naar de App Store? In ieder geval niet om op zoek te gaan naar een specifieke app, want de ingebouwde zoekfunctie wordt bij iOS-gebruikers door slechts 16% gebruikt als belangrijkste zoekmethode. Bij Android ligt dit verrassend genoeg ietsje hoger met 18%. Zowel iOS- als Android-gebruikers vinden dat een zoekopdracht via internet een beter resultaat oplevert dan de ingebouwde zoekfunctie in de stores. In de laatste iOS 12-beta verbetert Apple de zoekfunctie, want je kan dan bijvoorbeeld ook zoeken op ontwikkelaar of App Store-verhaal.

App Store iOS 11

Android-gebruikers kijken naar reviews, iOS naar functies
Opvallend is dat Android-gebruikers meer kijken naar de reviews van apps dan iPhone-bezitters. 44% van de Android-gebruikers vindt de reviews in de Play Store de belangrijkste reden om een app te downloaden of niet. Bij iOS-gebruikers zijn de functies die een app te bieden heeft het belangrijkste (38%).

Bij betaalde apps is dat echter een ander verhaal. De functies, reviews, screenshots en andere factoren zijn van ondergeschikt belang, omdat de prijs daarbij bepalend is. Gebruikers stellen van tevoren voor zichzelf een prijs vast die ze voor een app willen uitgeven. Als de prijs van een app hoger ligt, spelen de andere factoren niet meer mee, aldus het onderzoek. Het onderzoek stelt dan ook dat een Try before you buy-methode het beste is om gebruikers kennis te laten maken met je app.

Over betaalde apps gesproken: het aantal iOS-gebruikers met vijf of meer betaalde apps of abonnementen is 45%, terwijl dit bij Android slechts 19% is. iOS-gebruikers zijn dus meer bereid om in betaalde apps te investeren, waarbij duidelijk de voorkeur gegeven wordt voor eenmalige aankopen in plaats van maandelijkse of jaarlijkse betalingen. Bij iOS geeft 54% de voorkeur voor een eenmalige aankoop, terwijl dit bij Android 47% is.

De resultaten komen overeen met een onderzoek van eerder deze week, waaruit blijkt dat de omzet van de App Store twee keer hoger is dan bij de Google Play Store. Dat heeft dus vooral te maken met de welwillendheid van de gebruikers met betrekking tot betaalde apps.

In het volledige onderzoek lees je meer resultaten. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van 10 jaar App Store. Eerder deze maand vierde de App Store haar tienjarig jubileum en in meerdere artikelen stonden wij stil bij deze mijlpaal.

Hoe zit dat bij jou? Heb jij ook vijf of meer betaalde apps? Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om een app te downloaden? Laat je mening horen in de reacties.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 juli 2018, 9:51
Categorie Apps
Onderwerpen app store, onderzoek

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.