Jobs, Wozniak en Sculley beantwoorden vragen van media

Apple zette met ‘Apple II Forever’ de toon voor vele keynotes die volgden

Apple zette met de introductie van de Apple IIc in 1984 al de toon voor keynotes en vele productintroducties die volgden. Zeldzame foto's van de lokale krant The San Francisco Chronicle geven een uniek inkijkje in een van Apple's eerste keynotes.

Jobs, Wozniak en Sculley beantwoorden vragen van mediaHoewel we dankzij de stroom aan geruchten vaak alles al weten, weet Apple van elke productintroductie toch weer een groot mediacircus te maken. Dat is zeker niet iets van de laatste decennia. Zeldzame foto’s die recentelijk opdoken geven ons een uniek inkijkje in de presentatie van de Apple IIc uit 1984. Daarmee zette Apple de toon voor de introductie van de iPod, iPhone en vele andere keynotes die volgden.

Apple zet toon met Apple II Forever event

Op 24 april 1984 hield Apple een persevenement onder de noemer ‘Apple II Forever’. Slechts drie maanden nadat de Apple II op de markt kwam met de inmiddels welbekende 1984-commercial. Van de Apple II waren in de tussentijd 50.000 exemplaren verkocht. Naast Jobs, toen nog niet gekleed in zijn kenmerkende turtleneck met spijkerbroek, waren Steve Wozniak en John Sculley aanwezig. Plaats van handeling: het Moscone Center, waar Apple de afgelopen jaren vaak de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie WWDC hield.

Steve Jobs en Wozniak op het podium

Zeldzame foto’s van ‘razzle-dazzle all-day show’
De lokale krant van San Francisco, The San Francisco Chronicle, publiceerde recent een reeks zeldzame archieffoto’s van het evenement, dat een hele dag duurde. Zo vertoonde Apple onder meer een video van de korte geschiedenis van het bedrijf begeleid door een lied getiteld ‘Apple II Forever’.

Steve Jobs in 1984: verkoopcijfers Apple II

Vaste ingrediënten van keynotes
Ook sprak Steve Jobs over verkoopcijfers en nam hij concurrent IBM de maat, iets dat een vast ingrediënt is geworden van Apple Keynotes. Sluitstuk van de presentatie was de introductie van de Apple IIc. Na een signaal van Sculley tilden Apple-medewerkers in het publiek de nieuwe Apple-computer hoog in de lucht. Het ‘startschot voor een langdurige marketingcampagne die de industrie voor PC’s voor altijd zou veranderen’, zo omschreef verslaggever van dienst John Eckhouse het evenement destijds:

The Cupertino company introduced its new $1295 portable computer named the IIc in a razzle-dazzle all-day show at Moscone Center that was part sales pitch, part revival and part carnival

Apple-medewerkers onthullen Apple IIc

‘Nooit meer hetzelfde’
Na afloop van de presentatie beantwoordden de drie topmannen vragen van de grote hoeveelheid aanwezige media. Hoewel Jobs’ directheid door sommige media als arrogantie werd bestempeld, zette hij daarmee wel de toon voor de toekomst van Apple. John Sculley zei destijds al dat hij overtuigd was dat Silicon Valley ‘nooit meer hetzelfde’ zou zijn. Dat is inmiddels wel gebleken. Apple zette de toon voor productintroducties en gelikte marketingcampagnes, en inspireerde daarmee vele bedrijven.

Foto’s: Gary Fong, The Chronicle

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 maart 2017, 12:12
Categorie Apple
Onderwerpen apple, keynote, steve jobs, steve wozniak

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.