Multisport op Apple Watch

Zo kun je meerdere Apple Watch workouts combineren: multisport en triatlon

Doe je graag meerdere sporten? Dan kun je meerdere workouts achter elkaar zetten, zonder dat je de workout hoeft te stoppen. In deze tip leggen we uit hoe het combineren van workouts werkt voor triatlons en voor andere sporten.

Meerdere Apple Watch workouts vastleggen

Je kunt op de Apple Watch meerdere workouts combineren, bijvoorbeeld als je eerst gaat lopen en daarna nog wat gaan fietsen. Doe je een triatlon of wil je wisselen tussen wandelen en hardlopen, dan kun je dit ook gemakkelijk vastleggen in een gecombineerde workout op je Apple Watch. Een andere toepassing is het vastleggen van je warming-up: misschien doe je tussendoor wat stretchoefeningen tijdens je gaat hardlopen en dan is het wel zo handig als dit niet je hardloopprestaties verknalt. Als je klaar bent met de ene sport kun je makkelijk overschakelen naar de volgende en in deze tip leggen we uit hoe dit werkt.

Multisport en triatlon in watchOS 9

Vanaf watchOS 9 heb je de mogelijkheid om een triatlon te lopen, zonder dat je steeds van workout hoeft te wisselen. De Apple Watch herkent automatisch met welke sport je bezig bent. Je kunt ook een combinatie van twee sporten doen, bijvoorbeeld hardlopen en fietsen.

Zo werkt het:

  1. Start de Workout-app op de Apple Watch.
  2. Blader naar de workout Multisport Triatlon.
  3. Wil je meteen beginnen, dan tik je op deze knop.

Multisport en triatlon workout starten

  1. Wil je niet alle triatlon-sporten doen, maar een combinatie van twee? Dat kan ook: in dat geval tik je op het potlood-icoon.
  2. Blader naar de gewenste combinatie, bijvoorbeeld Zwemmen-Hardlopen. Je kunt ook kiezen voor Fietsen-Hardlopen en Fietsen-Zwemmen.
  3. Keuze gemaakt? Druk op Start work-out om te beginnen.

Multisport triatlon

Heb je (nog) geen watchOS 9 of wil je een andere combinatie van sporten gaan beoefenen? Dat kan ook: lees verder!

Workouts combineren op de Apple Watch

Zo werkt het vastleggen van meerdere workouts in dezelfde sessie:

  1. Start een workout naar keuze.
  2. Ben je klaar, veeg dan van links naar rechts over het scherm.
  3. Tik op het groene plusje.
  4. Start de volgende workout.
  5. Je kunt dit meermaals herhalen.
  6. Veeg naar links en tik op stoppen als je klaar bent.

Meerdere workouts combineren op de Apple Watch

Ben je klaar met je workout, dan krijg je een samenvatting van maximaal drie activiteiten. Je ziet welke sporten je hebt gedaan en krijgt per sport te zien hoeveel calorieën je hebt verbrand en hoeveel afstand je hebt afgelegd. Als je activiteiten deelt met vrienden krijgen zij voor elke sportactiviteit een melding binnen.

De volledige lijst met workouts die je hebt uitgevoerd zie je in de Activiteit-app op de Apple Watch of in de Conditie-app op de iPhone.

Workouts wisselen op de Apple Watch

Deze tip komt ook van pas als je per ongeluk het verkeerde type workout hebt gekozen. Je bent bijvoorbeeld vol goede voornemens vertrokken om te gaan hardlopen, maar komt er onderweg achter dat een blessure toch te veel pijn oplevert. Je kunt in dat geval overschakelen naar wandelen, zonder dat je je eerdere workout-data kwijtraakt. Gaat het lukken om weer een stukje te gaan rennen, dan schakel je weer over haar een hardloop-workout.

Meer tips over Apple Watch workouts
Lees ook onze andere tips over workouts op de Apple Watch:

We hebben ook een tip over de Activiteit-app op Apple Watch en iPhone.

Bekijk ook

Activiteit-app op de Apple Watch: zo vul je je ringen

In de Activiteit-app op de Apple Watch kun je elke dag de drie gekleurde cirkels vullen. Hoe werken de activiteitenringen, welke bewegingsdoelen kun je instellen en hoe verdien je medailles? In deze tip leggen we alles uit over de activiteitenringen en Activiteit-app.
Bekijk ons complete overzicht Apple Watch tips. Met honderden tips voor Apple Watch bespreken we bijna elke instelling en mogelijkheid!

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!